El cor del management

Durant les darreres dues dècades, la direcció per missions ha anat guanyant presència al món empresarial

El cor del management | iStock El cor del management | iStock

Quan vaig començar la meva primera feina, em van comunicar: "aquí treballem amb un enfocament basat en objectius. Tindràs un salari base i, si aconsegueixes bons resultats, rebràs un bonus". Després d'un temps, vaig rebre el meu primer bonus. M'agradava la idea del bonus i l'autonomia que obtenia en tenir objectius clars a la feina. Tot i això, em preguntava si aquest sistema era adequat en termes de les motivacions que promovia. Vaig compartir les meves inquietuds amb un col·lega experimentat, i em va dir: "mira, mentre aconsegueixis els objectius, no importa si ho fas pel bonus o perquè vols fer del món un lloc millor".

Aquell dia vaig comprendre que la gestió basada únicament en objectius és un model incomplet. En darrer terme, el treball és un servei i, perquè realment dignifiqui la persona que el realitza, ha d'estar impulsat per motivació transcendent: el desig de tenir un impacte positiu a la vida dels altres. Aquesta és la clau del que, des de fa 20 anys, impulsem a la Càtedra Direcció per Missions de UIC Barcelona.

Les tres dimensions de la gestió

Per il·lustrar el desenvolupament de la direcció per missions, utilitzem el model Propòsit 3D, que reflecteix l'harmonia entre el cap, el cor i les mans. El cap representa el coneixement, les mans representen l'acció i el cor representa la motivació transcendent.

Direcció per objectius i direcció per missió | UIC
Direcció per objectius i direcció per missions | UIC

La direcció per objectius té dues dimensions: cap i mans. Consisteix a alinear el coneixement i l’acció per aconseguir les metes proposades. En la direcció per objectius, el que és rellevant és tenir clares les metes i fer el possible per assolir-les. El que importa és el resultat, independentment del tipus de motivació que t'impulsa a aconseguir-ho.

La direcció per missions, però, té tres dimensions: cap, cor i mans. Es tracta d'harmonitzar el coneixement, la motivació i l'acció a les activitats diàries. És a dir, tenir metes clares, saber per què ho fas i posar els mitjans per aconseguir-ho.

Connectant propòsit personal i corporatiu

Totes les persones tenen un propòsit personal, el que dóna sentit a l'existència de l'individu, la seva raó de ser. És una cosa única i específica en cada persona, ja que està fonamentat en les motivacions i valors personals que configuren la seva identitat.

Des de la càtedra creiem que totes les organitzacions tenen -o haurien de tenir- un propòsit corporatiu. El propòsit corporatiu és el perquè de l'empresa, la síntesi dels fins de l'organització.

Connectant propòsit personal i corporatiu | UIC
Connectant propòsit personal i corporatiu | UIC

A la connexió entre el propòsit personal i el propòsit corporatiu es genera una immensa font de motivació on empresa i treballador donen el millor de si mateixos. Una connexió que és única i específica per a cada individu, ja que emana del seu propi propòsit. En aquesta connexió, hi ha les missions que són, alhora, part del propòsit personal i del propòsit corporatiu.

Les missions tenen la mateixa naturalesa del propòsit, però de manera més concreta. Fan referència al per a qui, als beneficiaris del treball, concretant el propòsit en contribucions específiques cap a persones o col·lectius de persones (clients, empleats, proveïdors, societat, accionistes…).

Del cor al cap

Distingim entre tres tipus de missions: missions personals, missions d'equip i missions d'empresa.

  • Les missions personals reflecteixen la manera com cada persona participa del propòsit de l'organització. Les missions personals es treballen amb el cap però sobretot amb el cor. Per definir-les, les persones es connecten amb el seu propòsit vital, -per què estic al món- i, des d'allà, concreten com posaran el seu propòsit al servei dels altres. Responen les preguntes: quines són les meves motivacions i valors personals? Qui són els beneficiaris de la meva feina? Quin impacte vull tenir-hi?
  • Les missions d'equip són l'agregació de les missions personals i, alhora, el desplegament de les missions d'empresa a les diferents àrees de l'organització. Per fer-les, els equips contesten la pregunta: com volem contribuir al propòsit i les missions de l'empresa?
  • Les missions d'empreses són la guia que orienta les missions d'equip i personals. Reflecteixen la concreció del propòsit de l'organització en contribucions per als principals grups d'interès (clients i empleats, societat, accionistes, proveïdors…). Responen les preguntes: Per a qui(és) existeix la nostra empresa? Quins compromisos adquirim amb ells?

Del cap a les mans

Un cop definides les missions, entren en joc els objectius, entesos com un mitjà necessari per fer les missions. Una missió sense objectiu és una missió morta, i un objectiu sense missió és un objectiu cec. Els objectius han de ser ambiciosos i realistes, però sobretot alineats amb les missions.

Direcció per missions | UIC
Direcció per missions | UIC

Per transformar el món empresarial

Durant les darreres dues dècades, la direcció per missions ha anat guanyant presència al món empresarial. La seva aplicació, tant a nivell d'empresa com d'equips o persones, s'ha anat expandint a diversos països i organitzacions de diferents mides i sectors, i ha fomentat un enfocament més humà, ètic i transcendent en la gestió empresarial.

En la nostra experiència i investigació, hem constatat que el poder de transformació de la direcció per missions és més gran quan es desenvolupa de manera integral: a l'empresa, als equips i a les persones conjuntament. Per contra, la seva efectivitat disminueix quan s'implementa de manera parcial.

En definitiva, la direcció per missions ofereix a les organitzacions una nova manera de fer realitat el propòsit corporatiu. Però perquè sigui efectiva, ha d'emanar del cor de cada individu. La direcció per missions no es pot imposar: ni a les empreses, ni als equips, ni a les persones. És sempre el resultat d'una decisió lliure i voluntària que s'actualitza diàriament.

A la pràctica, els resultats de la direcció per missions poden superar els de la direcció per objectius, però per arribar-hi cal fer-ho a través de la il·lusió i el convenciment personal, que és on es troba el veritable cor del management.

Més informació
Maleït 'revenue management'
'Management' per a superherois: entre la ficció i la màgia
Els reptes del 'management'
Avui et destaquem
El més llegit