• Empresa
  • DHL reafirma Barcelona com a pont transcontinental amb un nou hub internacional a l’aeroport

DHL reafirma Barcelona com a pont transcontinental amb un nou hub internacional a l’aeroport

La multinacional alemanya de logística inverteix 80 milions d’euros en unes instal·lacions que septupliquen la capacitat de processament

Un treballador de DHL Express introduint un paquet al sistema de classificació | Marc Vilajosana
Un treballador de DHL Express introduint un paquet al sistema de classificació | Marc Vilajosana
Marc Vilajosana, periodista de VIA Empresa | Mireia Comas
Periodista
Sant Boi de Llobregat
16 de Setembre de 2025 - 06:28

A cop de guitarra clàssica, interpretada pel músic barceloní Pau Figueres en una actuació en directe, és com ha iniciat DHL Express la inauguració del seu nou hub internacional situat a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - el Prat. Una “fita històrica” per a la multinacional alemanya, segons ha definit el director general de DHL Express Espanya, Miguel Borrás, que ja es troba a punt d’operar després de 10 anys de planificació, 22 mesos d’obres i 80 milions d’euros invertits.

 

Una paciència i inversions que, segons defensa el director executiu de DHL Express Europa, Mike Parra, “demostra el nostre compromís amb la regió i amb Espanya” i posicionen l’estat espanyol com “un pont entre Europa, Amèrica i Àfrica”, tres mercats “claus per a petites i mitjanes empreses, que són més del 90% dels nostres clients actius”. Les noves instal·lacions, segons Parra, també milloren “la importància de Barcelona en el sector de la logística global”, una ciutat on DHL opera des del 1995. “Des d’aquí, ajudarem a créixer i a exportar a les empreses catalanes arreu del món”, ha assegurat Borrás.

Mike Parra, CEO de DHL Express Europa: “El nou hub millora la importància de Barcelona en el sector de la logística global”

Així, les noves instal·lacions permetran mantenir i ampliar el suport logístic que la companyia ja oferia des del seu anterior hub, situat a la rodalia de l'actual, a més de 4.000 empreses catalanes, que representen al voltant del 20% dels clients de DHL a l'Estat. El de Barcelona és un dels tres hubs logístics de la multinacional a l’Estat, juntament amb els de Madrid i Vitòria, i un dels 12 que la companyia té a Europa. La nova planta neix de la mateixa necessitat de l’empresa per l’elevat volum d’operacions que es duen a terme a la capital catalana: en només cinc anys, l’activitat de DHL Express al Principat va créixer un 30%. Amb tot, el nou hub sorgeix amb una visió a llarg termini, com bé ha explicat el vicepresident sènior de hubs de DHL Express Europa, Jesús Sánchez: “Aquesta instal·lació multiplica per set la capacitat de processament i ens permet absorbir el creixement previst dels pròxims 20 anys”.

 

Amb aquesta mentalitat, el nou hub té previst començar a iniciar la setmana vinent el procés de transició respecte a les anteriors instal·lacions, començant per les operacions d'importació i acabant amb les d'exportació. La idea amb què treballa la companyia és que d'aquí a dues setmanes les noves instal·lacions estiguin plenament operatives i esdevinguin el punt de referència dels trajectes de DHL Express a Catalunya, Andorra i Balears. Amb 10 vols propis diaris (cinc d'anada i cinc de tornada), el gruix actual d'operacions de les instal·lacions catalanes són d'àmbit nacional, i l'objectiu és expandir-se a nous destins internacionals, a través de col·laboracions amb aerolínies comercials, amb sis connexions avui ja operatives per indrets com Nova York, Miami o Bogotà. “El comerç internacional continua sent un motor de creixement, i estem compromesos a ser un referent per a les empreses en el seu procés d’internacionalització”, ha reivindicat Borrás.

El sistema de cintes transportadores del hub de DHL Express de Barcelona | Marc Vilajosana
El sistema de cintes transportadores del hub de DHL Express de Barcelona | Marc Vilajosana

Un sistema impulsat per l'automatització

El nou hub de DHL a l'aeroport, situat a mig camí entre la T2 i la T1, s'inscriu dins del terme municipal de Sant Boi de Llobregat i ocupa una parcel·la de 29.000 metres quadrats. Dins d'aquesta, s'ha edificat una nau de 10.000 metres quadrats de planta, amb una interplanta superior de 7.000 metres quadrats i un espai de 3.000 metres quadrats reservat per a oficines. L’edifici està equipat per donar suport als diferents mitjans de transport que intervenen tant en els processos d’importació com d’exportació de productes: té 22 posicions de càrrega i nou de descàrrega per a contenidors aeris; 24 molls per a camions tràiler, als quals es poden transportar els paquets directament dins del vehicle; i 120 finestretes per a furgonetes, dividides en quatre galeries amb 30 espais cadascuna.

Un dels aspectes clau de les noves instal·lacions de DHL Express a Barcelona, més enllà de l'augment d'espai, és la implementació d'un sistema automatitzat de transport, classificació i filtratge dels paquets, heretat dels que ja hi ha instal·lats als hubs de Vitòria i Madrid. Aquesta infraestructura, composta per un entramat de tubs, galeries, rampes i cintes transportadores, ocupa les plantes superiors de la nau i té una capacitat per mobilitzar fins a 500 carros simultanis a una velocitat de 2,7 metres per segon. Aquestes mercaderies passen per dues estructures en el seu camí de cintes transportadores: per una banda, per unes estacions de lectura de codis, que són les que s’encarreguen de llegir l’etiqueta impresa al paquet, corroborar-ne la informació i determinar la rampa de destí per on es farà baixar; per l’altra, i només en el cas de les exportacions, per unes màquines de raigs X que analitzen que la mercaderia sigui segura i no contingui elements perillosos, com traces d’explosius o acumulació de bateries.

El sistema de classificació de paquets té una capacitat de mobilitzar simultàniament 500 carros a una velocitat de 2,7 m/s

Totes aquestes operacions són controlades per dues oficines ubicades a la planta superior, el mateix espai on circulen els paquets. Aquestes sales són qualificades pel director d'operacions del hub de DHL a Madrid, Rafael Mateu, com el “cervell” del sistema, i estan format per diversos professionals que estan atents tant a les càmeres que controlen diversos punts de la cadena com a un plànol general, que a través de colors indica les màquines que estan funcionant, les que estan deliberadament aturades (per qüestions d'eficiència energètica) i les que tenen un error o embús. L'espai també té una tercera sala de vigilants, en aquest cas dedicats exclusivament als mecanismes de raigs X, que monitoren els paquets que hi passen i s'encarreguen de gestionar-ne els procediments.

Aquest complex logístic es divideix, en realitat, en dos sistemes de classificació, ubicats ambdós a l’entresala superior, la qual cosa permet diversificar les operacions del centre. El més petit d’ells té la capacitat de gestionar fins a 7.500 ítems cada hora, mentre que el més gran pot arribar als 10.000.

Tots els paquets passen per les instal·lacions de lectura de codis, que els redirigeixen cap al seu destí | Marc Vilajosana
Tots els paquets passen per les instal·lacions de lectura de codis, que els redirigeixen cap al seu destí | Marc Vilajosana

En qualsevol cas, l'alta automatització del sistema no suposa una substitució de l'equip de treballadors de la companyia, que actualment arriba als 500 professionals; de fet, la companyia preveu ampliar-lo fins a un 10% un cop el nou hub estigui plenament en funcionament. Part d'això es deu que no tots els paquets mobilitzats al hub de Barcelona poden passar pel sistema de cintes, que té unes limitacions tant de dimensions com de pes, que està limitat als 30 quilos per paquet —la maquinària podria suportar fins a 50 kg, però s'ha optat per aquest màxim perquè els operadors també han de mobilitzar mercaderies—. Els paquets que excedeixen aquests límits, així com els que són massa delicats o requereixen un tracte precís, són classificats i mobilitzats manualment pels operaris, com es feia a l’anterior hub amb la totalitat dels paquets.

La sostenibilitat energètica com a base

Més enllà de l'increment en productivitat, l'altre element definitori del nou hub de DHL Express a Barcelona és la seva millora en l'àmbit de l'eficiència energètica. “No es tracta només de créixer, sinó també de fer-ho responsablement”, ha remarcat Sánchez en la seva intervenció. En aquest sentit, les instal·lacions poden vanar-se de ser el primer hub logístic amb impacte zero en petjada de carboni de la companyia, una fita que assoleixen gràcies a la instal·lació de multitud de panells solars per a l’autoconsum, la regulació climàtica intel·ligent i la il·luminació programable.

Les instal·lacions estan equipades amb 37 carregadors elèctrics per a furgonetes | Marc Vilajosana
Les instal·lacions estan equipades amb 37 carregadors elèctrics per a furgonetes | Marc Vilajosana

A més del consum de les mateixes instal·lacions, el hub també busca fer avançar l'electrificació del transport logístic. La planta disposa ja de 37 carregadors elèctrics per a furgonetes elèctriques, i té la preinstal·lació preparada per anar-la expandint a tota la flota de vehicles. “L’objectiu per al 2030 és tenir dues terceres parts de la flota electrificada”, explica Mateu, un objectiu al qual també cal sumar-hi el fet de ser una de les companyies amb un percentatge més alt d’ús de combustible sostenible d’aviació (SAF) als seus avions.