Contel i Instaldeco, el 'backstage' de les oficines de Barcelona

El grup de creació i equipament d'espai més gran de Catalunya té clients com Volkswagen, Cuatrecasas o Esade

Emilio Ollé y Joan Pallarés dirigeixen Instaldeco i Contel. | Cedida Emilio Ollé y Joan Pallarés dirigeixen Instaldeco i Contel. | Cedida

Darrere de cada història hi ha un espai. I darrere de cada espai hi ha una història... La història de Contel i Instaldeco és la de dues empreses germanes, de pares diferents, i amb quasi 20 anys de diferència. El germà gran (Contel) crea espais i el germà petit (Instaldeco), els equipa i els decora. Junts, formen el grup de creació i equipament d'espais més gran de Catalunya. "La crisi va afectar molt a tot el sector, però haver-la pogut superar ens ha permès créixer", explica Joan Pallarés, CEO de Contel. A la conquesta de l'espai, des del backstage de les oficines. 

Més info: Les 20 ciutats més dinàmiques d'Europa

Contel va néixer el 1980 de la mà de Jordi Pallarés. El seu fill, Joan Pallarés, es va incorporar amb només 15 anys a l'empresa familiar i amb una trentena d'anys ja va començar a agafar-ne les regnes. Contel té una plantilla de 26 treballadors fixes i preveu tancar el 2019 amb una facturació de 10 milions d'euros. "Els temps canvien i la forma de portar una empresa també. Ara juguen les noves tecnologies", recorda Pallarés abans de passar la pilota a l'empresa d'equipació d'espais. 

Instaldeco va néixer el 1998 capitanejada per Emilio Ollé després de molts anys de col·laboració amb la família Pallarés com a venedor de mobiliari. Segons Ollé, "Instaldeco és un complement de mobiliari d'oficina de Contel". Actualment, hi ha 16 persones en plantilla que treballen ja sigui per projecte o prescripció i es preveu tancar l'any amb una facturació superior als 6,5 milions d'euros.  

Véncer la crisi 

La crisi va marcar un abans i un després tant per a Contel com Instaldeco. "La crisi ha netejat bastant i ha professionalitzat el sector", defensa Pallarés. Ollé insisteix: "La construcció va viure moltes hòsties i va haver-hi molt atur. Davant una davallada brutal, vam fer una bona prevenció i vam gestionar molt bé la paperassa econòmica". 

Ollé: "La construcció va viure moltes hòsties i va haver-hi molt atur. Davant una davallada brutal, vam fer una bona prevenció i vam gestionar molt bé la paperassa econòmica"

Malgrat que no és fàcil i els marges han caigut, superar una crisi també permet créixer i reduir la competència pel que fa a oferta o distribuïdors. Una nova crisi? Pallarés augura abans una crisi de deute dels països que immobiliària. The Times The Are A Changin', que cantava Bob Dylan. 

El CEO de Contel té molta clara la fórmula d'èxit: "El boca a boca és el que més clients ens ha portat". La seva especialització és la creació i equipament d'oficines i coworkings. Per a grans empreses, però també per a petites i mitjanes empreses que s'han convertit en el seu gran client. No és estrany i és que l'últim anuari de Pimec posa de manifest que les pimes representen el 99,8% de les empreses catalanes. 

Clients "de boca a boca"

La llista conjunta, de clients grans i petits, és llarga: La Caixa, Volkswagen, Cuatrecasas, Puig, Banco Mediolanum, Esade, Seat, Renault, Nuñez y Navarro, Siemens, Costa Coffee, Hartmann, Sellbytell, Nexeo, Voxel, BDO, Asepeyo o Isdin, entre molts d'altres. Les oficines d'un dels reis dels videojocs com King són "un bon exemple" d'aquesta barreja de passat, present i futur.

De taules, cadires i sales de reunions va el negoci de tota la vida, però també de futbolins, ping pong i gimnàs van els espais laborals de la vida moderna.  

King Instaldeco

Les oficines de King a Barcelona. | Cedida

Ollé insisteix que un bon equip d'interiorisme, administració o casos d'obra és "clau". Tan clau com diferenciar-se de la competència gràcies a vuit operaris propis per donar un servei diferent i marca de la casa. La recepta? La de sempre: el talent de l'equip. O l'equip del talent. A Contel hi ha treballadors que porten més de 20 o 30 anys en plantilla. El mateix passa a Instaldeco. "En els bars bons, el cambrer sempre és el mateix", bromeja Ollé. 

Barcelona, Madrid i la política dels negocis 

El CEO d'Instaldeco també defensa que "Barcelona està millor posicionada que Madrid" en contractació d'oficines, però alerta que la capital espanyola té els ministeris i les grans empreses. I apunta la falta d'espais com a principal repte de la capital catalana: "És difícil trobar metros a Barcelona. Hi ha gent que busca més de 3.000 metres quadrats i no troba l'espai".

Malgrat el desajust entre oferta i demanda, Pallarés insisteix que "Barcelona va com una moto" i vam més "mirar el futur amb optimisme". I com és aquest futur? "Potser ens hem d'associar amb algun fabricant o proveïdor gran. La idea és seguir i estem preparant la successió familiar", afegeix. 

Pallarés: "La política influeix i el negoci és el negoci... Els empresaris volem pagar nòmines i guanyar diners. Els polítics s'han de posar d'acord" 

El grup de Contel i Instaldeco té presència a Barcelona, Girona i Tarragona. També a Madrid on van decidir muntar una societat per "tot el tema de Catalunya". "La política influeix i el negoci és el negoci... Els empresaris volem pagar nòmines i guanyar diners. Els polítics s'han de posar d'acord i no podem seguir com estem aguantant estructures que no caldrien", alerta Pallarés.  

Una decoració 'made in' Google 

El CEO de Contel recorda com el seu pare augurava que en un futur no es vendrien armaris... I s'equivocava. Joan Pallarés constata que fins i tot se'n venen més que abans. La tecnologia està trencant esquemes i també la manera de treballar i els espais on es treballa. De fet, Instaldeco ja treballa amb projectes innovadors de so o il·luminació. 

Ollé: "Els clients ens demanen una decoració com la de Google" 

A tall d'exemple, Ollé detalla que ja han fet alguns coworkings sense cable informàtic, taules amb carregadors de mòbil o wifis amb més seguretat que mai. "Els clients ens demanen una decoració com la de Google", afirma. I això que vol dir? Sostenibilitat, moviment, espais oberts, zones creatives i d'entreteniment, grades, ping pong, gimnàs, cabina de telèfon i de reunió... Segons Pallarés, "la idea és que quan surtis de casa no tinguis la sensació d'estar a l'oficina".

"Una de les millors coses que ha fet Contel és la tresoreria i fitxar-me a mi", conclou Ollé. Pallarés riu i respon: "Tu ets com un germà". VIA Empresa fa una pregunta clàssica: L'empresa al servei de la família o la família al servei de l'empresa? La resposta és unànime: "Depèn de com estigui estructurada l'empresa a escala familiar. Allò que fa que les empreses familiars acabin malament són els diners". 

Pallarés: "La idea és que quan surtis de casa no tinguis la sensació d'estar a l'oficina" 

Business as usual. Però, aquest cop, des del backstage de les oficines. 

Més informació
Spaces obrirà un 'coworking' a la Torre Mapfre
Aticco convertirà l'antiga seu del PDeCAT en un 'coworking'
Foimpex, la decoració catalana que marca tendència
Avui et destaquem
El més llegit