Estocástica, sobreviure en un món de grans plataformes

Les produccions independents es veuen forçades a aconseguir grans audiències si, a més d'art, volen fer diners

L'Anna Giralt i el Jorge Caballero (Estocástica) recollint un premi | Cedida L'Anna Giralt i el Jorge Caballero (Estocástica) recollint un premi | Cedida

Els avenços tecnològics, així com l'aparició d'alternatives "barates" d'una qualitat equiparable a la dels aparells professionals, poden fer pensar que dedicar-se al cinema o, si més no, a les produccions audiovisuals, és molt més fàcil que abans. Si bé és cert que fa tot just una dècada era impensable per a molts directors disposar de certs recursos, i que avui molts cineastes indies poden materialitzar les seves idees amb certa facilitat, resulta molt més difícil que en puguin obtenir uns guanys dignes.

Aconseguir tots els recursos necessaris per dur a terme el projecte només és el primer pas, de molts, i el tret de sortida d'una cursa a contrarellotge fins a finalitzar el rodatge. Limitar el temps de realització, cosa que disminueix els costos, resulta fonamental. Un cop finalitzat el muntatge, comença, de nou, una carrera per aconseguir públic interessat a veure la producció. I només després d'això, potser, arriben els ingressos.

Les produccions independents es veuen forçades a aconseguir grans audiències si, a més d'art, volen fer diners. És més, això és imprescindible per interessar les grans plataformes, que semblen acaparar tot el panorama cinematogràfic, o a les sales de projecció. Tot rodatge implica una enorme inversió en temps i esforç, però això no treu la il·lusió d'acabar l'obra. El cinema és una dedicació que no està pagada, literalment. En aquesta lluita diària, hi trobem a Estocàstica.

Aquesta empresa colombiana-catalana va néixer el 2008, de la mà de Jorge Caballero, sota el nom de Gusano Films. Els inicis es desenvolupen al país cafeter, on té tota una trajectòria de produccions audiovisuals, moltes són cinema documental. Mantindran la mateixa essència els anys posteriors, quan desembarquin a Barcelona. No és fins al 2017, amb l'entrada d'Anna Giralt, actual CEO de la companyia, que comencen a produir pel·lícules a la ciutat comtal.

Anna Giralt: "Busquem investigar la manera de tractar els temes que realment interessen, més enllà que sigui mainstream o no"

Les produccions de Gusano Films podrien catalogar-se com a cinema independent. No tant pel finançament dels projectes, que provenen d'entitats públiques i concursos, sinó per la llibertat a l'hora de crear. "Busquem investigar la manera de tractar els temes que realment interessen, més enllà que sigui mainstream o no", explica Giralt. Així, aquest canvi (o trasllat) es produeix per les ganes de créixer i per necessitat. Els fons públics destinats a cultura i les produccions audiovisuals s'estan reduint, així que "les produccions internacionals són una manera important de finançar els nostres projectes", afegeix.

Com als inicis, el cinema documental continua sent un pilar fonamental en les creacions de l'empresa i són el seu senyal d'identitat en un context on sembla que la gent comença a trobar-se saturada per la massificació d'un contingut que tendeix a la uniformització, i comença a difuminar les diferències entre les plataformes. Fins avui, el camí, tot i que no ha estat fàcil, si ha estat reconegut per diferents organismes i institucions que han reafirmat la idea i els valors de l'empresa.

Més info: Manual de com estafar mig milió d’euros als bancs, per Enric Duran

Segons ha pogut saber VIA Empresa, Gusano Films emet avui (29 de setembre) el seu últim projecte, Robin Bank, abans de convertir-se en societat limitada (SL) i mutar a Estocàstica. Aquesta nova etapa, tot i conservar l'essència de les primeres produccions i, en definitiva, de Gusano Films, estarà marcada per les noves tecnologies. Aquestes no només tindran presència a les noves produccions sinó que, a més, seran el centre de les noves línies de negoci: uns estudis vinculats a la Universitat Autònoma de Barcelona i un espai de reflexió que buscarà connectar àmbits tan diversos com la tecnologia, les humanitats i l'art, entre d'altres. "Realment estem vivint un moment important que els pròxims anys recordarem com una d'aquestes fites gairebé tan importants com la creació de la fotografia", conclou Giralt.

Més informació
Audio Merge, tornada als orígens del dub
BlackFish, el protagonista dels secrets de la gran televisió
DisGeNET i l'ús de la IA per trobar vacunes en temps rècord
Avui et destaquem
El més llegit