
08
de Març
de
2016
Potser no és casualitat que el terme "innovació" sigui femení. Les dones, a l'hora d'innovar, aporten curiositat, creativitat i empatia, saben adaptar-se i no tenen por als reptes. Aquestes són, almenys, les característiques comunes de tres dones emprenedores que han impulsat processos innovadors dins les seves empreses: Carlota Roset, de Bodegas Torres; Joana Sánchez, de Vodafone, i Clara Bartra, de GB Foods. Totes tres han posat en comú les seves experiències en un col·loqui sobre la innovació femenina celebrat a Esade.
"Les dones som curioses, creatives i no ens fan por els reptes", afirma Joana Sánchez, directora comercial de Govern i Sector Públic de Vodafone, per sintetitzar les característiques que defineixen la innovació en femení. Ella mateixa les va fer valer l'any 2009, quan va tenir la idea de promoure la presència de Vodafone dins el sector públic. "El primer repte va ser el de vendre internament el projecte, perquè de vegades oblidem que el nostre client també està dins la nostra mateixa empresa", explica Sánchez.
Per això, es va prendre el projecte "com si fos una start-up", posant un èmfasi especial en buscar-li la viabilitat econòmica. El projecte va tirar endavant i d'una facturació inicial de 200.000 euros i un petit equip ha passat a créixer fins a facturar 12 milions d'euros. La clau de l'èxit, segons Sánchez, és "ser una mateixa i posar en valor allò que sabem fer, en lloc d'intentar imitar els nostres companys homes".
Innovació disruptiva
Les dones poden aportar una nova mirada a la innovació i ajudar a "innovar en la forma en què innovem". Especialitzada en el que s'anomena "innovació disruptiva", la directora del Centre de Creixement de GB Foods (Gallina Blanca), Clara Bartra, defineix els innovadors com "aquells que viuen més en el futur que en el passat" i dóna alguns detalls del canvi de mentalitat necessari per impulsar la innovació dins les organitzacions empresarials.
Disposar d'un espai creatiu i innovador on es puguin posar a prova les idees, focalitzar molt i molt bé allò que s'està provant i saber condensar el projecte en un briefing detallat són alguns aspectes pràctics en aquest procés d'innovació on també és molt important pensar en el consumidor: "L'innovador pot intuir el que voldrà el consumidor quan aquest encara no ho sap, perquè la persona innovadora ja està en el futur", recalca Clara Bartra, que també assenyala la forma com el Big Data ajuda en aquests nous processos innovadors.
A mode de conclusió, la directora del Centre de Creixement de GB Foods enumera les característiques que, a parer seu, han de tenir les persones innovadores: "Han de ser flexibles, apassionades, connectades i amb capacitat de lideratge", diu.
La innovació com a eina competitiva
Per Carlota Roset, Business Innovation Manager de Bodegas Torres, la innovació "ha de ser la nostra eina competitiva". Roset ha liderat la creació d'una Oficina d'Innovació dins aquesta empresa familiar centenària, que al llarg de la seva història ha destacat per la seva visió de negoci agosarada i innovadora: va ser la primera empresa catalana a envasar vins per exportar-los als Estats Units, la primera a exportar vi català a la Xina i ha impulsat productes com el vi desalcoholitzat.
Des de l'Oficina d'Innovació que dirigeix Carlota Roset s'ha impulsat el projecte The Wine Tour per acostar el consum de vi entre els joves, un mercat on el vi semblava tenir la batalla perduda davant les potents campanyes de les marques de cervesa. Fruit de tot un treball al voltant de la innovació va sorgir la idea de crear un Wine Truck inspirat en els food trucks que s'han posat de moda. Aquesta furgoneta s'ha instal·lat a esdeveniments i festivals com el Primavera Sound per captar in situ aquest nou públic que Bodegas Torres busca pel seu producte.
Roset entén la innovació com una disciplina transversal "que ha de passar per tots els departaments i ha d'estar alienada amb l'estratègia corporativa de l'empresa", i ha de ser prou agosarada per a trencar convencionalismes. Un altre dels trets que caracteritzen a les dones innovadores.
"Les dones som curioses, creatives i no ens fan por els reptes", afirma Joana Sánchez, directora comercial de Govern i Sector Públic de Vodafone, per sintetitzar les característiques que defineixen la innovació en femení. Ella mateixa les va fer valer l'any 2009, quan va tenir la idea de promoure la presència de Vodafone dins el sector públic. "El primer repte va ser el de vendre internament el projecte, perquè de vegades oblidem que el nostre client també està dins la nostra mateixa empresa", explica Sánchez.
Per això, es va prendre el projecte "com si fos una start-up", posant un èmfasi especial en buscar-li la viabilitat econòmica. El projecte va tirar endavant i d'una facturació inicial de 200.000 euros i un petit equip ha passat a créixer fins a facturar 12 milions d'euros. La clau de l'èxit, segons Sánchez, és "ser una mateixa i posar en valor allò que sabem fer, en lloc d'intentar imitar els nostres companys homes".
Innovació disruptiva
Les dones poden aportar una nova mirada a la innovació i ajudar a "innovar en la forma en què innovem". Especialitzada en el que s'anomena "innovació disruptiva", la directora del Centre de Creixement de GB Foods (Gallina Blanca), Clara Bartra, defineix els innovadors com "aquells que viuen més en el futur que en el passat" i dóna alguns detalls del canvi de mentalitat necessari per impulsar la innovació dins les organitzacions empresarials.
Disposar d'un espai creatiu i innovador on es puguin posar a prova les idees, focalitzar molt i molt bé allò que s'està provant i saber condensar el projecte en un briefing detallat són alguns aspectes pràctics en aquest procés d'innovació on també és molt important pensar en el consumidor: "L'innovador pot intuir el que voldrà el consumidor quan aquest encara no ho sap, perquè la persona innovadora ja està en el futur", recalca Clara Bartra, que també assenyala la forma com el Big Data ajuda en aquests nous processos innovadors.
![]() |
Ponents durant l'acte celebrat a ESADE. JV |
A mode de conclusió, la directora del Centre de Creixement de GB Foods enumera les característiques que, a parer seu, han de tenir les persones innovadores: "Han de ser flexibles, apassionades, connectades i amb capacitat de lideratge", diu.
La innovació com a eina competitiva
Per Carlota Roset, Business Innovation Manager de Bodegas Torres, la innovació "ha de ser la nostra eina competitiva". Roset ha liderat la creació d'una Oficina d'Innovació dins aquesta empresa familiar centenària, que al llarg de la seva història ha destacat per la seva visió de negoci agosarada i innovadora: va ser la primera empresa catalana a envasar vins per exportar-los als Estats Units, la primera a exportar vi català a la Xina i ha impulsat productes com el vi desalcoholitzat.
Des de l'Oficina d'Innovació que dirigeix Carlota Roset s'ha impulsat el projecte The Wine Tour per acostar el consum de vi entre els joves, un mercat on el vi semblava tenir la batalla perduda davant les potents campanyes de les marques de cervesa. Fruit de tot un treball al voltant de la innovació va sorgir la idea de crear un Wine Truck inspirat en els food trucks que s'han posat de moda. Aquesta furgoneta s'ha instal·lat a esdeveniments i festivals com el Primavera Sound per captar in situ aquest nou públic que Bodegas Torres busca pel seu producte.
Roset entén la innovació com una disciplina transversal "que ha de passar per tots els departaments i ha d'estar alienada amb l'estratègia corporativa de l'empresa", i ha de ser prou agosarada per a trencar convencionalismes. Un altre dels trets que caracteritzen a les dones innovadores.