La multilocalització i la diversificació, els deures de l’economia catalana al món

El paper de la Xina al nou ordre mundial i els efectes de la guerra d’Ucraïna han protagonitzat la jornada central de la 'Setmana de la Internacionalització' d’Acció

Imatge de la jornada central de la 'Setmana de la Internacionalització' | Acció Imatge de la jornada central de la 'Setmana de la Internacionalització' | Acció

Com es pot treure alguna positiva d’un fenomen com la desglobalització? Aquest plantejament ha estat un dels principals debats de la jornada central de la 29a edició de la Setmana de la Internacionalització d’Acció, que s’ha celebrat aquest matí al World Trade Center de Barcelona. 

Sense relativitzar les incidències del context internacional i amb ganes de recuperar una trobada sense cap mena de restricció derivada de la pandèmia, Joan Romero, director executiu d’Acció, ha reivindicat com “l’economia catalana està clarament internacionalitzada” amb més de 27.000 empreses que “regularment són exportadores”. 

Davant d’un auditori amb una àmplia presència del teixit econòmic català, l’alt càrrec de la Generalitat ha situat la diversificació i la multilocalització com a principals reptes de futur. En paral·lel a les conferències, Acció ha organitzat reunions informatives entre els seus directors d’oficines exteriors i empresaris que volen iniciar el camí de la internacionalització o bé redefinir la seva presència als mercats estrangers. 

Per la seva banda, Roger Torrent ha definit Acció com “la punta de llança per la internacionalització de l’empresa catalana”. El conseller d’Empresa creu que les firmes catalanes “han d’aprofitar els nous canals de la digitalització”. Torrent ha excusat la seva presència per la coincidència amb una sessió del Parlament i ha ofert el seu discurs a través d’un vídeo enregistrat.

Xina i les oportunitats de la desglobalització 

“Estats Units s’ha tornat més proteccionista i la Xina va pel camí d’apuntalar el seu propi sistema”, així ha definit la situació del comerç internacional Alicia García-Herrero, directora en cap d’Economia per Àsia-Pacífic a Natixis. Per via telemàtica des del continent asiàtic, l’economista ha considerat “un gran problema” la falta d’acció des de col·lectius multilaterals com l’Organització Mundial del Comerç.  

En aquest sentit, i més després de l’esclat de la guerra d’Ucraïna i les sancions d’Occident contra Rússia, Xina “reforça l’estratègia per crear un sistema propi de pagaments internacionals i una moneda digital”. De cara al futur, García-Herrero ha fet una crida a no relativitzar el paper del gegant asiàtic, però a la vegada “cal continuar buscant nous ecosistemes, la desglobalització ofereix noves oportunitats”. 

García-Herrero: "Xina també té punts febles"

Més enllà dels èxits, la directiva de Natixis ha recordat que la Xina també té punts febles “a tenir en compte per entendre” la frenada de la seva economia: Crisi del sector immobiliari, política de COVID Zero, dificultats amb la producció energètica i la posició ambigua amb Ucraïna i Taiwan. 

La pèrdua d’influència per part d’Europa i els Estats Units

”Les noves potències reclamen el seu protagonisme”, apunta Pol Morillas, director del CIDOB (Barcelona Centre for International Affairs). El politòleg entén que el món “ja no es pot entendre” sota el poder dels Estats Units i “el complement d’Europa”. En el nou ordre internacional, Morillas descriu com “les aliances s'estan redefinint”. 

Ffa4gPFWAAAQCrk
Pol Morillas, director del CIDOB | Acció 

Des de la perspectiva del dia a dia de l’empresa, Fluidra ha explicat la seva actual estratègia de producció. “La prioritat és acostar les fàbriques als nostres mercats: Brasil, Estats Units, Austràlia o la Xina", detalla Carlos Franquesa, director general de la multinacional catalana del sector de les piscines a la regió EMEA. Fluidra va tancar el balanç de l’any 2021 amb un benefici de 252 milions d’euros i unes vendes de 2.187 milions. 

Fluidra: "La prioritat és acostar les fàbriques als nostres mercats"

El Port de Barcelona ha exposat l’impacte de la situació geopolítica a una de les principals instal·lacions del sud d’Europa. “Abans que un vaixell arribes tard era una excepció. Ara amb la política de COVID Zero a la Xina, això ha canviat”, adverteix Jordi Torrent, director d’estratègia del Port. 

Freshly Cosmetics, firma guanyadora del Catalonia Trade Leaders

Freshly Cosmetics, empresa de cosmètica natural nascuda a Reus, ha estat la firma guanyadora de la primera edició dels premis Catalonia Trade Leaders. L’elecció s’ha fet per votació del públic assistent a la jornada central de la Setmana. El reconeixement vol visibilitzar projectes referents en comerç internacional i amb repercussió en els canals digitals

Junt amb la firma del Baix Camp, Acció també ha reconegut la tasca d’altres empreses com la marca d’espardenyes Toni Pons (Girona) i el fabricant químic Concentrol (Riudellots de la Selva). El jurat dels premis ha estat format per representants de les següents entitats: Acció, Pimec, Foment del Treball, Consell General de Cambres de Catalunya, Caixabank, AMEC, Unió Patronal Metal·lúrgica i Secartys.

Més informació
Els reptes del comerç internacional
Acció capta de mitjana 1,6 milions d'euros d'inversió estrangera cada dia
Freshly Cosmetics, Toni Pons i Concentrol opten als Catalonia Trade Leaders
Avui et destaquem
El més llegit