L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha rebut 843 denúncies i reclamacions el 2023, fet que suposa un augment de gairebé el 37% respecte de l’any anterior. Aquest increment s’atribueix al fet que la ciutadania és més conscient d’aspectes relatius a la protecció de les dades i, també, perquè coneix millor els seus drets en aquesta matèria. En concret, els assumptes que ha investigat i instruït l’APDCAT durant l’any 2023 han estat 443 (293 denúncies per incompliment de la norma i 150 reclamacions per vulneració dels drets), una xifra un 40% superior a la del 2022.
L'APDCAT ha rebut 843 denúncies i reclamacions el 2023, un 37% més que l’any anterior
Pel que fa als procediments sancionadors, l’APDCAT ha iniciat el 2023 un total de 293 actuacions d’investigació prèvia. D’aquestes, 87 han finalitzat amb resolució, entre amonestacions, sancions econòmiques i sobreseïments. Del conjunt dels procediments sancionadors resolts l’any 2023 que declaren la comissió d’infracció, la majoria es refereix a l’àmbit de la salut (15), de prestació de serveis a la ciutadania (12), recursos humans (11) i relatius a l’exercici de competències administratives (11).
Al llarg de l’any 2023, el servei d’atenció al públic ha atès 2.115 consultes relacionades amb la protecció de dades i la privacitat, gairebé 300 més que l’any anterior. La majoria, de la ciutadania en general (81%), seguida d’entitats responsables que tracten dades personals de fitxers públics (7%), responsables de fitxers privats (10%) i consultors (2%).
Pel que fa al tema, les més nombroses han estat les relacionades amb la implantació de les obligacions que estableixen el Reglament general de protecció de Dades (RGPD) i la llei orgànica (LOPDGDD) per als responsables i encarregats de tractament, així com les relatives a l’accés o cessió d’informació que conté dades personals.