D'Austràlia a Barcelona: la plataforma 'all-in-one' per a comunitats de surfistes

Share Your Board és una plataforma col·laborativa que busca acompanyar els surfistes en les seves experiències

Equip de Share Your Board: Koldo Ugarte (Fundador), Jorge Harán (Business Advisor), Mariano Peláez (Head of UX & UI) i Daniel Farraró (Project Leader) Equip de Share Your Board: Koldo Ugarte (Fundador), Jorge Harán (Business Advisor), Mariano Peláez (Head of UX & UI) i Daniel Farraró (Project Leader)

Durant els darrers anys, Hallvard Kolltveit, un dels millors fotògrafs de surf, ha viatjat per tot el món per documentar el treball d'alguns dels millors surfistes internacionals. Ha viscut a llocs com Hawaii o Portugal i ha passat mesos a paradisos tropicals de tot el món, abans de fixar la seva residència a Noruega.

Si li preguntes, el gran Kolltveit descriu el seu dia perfecte de la següent manera: "Em desperto un parell d'hores abans que surti el sol, em prenc un cafè i faig alguns estiraments abans de sortir a practicar una mica el surf. Veig la sortida del sol a l'horitzó. La llum és màgica, es despleguen les onades i estic envoltat de neu, sol i bons amics." De pel·lícula.

Com tots sabem, aquesta forma de viure està reservada únicament i exclusivament per a alguns elegits, encara que tot surfista se les enginya per, si més no, acostar-se en la mesura del possible a aquesta experiència cada vegada que s'escapa a ballar entre les onades. Però era difícil que això fos possible. No hi havia plataformes o espais perquè els aficionats poguessin gaudir d'una experiència real. Fins que va aparèixer Share Your Board, una experiència de surfistes per a surfistes que compta amb el suport de Barcelona Activa

Ugarte: "El projecte neix a Austràlia. Era temporada baixa. No trobava cap lloc de lloguer, i un noi em va deixar la seva taula"

El projecte neix un parell d'anys enrere, durant la pandèmia. "La idea la tenia jo des de feia temps al cap. Practico surf des de ben petit i, quan viatjava per aquí, mai no trobava una taula que m'agradés", explica Koldo Ugarte, fundador de Shape Your Board. "De fet, el projecte neix a Austràlia, on vaig treballar uns mesos. Era temporada baixa. No trobava cap lloc de lloguer. Em vaig trobar amb un noi en un bar, al qual vaig contar el meu problema, i em va deixar la taula".

Finalment, el projecte es materialitza l'estiu del 2020, quan es va llançar un MVP (producte mínim viable) per trobar les primeres reaccions dels clients potencials. Va tenir una gran acollida entre els surfistes i, des de llavors, el projecte ha anat creixent temporada per temporada.

En aquell primer moment, Share Your Board neix vinculat al territori, exclusivament, del surf més clàssic: taula curta i long board. Ara s'està ampliant a altres modalitats, també amb taules. "Ens trobem que tots sentíem el mateix amor pel mar i per què no fer una plataforma, una mica més àmplia?", declara Ugarte.

Més enllà del mateix surf

El projecte és, avui dia, una plataforma col·laborativa que transcendeix el lloguer de taules. L'objectiu és generar una comunitat on hi hagi interacció. "Ens veiem com una plataforma on el surfista pot trobar tot allò que necessita, sobretot quan està de viatge", afirma Ugarte. Des d'una taula, a un hotel, passant per diferents experiències i, fins i tot, recomanacions sobre les millors onades o els millors llocs per gaudir, tot té cabuda a Share Your Board.

Ugarte: "Ens veiem com una plataforma on el surfista pot trobar tot allò que necessita, sobretot quan està de viatge"

Per als renters (aquells que lloguen les taules), a més, la plataforma ofereix una garantia per a possibles contratemps que puguin ocórrer, encara que "no notem que hi hagi un risc molt gran. Les taules es cuiden, i més quan van de surfista a surfista", explica un Ugarte que afegeix que "ja orientem els renters per tenir més cura: que lloguin per hores i no per dies, que deixin la taula a la platja..." . A més a més, confessa que "ja estem en converses amb alguna asseguradora" per estudiar alguna possible ampliació de la cobertura.

Per tot el món

La plataforma ha habilitat aquest any el multillenguatge. Ja es pot trobar fins a quatre idiomes diferents. "Volem créixer internacionalment. Ens hem apropat una mica al sud d'Anglaterra, França, Austràlia i Portugal, on hem trobat una oportunitat", relata Ugarte. El país lusità, a més de ser dels més propers, no compta amb escoles de surf arrelades, ni un nivell de negoci tan desenvolupat com a Espanya. Això sí, tota expansió es fa de manera controlada i sostenible. El projecte es trasllada a un país, on es fa una prova pilot per detectar una primera oportunitat. Només si el resultat és satisfactori, s'amplien els serveis.

A l'hivern, malgrat que és la millor època per fer surf, l'activitat al voltant de l'esport aquàtic es redueix considerablement. Les escoles, per exemple, estan tancades (o només obren els caps de setmana) i és més complicat llogar. Per això, ja estan fent proves per llogar també durant aquesta època de l'any. Així i tot, hi ha alternatives. "El nostre objectiu, a dos o tres anys vista, és arribar a Amèrica Llatina i que el negoci funcioni tot l'any", detalla Ugarte. A més, "amb l'ampliació a altres esports, a zones com les Canàries o Mallorca, que són càlides i no necessiten tanta onada, tindrem també més rotació. Hi haurà estacionalitat, però l'estem cobrint cada cop més".

Ugarte: "Som l'únic servei que ofereix una cosa semblant. Hi ha una relació directa entre surfistes"

Un gran avantatge amb què compta el projecte és que el sector del surf està molt disgregat. No hi ha una companyia que tingui un lideratge clar. Ni les marques són gaire globals, ni hi ha ningú que tingui vint escoles repartides per tot el país. "Nosaltres som l'únic servei que ofereix una cosa semblant, i això atrau molt: hi ha una relació directa entre surfistes", diu Ugarte. Tampoc no es consideren competència d'escoles que, si volguessin, poden pujar les taules i oferir els serveis a través de la plataforma.

Amb tot, els objectius de cara a l'estiu que ve són ampliar encara més els serveis de la plataforma i desenvolupar més el mercat portuguès i del país basc francès. Més a llarg termini, l'empresa de creació recent es planteja tenir usuaris prèmium, els quals disposaran, entre altres serveis, de formació al seu abast sobre les diferents disciplines o com triar entre totes les taules. Sigui com sigui, com va dir Bob McTavish: "Pots treure un surfista de les onades, però no pots treure les onades del surfista"

Més informació
El còctel del canvi arquitectònic té nom de dona
Noves oportunitats pel sector del mar
L’empresa que revolucionarà el pàdel surf el proper estiu
Avui et destaquem
El més llegit