• Empresa
  • Les empreses catalanes a la Gamescom a què cal parar atenció

Les empreses catalanes a la Gamescom a què cal parar atenció

Cinc estudis consolidats i tres d'emergents destaquen entre la trentena de companyies que mostren les seves creacions i serveis a la principal fira europea del videojoc

'Dracamar', de Petoons Studio, és un dels videojocs catalans presents a la Gamescom | @petoons (X)
'Dracamar', de Petoons Studio, és un dels videojocs catalans presents a la Gamescom | @petoons (X)
Marc Vilajosana, periodista de VIA Empresa | Mireia Comas
Periodista
Barcelona
22 d'Agost de 2025 - 05:30

Referents clàssics com Nintendo, Xbox, Ubisoft o Blizzard; una demostració de l'auge de la Xina a la indústria amb companyies com Hoyoverse i Tencent Games, i, fins i tot, grans empreses d'altres sectors amb una presència creixent en els videojocs, com Netflix, Samsung o LEGO. No hi falta gairebé ningú a la Gamescom, la gran fira del videojoc europeu, que se celebra aquests dies a Colònia (Alemanya) fins al 24 d'agost. Més de 1.500 expositors d'arreu del món competeixen per l'interès d'un públic que el 2024 va superar les 335.000 persones. Entre ells es troben una trentena d'empreses catalanes que busquen donar-se a conèixer davant del jugador internacional, trobar nous clients a qui oferir els serveis o aconseguir tancar un acord de finançament o publicació amb les editores i distribuïdores que visiten l'esdeveniment.

 

El gruix principal de les companyies catalanes que s'exhibeixen a la Gamescom són estudis de desenvolupament que busquen fer brillar els videojocs originals que confeccionen amb afecte; però també hi trobem distribuïdores que volen promocionar títols propis i captar-ne de nous, empreses que treballen per a tercers o fires i incubadores que volen atreure els visitants i professionals d'altres països. De totes elles, a VIA Empresa hem seleccionat cinc de les companyies més destacades a què val la pena seguir de ben a prop.

Herobeat Studios

L'empresa fundada per Javier Ramello i Pablo Hernández és, amb el permís de Nomada Studio, un dels estudis catalans més reconeguts internacionalment en els darrers anys. La seva òpera prima, Endling: Extinction is forever, acumula més d'una desena de premis: destaquen el guardó a millor videojoc més enllà de l'entreteniment als Bafta Awards de 2023, la nominació en la categoria Jocs per Impacte als The Game Awards, el premi a millor joc absolut espanyol de DeVuego el 2022 i el de millor videojoc en català de l'any al SAGA de 2022.

 

Tres anys després de la seva publicació, aquesta mateixa setmana Herobeat Studios ha descobert al públic el seu nou projecte: Rewilders: The Lost Spring. El nou títol, que ara per ara no té data de llançament confirmada, manté el to ecologista d'Endling i la preocupació per la contaminació de la natura, però ho fa des d'una proposta molt més centrada en l'acció, ambientada en un món amb una gran varietat de vegetació i criatures que els jugadors podran explorar lliurement. Una història sobre “amistat, família, responsabilitat i restauració” que vol mantenir l'èxit d'una companyia que pot presumir de ser el primer estudi de videojocs guardonat amb un Premi Ciutat de Barcelona.

Abylight Studios

Pocs estudis catalans tenen l'experiència i trajectòria que pot acreditar Abylight. Actius des de 2003 com a desenvolupadors, quan els mòbils encara no eren smart, la companyia dirigida per Eva Gaspar va començar en el món dels videojocs programant títols per a dispositius mòbils, com ara Alonso Racing 2006, Ferrero vs. Moya TennisPau Gasol One on One. L'aventura com a editors (publishers) s'inicià el 2009, amb obres com Maldita Castilla EXSuper Hydorah o el lloat Hyper Light Drifter.

Des d'aleshores, Abylight ha mantingut aquest doble vessant, publicant i adaptant a altres plataformes títols com SOMA o la saga Amnesia i amb una línia de projectes originals que recentment ha virat cap a l'estratègia i la gestió de recursos, com demostren One Military Camp o Citadelum. L'obra més recent que distribueix la companyia —en aquest cas, com a editors— és Anoxia Station, un videojoc d'estratègia per torns i trencaclosques d'ambientació fosca desenvolupat en solitari per Yakov Butuzoff que mostren a la Gamescom juntament amb altres dels seus títols.

JanduSoft

Abylight és una de les selectes companyies nascudes a Catalunya que actua no només com a desenvolupadora, sinó també com a distribuïdora i editora de jocs de tercers. Es tracta d'una especialització encara avui residual a la indústria catalana, però en el qual destaquen referents com JanduSoft. Fundada el 2012 per Jose Antonio Andújar, l'estudi ha protagonitzat més de 90 llançaments, entre títols propis i de tercers, en els 13 anys d'activitat que acumula. Molts d'ells, de factoria catalana, com Super Hyperactive Ninja (Grimorio of Games), Horror Tales: The Beggar (Carlos Coronado), Reknum (Nape Games) o Astronite (Dume Games Studio).

Present en tot esdeveniment organitzat al Principat, el catàleg de JanduSoft demostra un interès pels projectes d'estudis novells, acabats de sortir de la universitat, als quals la companyia dona una primera oportunitat per sortir al mercat i guanyar exposició. A més de la distribució, una altra de les especialitzacions de l'empresa és el porting, és a dir, el desenvolupament de versions de videojocs per a altres consoles i plataformes, uns serveis que han ofert per a títols com Treasures of the Aegean, Ikai o Mail Mole. Tot això, mentre l'estudi continua apostant pel desenvolupament d'obres originals com IndiecalypseEvil InsideScholar's Mate o Farlands.

2Awesome Studio

Pocs estudis de videojocs fan gala de la ‘marca Barcelona’ com ho fa 2Awesome Studio. La companyia, que actualment supera la vintena de treballadors, va ser fundada el 2014 pels enginyers aeroespacials Alejandro Santiago i David Jiménez, ambdós extreballadors de l'Agència Espacial Europea (ESA), i com Abylight i JanduSoft, han combinat tres branques de la creació de videojocs: el desenvolupament, la publicació i el porting

Finançada a través de projectes de les dues darreres categories, 2Awesome Studio s'estrenà com a desenvolupadora independent amb el llançament el 2017 de Dimension Drive, al qual li seguirien Aeon Drive el 2021 i AK-xolotl el 2023. La nova obra en què treballa actualment l'estudi pren el camí iniciat per Aeon Drive, ambientada en una Barcelona cyberpunk denominada Neo Barcelona, per portar-lo a noves cotes. Es tracta d'Altered Alma, el videojoc que estan mostrant aquests dies al públic de la Gamescom des de l'estand de Catalan Arts muntat per l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), el qual va aconseguir aixecar 260.000 euros en una campanya de microfinançament a Kickstarter, un 650% de l'objectiu inicial de 40.000 euros.

Petoons Studio

A les portes del decenni que celebrarà l'any que ve, Petoons Studio es defineix com “una incubadora de projectes transmèdia”. La companyia va veure la llum el 2016 de la mà de Sergio García i Daniel del Amor i s'ha fet un lloc en la indústria a través, novament, de la multiplicitat de papers interpretats. Un dels aspectes en què s'ha diferenciat d'altres estudis és l'aposta clara pel treball per tercers, una via en la qual han treballat per franquícies internacionals com Peppa PigBratz o Monster High. “Ens hem adaptat a diferents tipus de gèneres i tenim molta experiència amb el públic infantil”, explicava del Amor a VIA Empresa en un article del passat abril.

L'obra pròpia també ha tingut el seu espai de protagonisme. Després de treballar en l'àmbit del videojoc mòbil, el primer videojoc original de Petoons Studio va ser Petoons Party, publicat el 2019 després d'una estada al programa d’acceleració de videojocs de PlayStation, PS Talents. Quatre anys més tard, finançat també gràcies a Kickstarter, es publicà Curse of the Sea Rats, un videojoc amb art i animacions dibuixades a mà que és un dels pocs que pot vanar-se de comptar amb doblatge professional en català. El següent gran pas és Dracamar, un videojoc coproduït pel 3Cat i exposat també a l'estand de Catalan Arts a la Gamescom, farcit de referències culturals i geogràfiques al Principat i que està previst per a principis de 2026.

Bola extra: les promeses de Loadstar, Poti Poti i Dust Games

Els cinc estudis presentats en aquest article són companyies ja assentades a l'ecosistema català del videojoc, amb un o diversos jocs publicats i, en molts casos, una activitat paral·lela en forma de publishers, desenvolupadors per a tercers o especialistes en porting. Però el dels videojocs és un sector jove a Catalunya, amb molts estudis novells en ple desenvolupament del seu primer títol —o amb aquest acabat de sortir del forn—, i la Gamescom n'és un testimoni clar. D'aquest segment, destaquem tres estudis en particular:

  • Poti Poti Studios està en plena celebració després de la publicació del seu primer videojoc, Is This Seat Taken?, sota el segell de Wholesome Games. Un videojoc de trencaclosques amables dissenyat pels obsessionats amb l'ordre —o “maniàtics dels pebrots”, segons els definia Gina Tost al seu darrer article de recomanacions de videojocs per a l'estiu— que a més és l'únic videojoc català nominat als Gamescom Awards 2025, concretament a la categoria de joc més entranyable (wholesome).
  • El tancament l'any passat del veterà estudi Novarama va suposar un cop dur per a la indústria, però un grup dels seus extreballadors va recollir-ne algunes cendres per fundar Loadstar. Amb la directora de negoci Jessica Bermejo i el programador Albert Aguilar al capdavant, l'empresa treballa en la seva primera obra, Stranded, una aventura de ciència-ficció amb misteris i trencaclosques que s'exposa a la Gamescom després de deixar-se veure en esdeveniments com la darrera edició del 4YFN.
  • En un mercat tan saturat com és el del videojoc, amb una mitjana de 52 llançaments diaris el 2024 a la plataforma Steam, saber cridar l'atenció del jugador és essencial. A Dust Games ho tenen ben clar, i han aconseguit ser un dels estands més cridaners en els esdeveniments en què han participat, com l'IndieDevDay (ara BCN Game Fest) o el SAGA de Barcelona, gràcies a treure el seu videojoc de la pantalla. Roombattle, l'obra que preveuen publicar el 2026, tracta de batalles multijugador entre robots aspiradors (les famoses Roomba) que han de petar-se els globus que porten al darrere, i aquesta mateixa experiència videolúdica és la que traslladen a la vida real.