
La Comissió Europea veta la fusió d'Alstom i Siemens. Brussel·les prohibeix la compra de l'empresa francesa per part de l'alemanya per considerar que danyarà la competència en els mercats de trens d'alta velocitat i sistemes de senyalització, malgrat els advertiments de Berlín i París en contra d'aquest veto. L'Executiu comunitari argumenta que les solucions ofertes per les companyies per abordar aquestes preocupacions, que consisteixen en la transferència o cessió d'alguns actius en aquestes àrees de negoci, no són suficients.
"Sense compromisos suficients, aquesta fusió hauria resultat en preus més alts per als sistemes de senyalització que mantenen segurs els passatgers i per a les següents generacions de trens d'alta velocitat. La Comissió ha prohibit la fusió perquè les companyies no desitjaven abordar les nostres serioses preocupacions", ha dit la comissària de Competència, Margrethe Vestager.
La investigació posada en marxa per la Comissió al juliol de 2018 ha revelat que el grup resultant de la fusió dels dos principals proveïdors del sector ferroviari s'hauria convertit en líder en el mercat de sistemes de senyalització per a diverses grans línies de tren així com de metre.
Així mateix, hauria adquirit una posició "dominant" en el mercat de materials rodats per a trens d'alta velocitat, copant una gran part del mercat tant a Europa com a la resta del món a excepció de Corea del Sud, el Japó i la Xina, que no estan oberts a la competència.
La investigació comunitària també ha tingut en compte la competència en el mercat global i especialment per part de proveïdors xinesos, ha explicat la Comissió, a qui els Governs francès i alemany han pressionat per aprovar la fusió al·legant que d'una altra manera les empreses europees no podran competir amb el gegant ferroviari xinès CRRC.
Brussel·les ha conclòs que en el mercat de trens d'alta velocitat "és molt improbable" que l'entrada d'empreses xineses representi un problema de competència per a Alstom i Siemens en el futur.
En el mercat de senyalització, confirma que ara mateix no hi ha proveïdors xinesos en l'Espai Econòmic Europeu i creu que "passarà molt temps" abans que aquests puguin convertir-se en proveïdors "creïbles" a Europa.
A més, l'Executiu comunitari creu que les cessions proposades per les empreses per rebre llum verda no resolen els problemes de competència.
En el sector de trens d'alta velocitat, havien proposat cedir el tren Pendolino, d'Alstom, que actualment no és capaç d'aconseguir altes velocitats o, en el seu lloc, una llicència per a la tecnologia de Siemens subjecta a diverses restriccions, cosa que segons la Comissió no hauria permès al futur comprador desenvolupar el seu propi tren per a competir.
En el mercat de senyalització, proposen cedir una "complexa mescla" d'actius de totes dues empreses, part dels quals haurien hagut de ser transferits, que tampoc haurien permès al comprador competir per si mateix. En conseqüència, la Comissió ha prohibit la transacció.
Alstom i Siemens van anunciar al setembre de 2017 la fusió amb la qual pretenen crear el "nombre dos" mundial del sector ferroviari, amb dimensió per a afrontar la competència global i en particular la del gegant xinès CRRC. El grup resultant, controlat per Siemens, hauria comptat amb una plantilla combinada de 62.300 empleats a tot el món, una facturació anual de 15.300 milions d'euros, una cartera de comandes de 61.200 milions i unes sinergies esperades de 470 milions, segons van explicar llavors.