Comunicar és escoltar i comprendre

En l'empresa familiar la comunicació pot ser més difícil pels interessos ocults o la por al conflicte

Il·lustració del llibre "Empresa Familiar con Humor", editorial Profit, de JL Martin i Jordi Tarragona Il·lustració del llibre "Empresa Familiar con Humor", editorial Profit, de JL Martin i Jordi Tarragona

Comunicar és més que parlar, és un procés bidireccional, és una actitud d'empatia: d'escoltar ("no hi ha pitjor sord que el que no vol escoltar") i tractar de comprendre, d'acceptar que l'altre té part de raó; de diferenciar missatge de missatger; d'entendre més enllà de les paraules.

No és estrany que en una família hi hagi fins i tot menys comunicació que en un entorn no familiar. En l'empresa familiar la comunicació pot ser més difícil que en l'empresa no familiar perquè estan presents sentiments que poden ser molt intensos. Pot haver-hi més agressivitat, interessos ocults difícils de justificar, o por al conflicte (les ferides poden fer més mal).

És molt normal que un gran empresari, sobretot si és el fundador, oblidi la comunicació amb i en la família

Cal prestar atenció a la millora de la comunicació familiar. És molt normal que un gran empresari, sobretot si és el fundador, oblidi la comunicació amb i en la família. Potser només hi ha informació unidireccional. Potser per evitar conflictes familiars no s'explica els quès, els coms i els perquès. No es consulten ni negocien els temes. No es manifesten les oposicions, no es coneixen els interessos ni les inquietuds personals. Tot això pot tenir greus conseqüències en l'empresa.

La comunicació s'aprèn practicant-la; convé crear espais de diàleg. Ajuda a crear-los fomentar activitats conjuntes

Els hàbits de comunicació "s'hereten", "es mamen a casa", però també es poden formar i desenvolupar. La comunicació s'aprèn practicant-la; convé crear espais de diàleg. Ajuda a crear-los fomentar activitats conjuntes que facin habitual el compartir i l'estar junts. Per fomentar la comunicació ha de demanar-se opinió sobre els temes fent preguntes obertes, retardant els judicis de valor sobre les respostes; i en tot cas dirigint-los al contingut no a les persones. Ull!, amb fer valoracions personals en públic.

Hi ha eines, com DISC, que ajuden a millorar la comunicació. Igual que l'empresa destina temps i recursos a la comunicació amb els seus clients, l'empresa familiar ha de fer-ho a la comunicació amb la família propietària i entre l'empresa i la família.

Il·lustració i text extrets del lliuro "Empresa Familiar con Humor", editorial Profit, de JL Martin i Jordi Tarragona. Drets d'autor cedits a Mans Unides.

Més informació
Missió fer pinya familiar
Les arrels dels Torres
Gent d'acció i revisió mèdica
Avui et destaquem
El més llegit