• Empresa
  • Carlett i la ciutat del 15 minuts

Carlett i la ciutat del 15 minuts

L’empresa catalana aposta per potenciar la micromobilitat, obrint-se així a grups d'edat més joves, conscienciats per la sostenibilitat i el comerç de proximitat

 Albert Cardona i Oriol Martí, cofundadors i CEOs de Carlett | Cedida
Albert Cardona i Oriol Martí, cofundadors i CEOs de Carlett | Cedida
Quique Martín | VIA Empresa
Economista
Barcelona
13 de Setembre de 2022
Act. 13 de Setembre de 2022

Moltes persones no podrien dur a terme la tediosa i pesada tasca d'anar a comprar si no fos per ell. Va començar sent un cabàs als 50. Anys més tard se'l va vestir amb tela i, finalment, es va posar lones. Ara fa un pas més i es transforma en el centre d'una nova mobilitat sostenible i segura. És la denominada micromobilitat, aquella protagonitzada pels vehicles molt lleugers. I en què també tenen cabuda els carrets de la compra.

 

85 anys després de la seva invenció, el confinament va reactivar l'ús del tradicional carret de la compra, convertint-se així com a company d'un dels pocs moments de llibertat permesos: sortir a comprar. Els problemes de mobilitat a Espanya representen el tipus de discapacitat més freqüent, segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Iaia t'hauré de comprar un taca-taca perquè et fots de cap cada dos per tres”, li va dir Albert Cardona, a la seva àvia. “Això no, que fa de gent gran” li respon ella als 97 anys

A més, un estudi realitzat per la Fundació Mútua de Propietaris en col·laboració amb la Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica (COCEMFE), exposa que el 60% de les persones amb mobilitat reduïda se sent malament. La relació entre la manca d'autonomia i l'estat d'ànim és evident. “Iaia t'hauré de comprar un taca-taca perquè et fots de cap cada dos per tres”, li va dir Albert Cardona, a la seva àvia. “Això no, que fa de gent gran” li respon ella als 97 anys.

 

Així neix Carlett, empresa pionera al mercat europeu per haver estat la responsable de dissenyar, fabricar i introduir el carret-caminador, donant així resposta a un nou nínxol de mercat detectat pels fundadors de la companyia: aquelles persones que necessiten ajuda motriu però rebutgen un caminador ortopèdic, ja que els identifica amb la seva vellesa, estar malalts o ser dependents. Aquest permet no només carregar les bosses, sinó també facilita la mobilitat de les persones que ho necessiten “eliminant aquest estigma que un caminador és per a malalts, que és ortopèdic”, diu Cardona.

El carrito-andador es el revolucionario producto de Carlett | Cedida

El carret-caminador és el revolucionari producte de Carlett | Cedida

Catalunya, el centre de tot

Nascuda a Barcelona el 2016, Carlett va ser fundada a Granollers (Barcelona) pels emprenedors catalans Albert Cardona i Oriol Martí amb una inversió inicial de 53.000 euros. Tots dos socis són els actuals CEO de la companyia, i compten amb una dilatada experiència en sectors com l'automoció i la logística.

La companyia disposa de la seva seu (180 metres quadrats) a l'Hospitalet del Llobregat, i del seu centre logístic (1.000 metres quadrats) a Cabrera de Mar (Barcelona). “Barcelona és sinònim de disseny i modernitat. Com els nostres productes”, diuen a la seva pàgina web.

Carlett: “Barcelona és sinònim de disseny i modernitat. Com els nostres productes”

Tot i que produeix a l'exterior, la companyia té en projecte traslladar l'assemblatge i la confecció tèxtil a Catalunya. "Sempre hem dissenyat i desenvolupat l'enginyeria del producte aquí, però amb la fabricació deslocalitzada", confirma un Cardona que admet converses amb la Fundació Ared perquè assumeixin les tasques d'acoblament i confecció tèxtil dels productes. Tot i això, es tracta d'una negociació i un “procés llarg”, ja que cal “valorar molts aspectes”. S'espera que es comenci a produir a Catalunya “de cara al 2024”.

De Granollers al món

La companyia i la marca s'han consolidat amb aquest producte a Espanya i Europa, sense deixar de fabricar i vendre els carros més simples, destinats a totes les edats, que substitueixen les cistelles i simples bosses de plàstic per fer la compra de proximitat.

Actualment Carlett comercialitza els seus productes en un total de 13 països, tots europeus, però la idea és fer inversions, amb empreses d'outsourcing, i intentar fer una expansió fora d'Europa: les Amèriques i la part d'Àsia (no necessàriament la Xina): Singapur, el Japó, Corea del Sud… La pime està treballant en el seu pla d'expansió per tenir presència a 46 països el 2025.

Sempre mirant endavant

Tal ha estat l'acollida que ha tingut el carret-caminador des del seu llançament, el 2016, que Cardona i Martí han decidit replantejar el seu projecte empresarial per centrar-se de ple en la micromobilitat assistida. "Estem treballant en aplicacions tecnològiques que milloraran la seguretat i incorporaran altres prestacions als aparells per facilitar els desplaçaments dels usuaris”, explica Cardona.

A més, l'empresa aposta per potenciar la micromobilitat centrada a la ciutat dels 15 minuts, obrint el tradicional concepte de carret de la compra a grups d'edat més joves, conscienciats per la sostenibilitat i el comerç de proximitat.

Cardona: “Has d'estar obert de ment i molt despert”

La innovació i la sostenibilitat són els principals pilars de Carlett. La pime està constantment desenvolupant noves solucions, cercant nous materials i dissenyant els seus productes amb la màxima ergonomia possible. De fet, actualment treballa per digitalitzar alguns dels seus productes.

La companyia va facturar, el 2021, al voltant de 2,3 milions d'euros. Xifra que esperen “incrementar aquest any fins als 2,5 milions” i, els pròxims anys, i gràcies a les inversions (tant per l'expansió com per nous productes molt disruptius) “aconseguir un augment exponencial”.

Cardona ho té clar: cal estar cada dia disposat a trobar coses noves. “L'aprenentatge és realment diari. Cada dia t'equivoques, entens el perquè o et trobes situacions que mai havies viscut. Per tant, has de ser obert de ment i estar molt despert”, conclou.