El futur de Seat sense De Meo

La fabricació de vehicles elèctrics, les vendes, nous mercats i les restriccions de les emissions en el sector automobilístic són els principals reptes que afronta la marca de Martorell a partir d'ara

Luca de Meo deixa Seat | EP Luca de Meo deixa Seat | EP

Luca de Meo ha dut Seat a marcar rècords de vendes, a encarar l'empresa cap a un futur en què la mobilitat és l'eix central de l'empresa i ha superat les turbulències de la política catalana i espanyola. La marxa del directiu de la principal indústria del país, de la qual depenen 15.000 llocs de feina directes i molts milers d'indirectes, deixa uns quants interrogants. La fabricació de vehicles elèctrics, les vendes, nous mercats i les restriccions de les emissions en el sector automobilístic són els principals reptes que afronta la marca de Martorell a partir d'ara.

Més info: Seat confirma la marxa de Luca de Meo a Renault

Un futur reclamant electricitat

La fàbrica de Martorell treballa a ple rendiment i ha tancat 2019 amb un rècord de producció de prop de mig milió de vehicles. Els pròxims anys, però, s'esperen més complicats per l'aposta per l'electrificació del Grup Volkswagen, que encara no ha decidit on s'acoblaran molts dels models. Seat fabricarà algun cotxe elèctric a Martorell? El model el-Born es produirà a Zwickau; i el Mii elèctric es fabrica a Bratislava. Martorell, de moment, queda fora de l'estratègia endollable de Volkswagen.

L'estratègia de futur de Seat és esdevenir un operador de mobilitat, per això ha apostat per les motos elèctriques, els patinets elèctrics i el Mii. L'empresa està immersa en una ofensiva de productes de nul·les o baixes emissions, amb un calendari de llançaments que inclou mitja dotzena de nous models cent per cent elèctrics o híbrids endollables entre 2020 i 2021.

La cursa arrenca el 28 de gener amb la presentació del nou León, que estrenarà una mecànica híbrida endollable. El seguiran el Formentor, el SUV híbrid de Cupra, i que es fabricarà, com el León, a Martorell. També veuran la llum aquest 2020 la versió híbrida endollable del SUV Tarraco i l'El-Born.

Els sindicats reclamen al consorci alemany que, a l'espera de conèixer els plans per a aquests vehicles, s'assigni aquest 2020 a Martorell algun altre model de combustió per afrontar amb més garanties d'ocupació els propers 5 o 6 anys. O, tal com va demanar el portaveu del comité d'empresa, Matías Carnero, una altra opció és que Seat pugui optar a produir els vehicles de combustió del grup que deixin d'acoblar-se en les plantes que fabriquin models elèctrics.

"La plantilla de Martorell està fabricant vehicles endollables i això assenta les bases de la fabricació d'elèctrics purs, sent aquesta més senzilla que la dels hibrids, ja que cal tenir en compte tota la mecànica convencional"

El nostre lector (i consorci automobilístic Volkswagen) ha de tenir en compte un fet capital: la plantilla de Martorell està fabricant vehicles endollables i això assenta les bases de la fabricació d'elèctrics purs, sent aquesta més senzilla que la dels híbrids, ja que cal tenir en compte tota la mecànica convencional. És a dir, en la fabricació d'un elèctric s'ha de saber instal·lar una bateria, un motor elèctric i un carregador. En el cas dels vehicles híbrids elèctrics endollables és tot això més un motor de combustió, i això és el que fan a Martorell.

L'exigent normativa europea d'emissions de CO₂, que imposa sancions si s'excedeixen els nivells marcats, obliga les marques a virar cap a l'electrificació, fet que comporta un increment dels costos d'R+D.

Els sindicats de Seat han reclamat al Grup Volkswagen que mantingui l'esforç inversor a Espanya perquè la marca no quedi fora d'aquesta estratègia elèctrica. Carnero va avisar que fins al 2023 la càrrega de feina està assegurada, però després, sense noves adjudicacions o una caiguda dels vehicles actuals, la cosa es pot complicar. I sobretot tenint en compte les restriccions a les emissions, que de moment han fet que a Espanya les matriculacions hagin caigut un 4,8% aquest 2019.

Rècords de vendes?

Seat ha tancat 2019 amb un nou rècord de vendes per segon any consecutiu, al comercialitzar un total de 574.100 vehicles, un 10,9% més que el 2018, fet que la converteix en la marca que més creix a Europa.

Al desembre, la facturació de l'empresa a escala global va créixer un 23,4%, fins a 31.300 vehicles entregats. A escala internacional, la companyia ha batut rècords de vendes a Alemanya, Regne Unit, Àustria, Suïssa, Polònia, Israel, Suècia i Dinamarca. A França i Itàlia s'han registrat els increments més forts, d'un 19% i un 30,8%, respectivament, fins a 37.800 i 26.200 vehicles comercialitzats en tot l'any.

Més info: L'any de tots els rècords de Seat

El 2020, Seat llançarà també una e-Scooter, una motocicleta totalment elèctrica i la primera de la marca, i un Kickscooter, que se sumarà al patinet elèctric EXS. L'objectiu d'ambdós llançaments és "potenciar la mobilitat urbana", va explicar Wayne Griffiths, vicepresident comercial de Seat i conseller delegat de Cupra.

El creixement registrat durant 2019 ha estat impulsat per la introducció dels models SUV en els últims tres anys. El 2019, el 44,4% dels vehicles comercialitzats per Seat han estat Arona, Ateca o Tarraco, deu punts per sobre del 2018.

L'Arona ha liderat les vendes de vehicles tot terreny de la marca, amb 123.700 unitats entregades, un 25% més que 2018. La companyia ha venut també 98.500 unitats de l'Ateca, amb un increment del 25,9%, i 32.600 unitats del Tarraco en el seu primer any al mercat.

Els nous models permetran mantenir les vendes? El més probable és que les vendes s'estabilitzin i la firma se centri a assolir un marge superior

El Seat León es manté a les portes de la renovació com a vehicle més venut, amb 151.900 vehicles entregats, tot i haver experimentat una caiguda del 4,1% de les vendes. El Seat Ibiza, el segon més venut de la companyia, ha venut 125.300 vehicles, un 8% menys.

Les vendes de Cupra, per la seva banda, s'han disparat un 71,4% per l'impuls de Cupra Ateca, amb 10.400 vehicles registrats. "Per tercera vegada consecutiva, les entregues han avançat a doble dígit. [...] A més, l'augment a la venda de SUV ha permès incrementar la rendibilitat de la companyia i de la xarxa de concessionaris", va comentar Griffiths.

Cupra

Cupra, la marca esportiva situada sota el paraigua de Seat, ha complert un any havent assolit amb escreix els seus objectius inicials de comercialització de vehicles.

A més d'ampliar la seva gamma de productes, la marca, dirigida per Wayne Griffiths, afronta un 2020 en el qual està previst que s'obri la seu pròpia que s'està construint en el complex industrial de Martorell.

Podrà el nou president mantenir el fulgurant creixement de vendes aconseguit per De Meo, en un context de desacceleració econòmica i de canvis abruptes en el món de l'automòbil? Seat ha incrementat les vendes per sobre de la resta de marques i tot i la frenada del mercat. Els nous models permetran mantenir les vendes? El més probable és que les vendes s'estabilitzin i la firma se centri a assolir un marge superior.

La mobilitat i la Xina, palanca de creixement

Entre els últims èxits de De Meo, que pot convertir-se en el nou home fort de l'aliança Nissan-Renault, destaca la creació d'una divisió a Seat que s'encarregarà de desenvolupar els productes i serveis pensats per a la mobilitat urbana i que treballarà per a tot el Grup Volkswagen.

Aquesta estratègia té en el seu focus als més joves, que busquen formes més assequibles per moure's a les ciutats, fàcils d'usar i pensades per a compartir, com poden ser els patinets o les motos elèctriques.

Captivar el mercat xinès torna a ser un objectiu per a Seat (i el consorci), que ja ho va intentar sense èxit fa uns anys

La mobilitat urbana i la Xina es posicionen com les dues palanques de creixement de la marca. Captivar el mercat xinès torna a ser un objectiu per a Seat (i el consorci), que ja ho va intentar sense èxit fa uns anys, i ho vol fer amb models elèctrics de petites dimensions, que són també els més assequibles. A més de la Xina, l'automobilística catalana busca continuar la seva internacionalització augmentant la seva presència al nord d'Àfrica, i a Amèrica Llatina.

De Meo, Barcelona i Catalunya

De Meo va arribar a una Seat que vivia d'esquena a Barcelona. El directiu ha aconseguit vincular la marca automobilística a la capital catalana i ha fet seva l'etiqueta "Created in Barcelona", estrenyent així els seus vincles amb la ciutat, alhora que ha fet que un dels models de Seat dugui el nom d'una ciutat catalana, si bé en llatí, el Tarraco.

Durant aquest primer tram de 2020 està prevista la inauguració de la Casa Seat, un espai obert a la ciutadania que acollirà concerts, xerrades o tallers i que servirà de centre de divulgació de les noves solucions de mobilitat. L'espai multidisciplinari estarà situat en la confluència entre el Passeig de Gràcia i l'avinguda Diagonal i comptarà amb 2.600 metres quadrats distribuïts en quatre plantes. La companyia automobilística ha assegurat que l'apertura d'aquest espai vol ser un "tribut a la ciutat que la va veure néixer fa gairebé 70 anys" i per això el nom està inspirat en edificis emblemàtics del voltant com la Casa Batlló o la Casa Milà. Els ciutadans podran accedir a una zona de restauració, un espai de treball obert a projectes innovadors i un auditori que acollirà activitats de cultura urbana, sostenibilitat, disseny, tecnologia i empresa. A més, mostrarà la visió de la companyia sobre mobilitat del futur.

Aquest és el regal i el llegat de De Meo a Barcelona i Catalunya. El directiu ha demostrat el seu perfil diplomàtic durant la crisi política del procés i ha defensat l'arrelament de Seat a Catalunya i el seu interès per continuar a la comunitat catalana, al mateix temps que ha demanat que se'ls permetés treballar amb normalitat.

Més info: De la Casa Seat a la Casa Reial contra Seat a Catalunya

Un dels moments més complicats va ser, tal com explica el portaveu del sindicat de Seat, quan es van rebre pressions per part de la Casa Reial espanyola per moure la seu social de l'automobilística fora de Catalunya. O, durant els aldarulls de la tardor passada que van seguir a la sentència del procés, quan el directiu italià va arribar a recordar que el Grup Volkswagen té "altres opcions" per fabricar els cotxes de Seat.

Avui et destaquem
El més llegit