L’empresa que pretén redissenyar el port de Barcelona

3D Port se centra a establir connexions dins el Port de Barcelona per facilitar o impulsar l’economia circular del port

Imatge del Port de Barcelona | Ajuntament de Barcelona Imatge del Port de Barcelona | Ajuntament de Barcelona

Prop de 10 milions de tones d'escombraries arriben cada any als mars i els oceans. El 80% de les escombraries marines tenen el seu origen a terra i en part procedeixen del littering (l'abandó dels residus). Arrossegats pel vent i la pluja, recorren milers de quilòmetres fins a arribar al fons i les costes marines. L'altre 20% de residus marins són el resultat d'activitats que es fan en el mar: pesca, transport marítim… Així, la diversitat de l'impacte d'aquestes escombraries marines sobre els organismes i els ecosistemes és equivalent a la diversitat dels residus que podem trobar al mar.

Més enllà dels perjudicis econòmics obvis que l'acumulació d'aquestes escombraries pot ocasionar sobre activitats com el turisme, la navegació, o la indústria pesquera i aqüícola, hi ha gran preocupació en relació amb els possibles efectes que les escombraries marines podrien arribar a ocasionar a la salut humana, un aspecte on la incertesa científica és encara gran. Tot i això, les evidències científiques a l'abast són més que suficients per buscar mesures més eficaces per a la gestió de les escombraries, i evitar que aquest problema continuï augmentant. Una solució pionera és la proposta dels nois de 3D Port que, a través de diferents serveis, pretenen revalorar aquests residus i reintroduir-los en l’activitat del sector marí.

3D Port és una empresa emergent que, de la mà de Barcelona Activa, se centra a establir connexions dins el Port de Barcelona per facilitar o impulsar l’economia circular del port, entès aquest no com entitat sinó com a un espai, una microsocietat, i tot el que l’envolta.

Els orígens

L’empresa de recent creació va néixer, el 2020, en el context de la subvenció Ports 4.0, de Puertos del Estado, per la subvenció de la innovació dels ports. La idea és fruit de la unió de tres professionals, de tres àmbits diferents: l’Arcadi, que gestionava la seva pròpia empresa, el Javier, que està treballant dins l’equip d’innovació del Port, i en Ricard, que dissenyava productes i espais, sobretot en impressió 3D.

La idea és fruit de la unió de tres professionals, de tres àmbits diferents: l’Arcadi, el Javier, i en Ricard

La primera idea consistia en una botiga de recanvis d’elements de nàutica impresos amb 3D, però van pensar: per què, a més, no introduïm plàstics reciclats? Al mar hi ha molts residus plàstics i tenim accés directe al material i a la indústria del mateix port. I així ho van fer. Més endavant, quan tot anava agafant forma, van decidir ampliar les mires del negoci i incorporar serveis de consultoria i d’assessoria de productes i prototipatge, tot dins l’organigrama de l’autoritat portuària de Barcelona.

Obtinguts els recursos (facilitats per la subvenció) per a validar la prova de concepte, era l’hora de fer el següent pas i encaminar-se a l’activitat comercial, que encara avui s’està definint. En Ricard Camilleri, cofundador de 3D Port explica que estan explorant tres opcions. La primera és l'elaboració i disseny de productes concrets que cobreixin les necessitats dels diferents agents del port. La segona és el desenvolupament i disseny propi de productes i elements per a la seva comercialització i, per últim, la gestió de col·laboracions dels diferents agents del port per tal que les necessitats d’uns puguin ser cobertes per les necessitats d’altres. Camilleri, a més, destaca el paper que tindrà el projecte com un agent vertebrador dins l’organigrama portuari.

Mirant al futur

Avui en dia, el projecte és finalista del programa Blue Up, de Barcelona Activa. Aquest pas l’estan aprofitant per a desenvolupar un prototip del qual serà el primer producte que comercialitzin. Anomenat Veluga, tot i que el nom no és definitiu, la idea és desenvolupar una defensa per a petits pantalans, feta amb plàstics reciclats i impressió 3D, que també serveixi per a comptar la disponibilitat, en temps real, d’amarres al port.

La idea és desenvolupar una defensa per a petits pantalans, feta amb plàstics reciclats i impressió 3D, que també serveixi per a comptar la disponibilitat, en temps real, d’amarres al port

Una aplicació mòbil, que estarà vinculada a les defenses, centralitzarà dades específiques, alhora que permetrà adoptar nous models de pagaments. La intenció és que el servei s’ofereixi des del mateix port i que inclogui la reparació de la defensa (en cas que sigui necessari) i, entre d’altes, l’accés a una pàgina web on el client podrà consultar diferents dades. La idea és l’evolució d’un primer prototip visual dissenyat per Joan Pahissa, d’Elisava, on tutoritzen treballs de fi de grau que busquen solucions que revalorin la reintroducció dels plàstics dins el sistema portuari. S’espera que la prova pilot es pugui dur a terme a Marina Barcelona 92, de Reial Club Marítim.

El projecte està pensat per a poder ser replicat a qualsevol altre port, i sempre utilitzant plàstics reciclats generats en el mateix port, en cap cas es transportarien. L’objectiu és reduir, en tots els casos i passos, la petjada de carboni.

Així, 3D Port vol aportar solucions locals amb visió global. I no tenen cap dubte que serà tot un èxit. Des de la fase inicial del projecte, aquest es va idear sobre el pla estratègic del Port de Barcelona, en què va treballar, com hem comentat abans, el Javier Garrido, cofundador del projecte. D’aquesta manera, s’adaptaran a les necessitats del port del futur: sostenibilitat, digitalització de processos i renovació de l’activitat costanera.

Més informació
D'Austràlia a Barcelona: la plataforma 'all-in-one' per a comunitats de surfistes
L’empresa que revolucionarà el pàdel surf el proper estiu
Noves oportunitats pel sector del mar
Avui et destaquem
El més llegit