Yardimci: "Les companyies que no s’interessin per la crisi climàtica no sobreviuran"

La sostenibilitat, una marató que les empreses han de començar a córrer abans que sigui tard

Hasan Ali Yardimci, CEO de Beko | Cedida Hasan Ali Yardimci, CEO de Beko | Cedida

La sostenibilitat, aquella nova tendència que totes les empreses segueixen actualment. La línia entre l'interés social o l'interés monetari queda difuminada quan es parla de la cura del medi ambient. Són realment mereixedores de l'etiqueta de la sostenibilitat totes aquelles empreses que la duen posada? Beko és una companyia d'electrodomèstics que fa més d'una dècada que treballa i innova en àmbits sostenibles. El seu recent anomenat CEO, Hasan Ali Yardimci, rep a VIA Empresa amb un somriure, disposat a trencar mites i falses promeses de la sostenibilitat. En definitiva, demostrar amb fets, perquè la seva empresa sí que és sostenible i que la diferencia d'aquelles que tot just fan l'esprint del que porta sent una marató des de fa anys.

Quant de temps fa que és el CEO de Beko? I què pot dir que ha canviat des del principi de l'empresa i com està ara?

He estat el director general oficial de l'empresa i he treballat amb l'equip des de principis d'any. Quan em vaig unir per primera vegada a aquesta empresa, em vaig alegrar de veure les implicacions de les persones i les coses increïbles que estaven intentant fer en termes de sostenibilitat. De fet, estava treballant en una altra empresa quan vaig sentir parlar per primera vegada dels assoliments de Beko. També em va sorprendre molt la manera en què una empresa d'un país emergent podia arribar i aconseguir una posició de mercat significativa. Em vaig enamorar de la gent i del talent. 

Com ha sigut aquest viatge i com han afectat a Beko els objectius sostenibles?

Quan em vaig unir a la companyia era el moment en què el món s'estava fent més conscient de la situació climàtica i jo i el CEO en aquell moment, vam pensar en la transició i com volíem formar part d'ella. Així que vam començar a treballar en una declaració de la missió de l’empresa que faríem servir durant les pròximes dècades i fins avui dia, que és: Respecting the world, respected worldwide (Respectar el món, respectat a tot el món, en català). En aquesta poderosa declaració ens vam adonar que havíem de treballar no només per a les persones, sinó també per al medi ambient i fer d'això el model de negoci. Seré sincer amb vostè, en aquell moment era difícil de veure que la sostenibilitat seria un punt de diferència per a nosaltres, però amb els anys vam comprendre que no sols ens proporciona valor econòmic o bona premsa, sinó que també era i és el millor per al medi ambient.

No cal pagar el doble del preu convencional per un producte ecològic

La innovació i la sostenibilitat eren els objectius principals de Beko al principi?

Haig d'admetre que, quan estava ajudant a escriure la declaració, personalment no estava realment segur que la indústria i els consumidors estiguessin disposats a triar una empresa per sobre d’una altra per una qüestió de sostenibilitat. Per exemple, si avui es compra una rentadora, probablement està més preocupada pel calendari o els bons resultats o fins i tot el preu més baix. El que vull dir és que hi ha molts paràmetres ha acceptar i si vostè, com a empresa, adopta la posició que serà sostenible, la gent pot tenir la percepció que potser el seu producte no és prou bo o que no està abordant totes les necessitats. En aquest sentit, al principi em preocupava una mica adoptar una posició que era una mica difícil de comunicar en aquella època. 

Ara, no obstant això, com que vam triar aquest model empresarial, podem portar aquests productes al sector amb un alt  nivell competitiu, el que ens ofereix una avantatge. Estem democratitzant la innovació i els productes sostenibles per al consumidor en massa. Això significa que no cal pagar el doble del preu convencional per un producte ecològic. 

Què passa amb la seva entrada en el mercat espanyol? Quina acollida va tenir la qüestió sostenible aquí? Ha canviat actualment?

Si ho comparo amb fa deu anys, concretament en el mercat espanyol la nostra presència era molt més limitada, probablement menys de l'1% de quota de mercat i només estàvem comercialitzant uns pocs productes. Ara som sis o set vegades aquesta quantitat i tenim una posició de mercat molt forta al país. Si em pregunta què és diferent, podria dir que em sento més afortunat ara que tinc una bona plataforma per  introduir tota la gran innovació que tenim. Però també l'experiència que hem adquirit durant aquests anys, que ens fa més segurs.

Hi ha moltes empreses que posen la sostenibilitat dins les seves prioritats, algunes fan una gran feina i d’altres encara ho estan intentant

Què ocorre amb la competència ara que sembla que totes les empreses comencen a preocupar-se pel canvi climàtic?

Quan parlem de la competència, hi ha moltes empreses que posen la sostenibilitat dins les seves prioritats, algunes fan una gran feina i d’altres encara ho estan intentant. No obstant això, com que nosaltres portem molt de temps invertint en solucions sostenibles, crec que podem afirmar rotundament que estem més preparats i som una de les empreses líders del sector. A més, som capaços  de portar un bon producte al mercat que no té un preu exagerat i crec que això marca la diferència amb d’altres companyies. No em mal interpreti, estaríem igual d'orgullosos de només tenir el millor producte, però també és el més innovador, sostenible i que no procedeix d'un dels principals països productius, sinó d'un emergent molt preocupat pel medi ambient.

Sembla que la gent és més conscient de l'impacte negatiu de la indústria per al nostre medi ambient. Creu que la sostenibilitat es convertirà en una prioritat principal per al consumidor?

Crec que totes les empreses haurien d'abordar aquesta qüestió no sols per les necessitats dels consumidors, sinó també per les necessitats del planeta. Així mateix, em va sorprendre molt el consumidor espanyol, que en realitat està per davant de la resta del món en termes de consciència. Segons les nostres estadístiques, el 87% dels espanyols senten volen construir un món sostenible i creuen que han de fer alguna cosa sobre aquest tema. Hi ha mercats que no han evolucionat tant perquè els seus consumidors no estan preocupats i tenen prioritats diferents. Però al cap i a la fi en el món està augmentant la consciència i la sostenibilitat s'està convertint en una necessitat. No veig cap altra manera i les empreses han de començar a treballar i a innovar sempre pensant en el medi ambient. Crec fermament que les companyies que no s’interessin per la crisi climàtica no sobreviuran.

La sostenibilitat va en tots dos sentits i és important que els valors que es mostren fora de l'empresa siguin iguals dins. Què fa vostè internament per abordar la qüestió del medi ambient?

Incrementem la consciència interna, independentment que es tracti de finances o logística, mantenim converses molt freqüents sobre la nostra innovació en els productes sostenibles. Com a empresa, tenim una opinió molt ferma que hem d'implicar a tots amb la declaració d’intencions per aconseguir els objectius. Per a nosaltres és molt important creure en el que fem; haig de creure en els valors de l'empresa en la qual treballo per a comprometre'm amb la causa. 

Més info: "L'ambició en la lluita contra el canvi climàtic està lluny de la que necessitem"

A més, la nostra marca és completament sostenible i volem aplicar l'electricitat neta del 100% en les nostres indústries. Millorarem els plàstics reciclats fins al 45% dels productes per a 2030. I vull expressar que tots els que treballen en l'empresa des de l'equip logístic fins a les persones que dissenyen o l'equip de plàstics, tots tenen l'objectiu d'una empresa sostenible en les seves ments.

Què fa Beko per a mantenir la innovació i la continuada pluja d’idees?

Crec que la innovació prové de moltes xarxes, per la qual cosa tenim un enorme equip de recursos i creació. En aquest moment, tenim 1.700 enginyers que innoven dins dels nostres laboratoris. A més, tenim una gran experiència i sempre busquen innovacions per a comercialitzar-les. No és que aixafem les peles d'ou, sinó més aviat n'obtenim els components i els afegim al procés de producció per a veure si és viable. Perquè vostè, com a consumidor, no triarà un producte només perquè sigui sostenible, així que hem d'assegurar-nos que el nostre producte no sols sigui sostenible, sinó útil, fins i tot el millor del mercat. Com a últim recurs, però no per això menys important, tenim assajos amb consumidors directes i això és útil perquè algunes de les nostres idees més innovadores ens les proporcionen els nostres clients un cop han provat els nostres productes.

Cert patrocini amb una coneguda samarreta blaugrana ha aportat molta notorietat a Beko, perquè va decidir col·laborar amb el FC Barcelona? És una aliança que perdurarà en el temps?

FC Barcelona és un equip increïble amb una marca fantàstica que crea consciència a tot el món. Hem pogut treballar amb ells per unir les nostres forces en diversos àmbits. Per a mi era un tema de responsabilitat social i crec que ha donat a la nostra marca una major consciència. Per tant, la nostra associació amb el Barça ha estat un vincle molt especial i hem pogut treballar en projectes importants amb ells. Hem gaudit realment de l'associació i puc dir que l'equip del Barcelona ens ha aportat visibilitat, diria que a tot el món. A part, l'aliança també ens ha posicionat com a la principal empresa del nostre sector. Així que volem continuar gaudint d'aquesta associació fins al juny i esperem continuar treballant en programes que siguin tant o més beneficiosos per a la societat.

Més informació
"La tecnologia descentralitzada és una descentralització del poder"
Avui et destaquem
El més llegit