Créixer fent créixer: el futur de les empreses passa pel factor humà

El segon informe del 'Baròmetre del Factor Humà' analitza l'estat actual de la gestió de les persones i les diferències sectorials

Les empreses que centren la seva estratègia en el factor humà són les que triomfen | iStock Les empreses que centren la seva estratègia en el factor humà són les que triomfen | iStock

"Posar el focus en les persones millora les organitzacions". Aquesta és la principal conclusió del segon Informe del Baròmetre del Factor Humà, presentat a la Sala Koiné de Barcelona School of Manegement, que sosté que precisament "les empreses compromeses amb les persones en treuen beneficis directes". El consultor internacional en estratègia i innovació, president de Lead To Change, professor de la BSM- UPF i col·laborador de VIA EmpresaXavier Marcet, ho té clar: el futur de les companyies passa per "créixer fent créixer". Les empreses que centren la seva estratègia en aquesta premissa són "les que considerem de referència" i, sobretot, són "empreses consistents", afirma. Però encara queden deures per fer. I molts.

Més info: Les persones, al centre de l’estratègia de les empreses

La innovació és un dels terrenys on hi ha més feina pendent. Marcet adverteix que, malgrat que "tots accepten que la innovació és una cosa important", el que no funciona, en aquest sentit, "és gent que està centrada en l'avui i que té l'agenda absolutament col·lapsada" perquè, subratlla, "estan organitzats d'una forma en què són capaços de portar la innovació a les portes del mercat, però no tenen el temps per introduir-la". L'informe posa de relleu que, tot i que el 41% de les 110 empreses que utilitzen el baròmetre destinen un pressupost específic a desenvolupar projectes d'innovació, el 62% no disposa d'una memòria anual que indiqui l'impacte que aquesta té en l'empresa. De fet, només el 12% avalua aquest impacte.

Això no és cosa nova. Segons Marcet, "la innovació hi ha sigut sempre, però ara s'ha posat a l'avantguarda del managment amb els canvis" que vivim. Per començar, destaca, "innovació es fa gestionant la innovació dins de l'empresa", un compromís que, al seu parer, "requereix complicitat" perquè hi hagi "autenticitat". Així ho apunta també l'informe, que assegura que tant la innovació com la millora continuada "són la millor via per al progrés de la societat, les organitzacions i les persones".

Salut física i emocional, una assignatura pendent

I en innovació aproven les empreses vinculades al sector de les tecnologies de la informació, que destaquen per la igualtat d'oportunitats i la diversitat que s'aplica dins l'empresa, el desenvolupament i l'ocupabilitat i la seguretat, salut i benestar físic i emocional que aporten als seus treballadors. El 67% d'aquestes companyies disposa de programes per fomentar la innovació en la proposta de valor dins la seva cartera de productes, així com en els sistemes de gestió i organització, "que afavoreixen noves maneres de treballar".

Fornés: "Sense desenvolupament del talent no es poden afrontar nous reptes"

De les 110 empreses que utilitzen el baròmetre, que representen 194.000 persones treballadores, el 69% compten amb un pla de formació per al desenvolupament del talent. La directora de la Fundació Factor Humà, Anna Fornés, adverteix que "sense desenvolupament del talent no es poden afrontar nous reptes". Mentre que les petites organitzacions encara tenen molt de camí per recórrer "pel benestar de les persones", així com "millorar en temes d'ètica, igualtat i oportunitats", les mitjanes tenen la innovació com a assignatura pendent i les grans "han de garantir salaris més justos". Un 29% de les grans empreses que participen del baròmetre encara no ha començat a adoptar mesures per garantir-los.

Les empreses que facin els deures seran, doncs, "les que tindran un impacte en la societat", explica Marcet. Els ingredients essencials de la recepta són totalment primordials: "Explotar els negocis d'avui i explorar els negocis de demà, capacitat d'innovar, incorporar el món digital, ser àgils en un món que canvia de pressa i necessitat d'adaptar-nos que té a veure amb les persones". Una trajectòria que tota companyia hauria de seguir i que es resumeix en dos punts: "Resultats i capacitat d'adaptació".

El valor de la persona

El primer punt del manifest de la Fundació Factor Humà deixa ben clar que, atès que la seva activitat és generadora de relacions laborals que vertebren la vida de moltes persones, és bàsic garantir "la persona com a valor" perquè "gràcies al seu talent i compromís, les nostres organitzacions són capaces d'assolir els seus reptes". De fet, el propòsit del baròmetre és ser "un element transformador en la gestió de les persones" per garantir la igualtat d'oportunitats i la diversitat, l'equilibri entre el benestar personal i la vida professional, la transparència, l'ètica, la innovació i el desenvolupament professional i el pla de carrera dels empleats.

La Fundació Factor Humà presenta el segon informe del seu baròmetre | CedidaLa Fundació Factor Humà presenta el segon informe del seu baròmetre | Cedida

Justament en aquesta línia, Marcet indica que "hauríem de distingir entre els negocis, que cada cop els podràs fer més amb la tecnologia, i l'empresa que ens inspira, que és una comunitat de persones creant valor". Una empresa en què, afegeix, "tot el que té a veure amb el factor comunitat és important". Segons el consultor internacional, les companyies amb aquest tarannà "han afrontat la crisi de manera molt diferent" perquè, assegura, "es nota molt quan fan aquesta aposta per la consistència i per intentar generar dinàmiques que sincronitzin millor les seves capacitats amb les seves oportunitats".

Però moltes d'aquestes empreses tenen un factor comú denominador i és que no saben gestionar el no-talent, que a judici de Marcet "és molt més difícil de gestionar que el talent". En les empreses que tenen "patologies burocràtiques o massa gent abocada a la queixa, costa més fer el procés d'adaptació". Un procés que requereix "transformació" perquè "quan les empreses no saben què fan, fan formació o comunicació" i això s'ha de revertir. "Quan parlem d'adaptar-nos a nivell de persones, té a veure amb la part més horitzontal que són les capacitats i aquesta suma permet, a banda dels resultats professionals, la capacitat d'adaptació", afegeix.

(Des)aprendre

En aquest sentit, i segons l'informe del baròmetre, el 69% de les empreses disposa d'un pla de formació per a les persones que hi treballen, un element clau que ha de servir, a judici de Marcet, "per aprendre i desaprendre, però no tot" perquè "hi ha moltes coses que continuaran funcionant ara i d'aquí 25 anys". Aquest és el veritable gran repte de les companyies. I en aquest terreny, tothom té feina a fer. Encara queda camí per recórrer en la conciliació i flexibilitat de les esferes vitals, ja que només el 18% de les empreses que apliquen el baròmetre tenen completament implementades accions d'informació o formació destinades a garantir-ho. A més, només el 50% de les empreses aplica programes de teletreball a les seves plantilles.

Incentivar el talent no és feina fàcil, però hi ha una norma bàsica: "Si les persones que contractem són talent de veritat, no hem de dir-los què han de fer, ens ho diran ells", subratlla Marcet. Segons l'informe, en igualtat d'oportunitats i diversitat les organitzacions estan fent bé els deures i, per exemple, el 63% d'elles ja disposa de mecanismes per garantir una relació d'igualtat en la remuneració total de dones i homes. En reduir l'estrès i afavorir l'esperit d'equip progressen encara millor. El 69% de les empreses disposa d'espais d'ús comú per a l'intercanvi, la relaxació i l'alliberament de l'estrès. Sales de descans, cuines o offices són només alguns dels exemples que les identifiquen.

Marcet: "Necessitem comunitats que creixin fent créixer i líders que siguin capaços d'apoderar"

L'adjunta a la direcció de recursos humans de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, Monica Inchuste, relata la seva experiència i explica que "encara que pensem que estem ben situats en moltes àrees, sempre tenim feina a fer". El sector de la sanitat, la salut i la recerca triomfa en el baròmetre per la "bona gestió de les persones", però, precisament, subratlla l'informe, "amb algunes accions pendents", com la retribució justa, la flexibilitat o la innovació. La indústria, per la seva banda, destaca pel desenvolupament professional i la formació, mentre que l'administració pública ho fa per l'estabilitat en les relacions laborals.

Mentrestant, el comerç, la distribució, l'hostaleria i el turisme brilla pel seu compromís amb les persones; els serveis professionals i la consultoria, per la flexibilitat en les esferes vitals; els transports, la logística i les infraestructures, pel seu "bon esperit d'equip" i l'educació i el tercer sector pel focus que posa en la igualtat d'oportunitats i la diversitat. Per tot això, i com diu Marcet, "necessitem comunitats que creixin fent créixer i líders que siguin capaços d'apoderar i això només ho fas a través de les persones, no de les màquines. I això passa, a més, per construir mecanismes de confiança", conclou.

Més informació
"La tecnologia i les persones són el negoci"
La direcció errada de persones
Economia social, la preeminència de les persones sobre el capital
Avui et destaquem
El més llegit