Fluidra: innovant a raig

L'empresa familiar de Sabadell que compta amb 3.600 treballadors repartits arreu del món, ha crescut fins a convertir-se en un grup multinacional amb cotització a borsa en un dels sectors mes competitius: el tractament de l'aigua

En literatura, la presència de l'aigua representa un símbol regenerador i pacificador. Es tracta d'un element bàsic per a la vida, i per això la seva investigació té una importància cabdal per al desenvolupament de la societat. Des de fa 40 anys, l'empresa sabadellenca Fluidra hi treballa, amb l'objectiu de desenvolupar tot allò vinculat amb el seu procés. Recentment, la patronal Cecot l'ha distingit per la seva projecció internacional en el sector del tractament de l'aigua.

Amb seu a la capital del Vallès Occidental, l'empresa d'origen familiar ha crescut fins a convertir-se en un grup multinacional amb cotització a borsa, dedicant-se al desenvolupament d'aplicacions i solucions per a la conservació, conducció, tractament, ús sostenible i gaudi de l'aigua. "El respecte per l'aigua i pel seu ús racional són la base de la filosofia del grup", assenyala Eloi Planes, conseller delegat de Fluidra.

El grup el configuren diferents companyies, algunes amb més de 40 anys d'experiència, que han crescut amb aquesta visió especialitzant-se en quatre unitats de negoci que giren al voltant de l'aigua: tractament, conducció de fluids, reg i equipaments per a piscines.

De Sabadell al món
La firma va néixer l'any 1969 de la mà de Joan Planes, actual president de la companyia, que va decidir crear juntament amb tres emprenedors l'empresa Astral de Construcciones Metálicas. Des de l'inici, tots quatre van tenir l'objectiu de no quedar-se només en el mercat local i promoure l' exportació, principalment a França i a Itàlia.

Durant els anys 80 es va iniciar l'obertura cap a Europa amb noves empreses a Portugal i Anglaterra, però també al sud del continent, que es va convertir en el nucli dur de la facturació. Una dècada més tard va arribar el salt als Estats Units, Emirats Àrabs Units, Turquia i Austràlia. Va ser llavors quan es va decidir començar a produir fora d'Europa, concretament a l'estat nord-americà de Florida. Amb l'arribada del nou segle es van crear noves empreses a Rússia, Marroc, l'Índia, Hongria, Xile, Polònia, Suïssa, Mèxic, Àustria, Xina, Grècia, Singapur i Bulgària.

Presència internacional: extensió del producte
L'aposta per la internacionalització ha estat la principal clau del seu creixement. "Des dels inicis, vam detectar la importància de treballar a escala global per poder aprofitar les oportunitats que ofereixen els diferents mercats, i en aquest sentit sempre hem tingut una estratègia de negoci molt clara", explica Plenes.

Aquest salt ha dut el grup a més de 41 països, on hi ha estès un total de 150 delegacions, i disposa de centres de producció als cinc continents. D'aquesta manera, els seus productes es distribueixen a més de 170 països gràcies a una extensa xarxa comercial, fet que suposa el 80% de la seva facturació.

D'acord amb aquesta estratègia, Fluidra persegueix obrir entre dues i tres noves delegacions cada dos any segons les oportunitats detectades o reforçar la nostra posició als mercats en els quals operem.

La recerca com a motor de desenvolupament
La clau per fer-se un lloc en un mercat competitiu com aquest passa per l'aplicació de la innovació en productes i sistemes a través de generar de solucions integrals. "Aquest fet s'ha convertit en un dels nostres principals eixos estratègics, la política corporativa de Fluidra no contempla un sol mercat sinó tot el conjunt", explica Planes.

L'aposta per la innovació ha fet que Fluidra hagi estat capaç de desenvolupar productes eficients en la gestió de l'aigua reconeguts a nivell mundial per la seva qualitat.

A més, el model de negoci de Fluidra integra R D i, la producció, la logística i la comercialització a través d'una extensa xarxa internacional. "Ha estat la clau de l'èxit del grup i ha propiciat el desenvolupament de solucions integrals d'alta eficiència per a piscines, el món del spa/wellness i el tractament d'aigües", explica Planes.

El salt a la borsa
La presència en els parquets ha estat, juntament amb la internacionalització del seu producte i la recerca de la innovació a través de la investigació, un dels elements clau per al seu creixement. "Ens ha permès consolidar la nostra posició al mercat, professionalitzant la nostra cúpula directiva amb la captació de talent internacional", explica Planes. L'entrada de professionals al consell d'administració va obrir la porta a que es generessin noves idees des d'una perspectiva externa, clarament identificada amb les ambicions internacionals del grup.

La seva projecció a curt termini
L'estratègia del grup passa per continuar treballant i consolidar la seva presència com a grup mundial capaç de desenvolupar aplicacions per a l'ús sostenible de l'aigua. "Seguim treballant en la internacionalització i la innovació sota criteris de sostenibilitat i eficiència energètica, tenim previst reforçar la nostra presència a l'Àsia i convertir-nos en un actor de pes dintre del continent així com al Nord d'Àfrica, Amèrica Llatina i Orient Mitjà", assenyala el conseller delegat.

Per això preveuen intensificar l'aposta per la innovació a través del desenvolupament de solucions tecnològiques punteres. "Un bon exemple d'aquesta ambició seria AstralPool MAC, un producte únic que fa uns anys va revolucionar el món de la piscina, un software intel·ligent que permet controlar de forma senzilla i intuïtiva tots els paràmetres físics i químics de la piscina a través d' una pantalla tàctil", explica Planes.

Fluidra compta actualment amb 3.600 treballadors repartits arreu del món i preveu tancar la facturació de 2014 amb unes vendes de 580-600 milions d'euros.
Avui et destaquem
El més llegit