BlackFish, el protagonista dels secrets de la gran televisió

Cadenes com 8tv i TV3 ja han confiat en aquesta startup catalana per a la producció de grans programes com Eufòria i Arusitys

Els CEOs de BlackFish, Elisabet Pueyo, Jaume Obiols i Xavier Borràs, a la fira ISE | Cedida Els CEOs de BlackFish, Elisabet Pueyo, Jaume Obiols i Xavier Borràs, a la fira ISE | Cedida

El prime time ha canviat molt. Pel context i per la rellevància. A la societat dels vuitanta, i també en certa manera als noranta, el prime time marcava els temes de conversa de l'endemà. Així, qui no veia sèries com Dalas o l'Equip A, i programes com Un, dos, tres, responda otra vez o El precio justo, quedava amb la sensació d'haver-se perdut una experiència comuna. La inèrcia social obligava l'espectador a ser part d'una audiència participativa, que anhelava conèixer els secrets de la televisió per no ser menys que el veí.

Després va arribar el VHS, amb els enregistraments i les reposicions a la carta, per donar, finalment, pas a Internet. El prime time va perdre poder. Ja no era l'eix central d'una comunitat. Tanmateix, d'un temps ençà, aquesta experiència comuna ha ressuscitat gràcies a, precisament, Internet. I més concretament a les xarxes socials.

Tot i això, disposar d'eines no és sinònim d'èxit. Els factors que influeixen en la vitalització dels continguts són varis i molt diversos. Tot i que sempre hi ha excepcions que ningú sap explicar el perquè del seu èxit, si hi ha certs elements comuns entre els líders televisius: una producció audiovisual de qualitat suprema i una gran versatilitat que permet adaptar el xou a diferents contextos.

Hi ha certs elements comuns entre els líders televisius: una producció audiovisual de qualitat suprema i una gran versatilitat que permet adaptar el xou a diferents contextos

Al centre de Barcelona va néixer, el 2017, Blackfish Studio, un projecte, d'Elisabet Pueyo i Jaume Obiols, que havia de facilitar i agilitzar la gestió dels diferents projectes audiovisuals en què treballaven en el seu altre projecte comú, 16nou. Així, tots dos enginyers van decidir llavors fabricar els seus propis equips de media servers (ordinadors d'alta capacitat per gestionar l'entrada i sortida de contingut audiovisual) i dotar les seves instal·lacions de tots els serveis necessaris per a la producció, tant publicitària com televisiva o corporativa.

A més del lloguer de l'estudi i l'ampli catàleg de què disposa 16nou, i la instal·lació, el servei també inclou la formació de l'equip que hi ha darrere de cada projecte perquè, un cop instal·lat tot, siguin independents en el seu desenvolupament. Aquesta formació s'adapta als requisits específics de cada projecte, però, encara que sigui de manera indirecta, sempre apareix. "L'acompanyament i la formació ens defineixen, per això estan apostant tant per nosaltres", expliquen.

Arucitys com a origen d'un creixement exponencial

El primer a apostar pel projecte va ser el programa d'Alfonso Arús, Arusitys, al qual es va vendre un equip quan encara estava a 8tv. És en aquell moment quan crida l'atenció de TV3, cadena que estava desenvolupant un nou programa on tenien una quantitat de pantalles que no sabien gaire bé com gestionar.

Així comencen a treballar amb la cadena autonòmica, amb qui han col·laborat en programes com Eufòria o La Marató, i ara disposa de fins a quatre "màquines" seves. De fet, tots els programes de producció pròpia es produeixen amb dispositius de BlackFish.

Plató d'Euforia | Cedida

Plató d'Eufòria | Cedida

A la mateixa Catalunya han treballat per a festivals com el Sónar i a la instal·lació de les pantalles de Palau Sant Jordi, encara que detallen que allà mai no operen, però si donen una formació prèvia els treballadors per a la gestió i realització de cada espectacle.

De Catalunya es fa el salt a la resta de l'estat espanyol, tant a Madrid, com a les Canàries (on han muntat un plató amb una pantalla de vint-i-cinc metres). A la capital, el grup Atresmedia, de la mà d'Arús, hi ha dipositat la seva confiança i, des de fa algunes setmanes, també treballen amb l'Hormiguero. És més, el gegant espanyol de la comunicació té en poder seu tres de les seves màquines.

La pandèmia, oportunitat per créixer

"La pandèmia va rebaixar la quantitat de feina", reconeixen, però, lluny de baixar el ritme, van decidir apostar per invertir a l'empresa i continuar desenvolupant les seves prestacions per créixer i "estar més forts quan la feina tornés a la normalitat". Es va aprofitar aquest descens de l'activitat per reunir-se amb altres empreses, presentar el producte i temptejar la possibilitat de nous serveis com la realitat virtual o la realitat augmentada.

Vistes les opcions reals de continuar creixent, darrere de les instal·lacions de 16nou, van construir un plató de televisió de cinquanta metres quadrats. Així, el 2020 comencen a treballar amb la realitat virtual, tecnologia integrada al mateix plató i que han portat a festivals com el Tomorrowland o esdeveniments com el Mobile. Avui, els mateixos media severs que serveixen per a la gestió de pantalles poden utilitzar la realitat augmentada, una bona prova són les novetats audiovisuals de l'Hormiguero.

Panasonic i l'enlairament internacional

El creixement, fins ara, ha estat merament orgànic. Els beneficis obtinguts han estat reinvertits en nova (i millor) tecnologia, així com a ampliar el personal. D'aquesta manera, el pas següent al panorama nacional és l'expansió internacional.

Durant la pandèmia, l'empresa tecnològica Panasonic va fer un esdeveniment on va presentar l'empresa emergent com un cas d'èxit en la implementació de la seva tecnologia (16nou disposa al catàleg d'alguns dels seus productes). Aquesta presentació va tenir lloc a diferents ciutats internacionals, i va suposar el primer contacte internacional per a BlackFish.

Panasonic: "Hem volgut fer això aquí perquè, en moment de crisi, vau apostar per nova tecnologia i pel progrés. Sou un dels nostres"

Aquest maig, de la mà de Barcelona Activa, l'empresa va tenir presència a la fira ISE, esdeveniment on també va acudir Panasonic. Així mateix, la tecnològica japonesa els va demanar utilitzar el plató per fer un afterwork i ensenyar com l'emergent catalana treballa, tot presentant-los davant de grans directius del món audiovisual. "Hem volgut fer això aquí perquè, en moment de crisi, vau apostar per nova tecnologia i pel progrés. Sou un dels nostres", van explicar els dirigents nipons.

Veient el progrés fins ara de BlackFish és difícil aventurar-se a predir on serà el sostre. Amb tot, darrere de la tecnologia més avançada, per als fundadors el secret és a l'equip. "És la gent qui tira endavant, per això estem sumant talent".

Més informació
Carlett i la ciutat del 15 minuts
DisGeNET i l'ús de la IA per trobar vacunes en temps rècord
Lexy, la mà dreta dels copywriters
Avui et destaquem
El més llegit