L’empresa que revolucionarà el pàdel surf el proper estiu

Suptogo ha desenvolupat unes estacions que guarden taules i a les quals es pot accedir des del dispositiu mòbil

L'equip darrere de Suptogo | Cedida L'equip darrere de Suptogo | Cedida

Stand Up, SUP, Surf de rem, Stand Up Paddle, Surf de Pala... és conegut de mil maneres diferents, però, sigui quina sigui la que facis servir, l'origen d'aquest esport aquàtic té lloc a Hawaii, on se'l coneix com a "Ku Hoe He'e Nalu", que en català significa, literalment, rem de peu.

Si bé hi ha indicis que civilitzacions antigues ja practicaven una cosa semblant fa més de tres mil anys, el pàdel surf, com el coneixem ara, neix fa uns seixanta anys, quan John Zapotocky, un surfista originari de Waikiki, va decidir posar-se dret a la taula, amb un rem a la mà, mentre ensenyava els seus pupils a surfejar.

No és fins al 2008 quan comença a obrir-se camí a Espanya. Des de llavors, no ha parat de créixer. Avui ja són molts els adeptes al pàdel surf. Alguns, fins i tot, s'han colat en importants competicions internacionals. Tot i això, la seva pràctica és molt estacional. Gran part de la gent que el practica, malgrat les grans condicions de què disposa el país, només gaudeix d'aquest esport la temporada primavera-estiu, i des de Suptogo s'han proposat canviar això.

Sayol: "L'estacionalitat és el sentit del nostre projecte"

"L'estacionalitat és el sentit del nostre projecte", conta Omar Sayol, fundador de Suptogo. "Els que som usuaris habituals en continuem fent ús la resta de l'any, però, tot i tenir el clima i les platges, la gent no té la cultura de practicar-lo més enllà de l'estiu. A altres països ho fan amb climes molt més freds i abrigats fins a les celles".

L'experiència, un factor a tenir en compte

El projecte de Suptogo és un sistema de sharing de taules de pàdel surf. Han creat unes estacions que gaurden taules, a les quals es pot accedir des del dispositiu mòbil. "Bàsicament, és un sistema com el bicing o el sharing de les motos d'IQ ultra, adaptat al pàdel surf i les seves necessitats", explica Sayol. Les estacions, que ocupen poc més que una taula de menjador, estan pensades per estar en espais privats però d'ús comú (càmpings, hotels, restaurants, albergs...) prop de la platja.

Prototipo de la estación de Suptogo | Suptogo
Prototip de l'estació de Suptogo | Suptogo

Tot comença amb Suricata Surf, una empresa que es dedica al món del pàdel surf des de fa gairebé 10 anys. Depèn de licitacions de la platja i durant la temporada de primavera-estiu organitzen diferents activitats relacionades amb aquest esport aquàtic. En el moment del gran boom de l'esport van preguntar-se: "Com ens podem expandir sense tenir una gran despesa de material, tot fent ús de la tecnologia que tenim a l'abast?"

Sayol: "L'estació està pensada per muntar-se i desmuntar-se amb facilitat. Que sigui molt senzilla però molt funcional"

El projecte, que ara va de bracet de Barcelona Activa, té el seu focus en el públic potencial del pàdel surf i que, a més, utilitza les noves tecnologies per a fer reserves o practicar esport. "Nosaltres ja funcionàvem amb WhatsApp a l'hora de fer reserves o Bizum a l'hora dels pagaments, per exemple", afirma Sayol. Així, per a ells, tenia molt sentit desenvolupar una app que facilités els processos i la feina. "Ens trobem que estem a llocs on potser no arriba bé la cobertura, però, amb l'app, des de la comoditat de casa, en menys de 5 minuts l'usuari ho té tot llest".

Tot i ser un producte nou, els desenvolupadors porten molts anys dins el sector i han pogut observar quina ha estat l'evolució, tant de l'usuari local com l'estranger. "Tenim la valoració del que demanden i creiem que encara ens falta molt per a arribar al nivell d'usuaris d'Europa, i d'altres llocs com els Estats Units o Austràlia, on és un fenomen de masses. Tenim un marge d'evolució important".

Parant atenció a allò que realment importa

L'Omar i el seu equip són optimistes perquè "l'estació està pensada per muntar-se i desmuntar-se amb facilitat. Hem intentat que tingui un cost molt petit. Que sigui molt senzilla però molt funcional. Això ens pot permetre expandir-nos a tot arreu", detalla. Tot i això, són conscients que han de passar un període de prova i volen anar a poc a poc. Començar per Catalunya, on esperen comptar amb vint estacions l'estiu vinent i créixer fins a ocupar tota la costa. Seguir per la península i, després, per Europa.

Sayol: "El sharing és el futur de la mobilitat. Ajuda al medi ambient i, a sobre, et permet practicar l'esport amb taules de primera qualitat a un preu molt més barat"

Saben, però, que no serà fàcil. Un cop posicionats en llocs accessibles durant tot l'any, a través de xarxes socials, volen ensenyar que aquests punts encara són oberts i que realment la temporada és molt llarga. "Serà la feina que més costi". Així i tot, l'Omar és tot entusiasme i creu que "amb el volum d'usuaris que hi ha, serà relativament fàcil. Només caldrà temps per a conèixer-nos".

Cal centrar-se, però en allò que realment importa. Una marca petita de pàdel surf, a escala nacional, ven quinze mil taules inflables al llarg de l'any. Amb un pes aproximat de deu quilos cadascuna, això suposa una tona i mitja de residus plàstics en un any. "El sharing és el futur de la mobilitat. Ajuda al medi ambient i, a sobre, et permet practicar l'esport amb taules de primera qualitat a un preu molt més barat", conclou Sayol.

Més informació
Noves oportunitats pel sector del mar
El còctel del canvi arquitectònic té nom de dona
Tecnologia blockchain per guanyar diners amb videojocs
Avui et destaquem
El més llegit