Ear-Flap, visió de futur i robotització dels magatzems

El fabricant de maquinària per l'empaquetatge s'ha consolidat en un mercat madur gràcies a la proximitat i a la innovació constant

Ear-Flap es consolida en un mercat madur com el de la maquinària per empaquetar
Ear-Flap es consolida en un mercat madur com el de la maquinària per empaquetar

Les empreses avancen a base d'apostes exitoses. En la seva creació, l'any 2001, l'arriscadíssima jugada d'Ear Flap consistia a oferir una alternativa nacional al mercat dels fabricants de maquinària per l'embalatge, dominada amb mà de ferro per les marques alemanyes i italianes des de no es recorda quan. Gairebé 20 anys després, la companyia segueix basant el seu creixement a anar sempre una passa per davant de la indústria, i aquest cop ha posat les seves fitxes a la robotització dels magatzems amb el desenvolupament del Robmov, un robot que promet acabar amb els toros.

"Es tracta d'una màquina que automatitza el moviment de les càrregues en les plantes de producció i, així, eliminem un element perillós de les fàbriques", explica el gerent de l'empresa, Gerard Márquez. La posada en marxa d'aquest robot sembla cosa de nens. Una persona el condueix una sola vegada a través d'un comandament molt semblant al d'una PlayStation per aconseguir que la maquina memoritzi l'espai, però el joc s'acaba aquí. "El Robmov és capaç de reconèixer qualsevol planta, i només requereix una connexió Wi-Fi per programar tots els seus moviments", apunta sobre la tecnologia que presentaran aquesta setmana a la fira Hispack.

Márquez no dubta en que aquesta màquina, capaç de recollir, transportar i dipositar qualsevol element, canviarà la forma de treballar en els magatzems de, com a mínim, els seus clients. Que el Robmov és una aposta estratègica de l'empresa ho demostra el fet que ha fet pujar la inversió en R+D+i un 18%, quan la mitjana anual sol estar entre el 3% i el 5%. Però, malgrat les xifres i la rellevància de l'aparell, no es tracta d'una excepció en la història de l'empresa. "Intentem aplicar el màxim de funcions i innovacions a totes les nostres màquines, ja que, el que avui veiem com una novetat revolucionària, en un parell d'anys serà un element d'ús comú".

L'exemple d'Elon Musk

Ear-Flap avança amb un ull fixat en el futur i, en part, es deu a l'aposta per la innovació de Márquez, que assenyala al fundador de Tesla, Elon Musk, com un dels seus referents. "Al final, el que fan les seves empreses és oferir cotxes complets, amb totes les innovacions i funcionalitats existents al mercat i que la resta no et donen". Precisament, la filosofia amb la qual la companyia de Bigues i Riells va buscar el seu forat entre les marques consolidades del mercat. "Vam començar amb la fabricació i comercialització d'una màquina embolicadora de palets, però hi vam incloure una columna diferent de la de la competència a la part visible del producte, per fer marca, i, a més, vam ajuntar totes les funcions possibles que altres fabricants o bé no desenvolupaven, o bé les oferien com a complement".

L'aparició d'Ear-Flap va suposar un canvi al mercat del packaging a l'Estat, ja que, fins llavors l'oferta de fabricants de maquinària es limitava a grans marques estrangeres i marques comercials amb oficines al territori. "En canvi, nosaltres dissenyem, construïm, instal·lem i gestionem la postvenda de tota la nostra oferta", explica Márquez.

El robot Robmov, ideat per la firma, promet acabar amb els toros dels magatzems

Per l'empresari, la proximitat ha estat una de les claus perquè Ear-Flap hagi aconseguit consolidar-se en un mercat tan madur. Un altre punt decisiu ha estat la fabricació les seves màquines amb elements estàndards del mercat. "Això allibera al comprador de la seva dependència amb nosaltres, ja que pot aconseguir els recanvis sense haver de passar per Ear-Flap", explica Márquez, que equipara aquesta filosofia amb el desenvolupament de software open source en la informàtica.

Seguint aquest model de treball, l'empresa té dues vies de negoci: la fabricació de models estandarditzats i dissenys fets a mida segons les necessitats del comprador. La marca també ofereix la possibilitat de comprar només mòduls dels seus equips per millorar només una part del seu procés d'empaquetatge. "Molts dels nostres clients comencen comprant una embolicadora, però potser en uns anys demanen també la paletitzadora i acaben completant la línia amb la màquina que ha de posar el producte a la caixa".

Presència a 54 països

L'èxit d'Ear-Flap es reflecteix també en les seves xifres al mercat internacional. L'empresa ven les seves màquines a empreses de packaging de 54 països i compta amb filials pròpies a Holanda, França, Argentina i Mèxic. Si dèiem que el punt fort la companyia és haver creat un model de proximitat, que permet als clients tenir una alternativa nacional i de qualitat als fabricants estrangers consolidats, seria incoherent que la companyia apostés per la creació de delegacions comercials en les seves oficines a l'exterior. "Quan sortim, busquem oportunitats per recrear exactament el model de negoci que tenim aquí. És a dir, creem la seu central, la planta de construcció de la maquinària, l'oficina comercial i el servei de postvenda, tal com tenim a Bigues i Riells", explica Márquez.

De la mateixa manera, l'empresa busca directius locals de confiança, tant per la proximitat que ofereixen als potencials clients com pel seu coneixement del mercat. Per això, més que delegacions internacionals, les filials d'Ear són empreses locals amb entitat pròpia.

Més Informació
7 exemples de com fer del ‘packaging’ un element estratègic
Font Packaging, el cartró a mida
Estal Packaging crea una línia d'envasament per a cosmètica i perfumeria
Avui et destaquem
Comentaris