• Empresa
  • Ebro, l’au fènix de la indústria automobilística catalana

Ebro, l’au fènix de la indústria automobilística catalana

Gairebé quatre anys després del tancament de Nissan a la Zona Franca, els terrenys acolliran el Barcelona City Hub, un projecte logístic multiplanta de Goodman

    La planta d'Ebro a Catalunya
    La planta d'Ebro a Catalunya
    Barcelona
    02 de Juliol de 2025

    L'antiga planta de Nissan Barcelona, reactivada per la històrica companyia Ebro, va iniciar la fabricació en sèrie de cotxes el 20 de novembre de l’any passat, amb una pausa de gairebé tres anys després de la marxa de la multinacional japonesa de la fàbrica de la Zona Franca. L’activitat va començar amb una producció diària de 43 cotxes amb dos torns de treball.

     

    Actualment, la firma preveu incorporar un tercer torn de producció en la planta de la Zona Franca de Barcelona a partir de setembre, i ha començat també a preparar una nova línia de producció que hauria d'estar llesta abans de final d'any, en la qual es farà l'Omoda 5, entre altres models. Fonts properes a la companyia indiquen que la marca busca disposar d'aquest tercer torn de cara a l'últim trimestre de 2025 i han ratificat que enguany preveuen produir més de 20.000 cotxes a la fàbrica.

    Actualment, l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca produeix dos models de la marca Ebro, dues SUV -totterreny-, el S700 i el S800, i la companyia està a punt de començar a produir en sèrie també el tercer vehicle de la marca, el S400, un totterreny urbà de menor grandària que els dos anteriors. Ebro, marca històrica de l’automoció, reneix gràcies a l’aliança industrial entre EV Motors i el grup xinès Chery. La col·laboració ha garantit la reindustrialització i la recuperació dels llocs de treball a les instal·lacions de la Zona Franca.

     

    Una nova vida

    El renaixement d’Ebro forma part d’un projecte integral que permet donar una nova vida a les infraestructures existents i assegurar un impacte positiu en el teixit industrial de la regió. Segons les previsions per als pròxims anys, Ebro es marca assolir una quota de mercat del 3% el 2029, un objectiu ambiciós que es pretén aconseguir amb una àmplia diversitat de motoritzacions i amb una estratègia de preus competitiva.

    El CEO d’EV Motors, Rafael Ruiz, assegura que el ressorgiment d’Ebro “suposa un pas endavant per a la recuperació industrial de Catalunya i per al futur de la mobilitat sostenible. El suport d’Avançsa ens permet continuar consolidant la nostra visió de crear vehicles innovadors que combinin tecnologia capdavantera, sostenibilitat i una oferta assequible per als consumidors. Estem convençuts que Ebro contribuirà significativament a la reindustrialització del sector de l’automoció i a la dinamització de l’economia local".

    Amb aquesta inversió, no només es reindustrialitza un sector clau com l’automoció, sinó que es recuperin espais industrials i s’ofereixen noves oportunitats laborals que revitalitzen l’economia local, posant l’accent en el progrés social i econòmic de Catalunya. Avançsa incorpora a la línia Innova Mobilitat una empresa que busca potenciar el seu model de negoci basat en la sostenibilitat i la reducció de l’impacte ambiental de la mobilitat, tot contribuint a la indústria de l’automoció a Catalunya, generant llocs de treball.

    Illa ‘beneeix’ el Barcelona City Hub

    En el marc de la passada edició del Saló Internacional de la Logística (SIL), el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, va donar el seu suport al projecte logístic-industrial que projecta la multinacional australiana Goodman, on fins fa quatre anys se situava la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. Illa va assistir a la presentació de la iniciativa, denominada Barcelona City Hub, i que projecta un edifici multiplanta, el més gran del sud d'Europa, amb un espai de 130.000 metres quadrats, amb el que s'aconsegueix reduir el 30% l'ús del sòl industrial, segons van apuntar els responsables de Goodman. La inversió prevista per al Barcelona City Hub és de 120 milions d'euros en els pròxims dos anys i es crearan al voltant de 2.000 ocupacions.

    Illa va reivindicar el projecte en el marc del procés de reindustrialització de l'antiga fàbrica de Nissan a Barcelona, en uns terrenys que eren propietat del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). El president de la Generalitat de Catalunya va elogiar l'esperit de col·laboració entre les administracions, l'empresa i els treballadors i les entitats públiques i privades, que “ha permès que una negociació que tothom creia que anava a acabar i s'ha tancat molt bé”. En aquesta línia, Illa va destacar l'entesa entre Goodman, EV Motors, empresa que va adquirir la històrica Ebro, i la xinesa Chery, dues de les empreses que operaran en els terrenys de l'antiga Nissan.

    El president Illa va assegurar que “el Govern farà costat a les empreses en el seu procés de reindustrialització sempre que ho facin amb la voluntat de generar prosperitat compartida”

    En el context de la signatura de l'acord, Illa, a més de valorar la fortalesa del projecte logístic, va destacar que Barcelona reuneix les condicions per a ser un node d'atracció d'empreses gràcies a la convivència i coexistència en un espai pròxim del port de Barcelona, l'aeroport i la Zona Franca. En aquest sentit, va assegurar que “el Govern farà costat a les empreses en el seu procés de reindustrialització sempre que ho facin amb la voluntat de generar prosperitat compartida”. En un escenari d'incertesa econòmica, Illa va argumentar el bon moment de l'economia catalana, que en l'últim any ha tingut un creixement del Producte Interior Brut (PIB) del 3,4% “malgrat els aranzels o els conflictes bèl·lics”.

    La planta d’Ebro a la Zona Franca engegarà la fabricació dels models Omoda 5 i Jaecoo 5, les versions 100% elèctriques de Chery, abans que acabi aquest 2025. Així ho va explicar el vicepresident de Chery Internacional, Charlie Zhang, a la seu del grup automobilístic a Wuhu (Xina). Zhang va detallar que la factoria “s’està preparant i transformant” per iniciar aquesta producció. D’altra banda, el vicepresident de la companyia asiàtica va assenyalar que el centre de la Zona Franca ha començat la segona fase per arribar a la confecció de 200.000 cotxes anuals.