• Empresa
  • El Govern anuncia la creació d'una oficina tècnica per coordinar les obres a la xarxa de Rodalies

El Govern anuncia la creació d'una oficina tècnica per coordinar les obres a la xarxa de Rodalies

Altres mesures són el reforç de la seguretat, del personal de tallers i l'ús d'indicadors únics per a les incidències

La portaveu del Govern, Sílvia Paneque | Europa Press
La portaveu del Govern, Sílvia Paneque | Europa Press
Redacció VIA Empresa | ACN
09 de Setembre de 2025 - 04:14

El Govern ha anunciat la creació d'una oficina tècnica per coordinar i planificar les obres a la xarxa de Rodalies amb una "mirada global" sobre el sistema. Segons ha explicat aquest dimarts la portaveu de l'Executiu i consellera de Territori, Sílvia Paneque, el seu director i els deu membres que la integraran es donaran a conèixer en els pròxims dies o setmanes. Aquesta és una de les quatre mesures que s'han aprovat en la reunió d'aquest matí del Govern amb Renfe i Adif. A banda, s'aplicarà un sistema d'indicadors únic per a les tres parts per recomptar les incidències; s'incrementarà la seguretat amb el tancament d'accés a les vies i es reforçarà el personal als tallers, on també es treballarà els caps de setmana.

 

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha deixat clar que el treball "col·laboratiu i conjunt" entre el Govern, Renfe, Adif i el Ministeri de Transports és "essencial" si es vol millorar el sistema. "Com a titulars del servei també havíem de tenir la màxima exigència en què aquest servei estigui a punt amb els estàndards que tots desitgem el més aviat possible", ha continuat la consellera davant un escenari de "mesos d'obres per posar al dia" les infraestructures de la xarxa.

Paneque ha deixat clar que el treball "col·laboratiu i conjunt" entre el Govern, Renfe, Adif i el Ministeri de Transports és "essencial" si es vol millorar el sistema

La consellera ha destacat que aquesta oficina ha de tenir una "mirada global" sobre tot el sistema i que si fins ara es tenia la visió sobre la millora de les vies, de les catenàries o estacions ara vol que es tingui en compte "l'operativitat, l'usuari i el servei". És a dir, que en les obres es posi l'accent en l'afectació que poden tenir en el conjunt de la xarxa de Rodalies i aquesta no es "tensioni" per l'encavalcament de diferents actuacions. Un primer pas en aquesta direcció ha estat el canvi de dates del macrotall de l'R3, que finalment començarà el 7 d'octubre.

 

En aquest sentit, la titular del Departament de Territori ha admès que en obres com les del túnel de Berà s'haguessin destinat alguns dies a fer marxes en blanc la recuperació del servei no hauria patit tantes incidències. Paneque ha identificat la zona propera les obres del corredor mediterrani com la de les que concentra més incidències, juntament amb les associades als treballs de l'estació de La Sagrera i la renovació de la catenària entre Figueres i Portbou.

En els dies vinents, es donarà a conèixer el nom del coordinador d'aquesta oficina, que serà acordat amb la Generalitat, i les deu persones que la integraran, amb perfils majoritàriament formats per enginyers de camins i algun administratiu, segons ha detallat Paneque.

La segona de les mesures és la implantació d'un sistema únic per fer seguiment i recompte de les incidències que s'utilitzarà per part de Renfe, Adif i la Generalitat

La segona de les mesures és la implantació d'un sistema únic per fer seguiment i recompte de les incidències que s'utilitzarà per part de Renfe, Adif i la Generalitat. Es tracta d'una eina que fins ara no existia i, per tant, les tres institucions treballaven les dades pel seu compte. Ara, es posaran en comú cada quinze dies en la comissió interdepertamental i de manera setmanal a l'opinió pública. Inclouran dades com els trens afectats, si estaven formats per composicions dobles o simples o la puntualitat.

Fins ara, tant la Generalitat com Adif i Renfe tenen comptabilitzat que un terç de les incidències són causades pel material rodant -que és d'edat avançada i que a partir del 2026 s'anirà renovant-, un altre terç per les obres i un altre terç per circumstàncies alienes, com episodis meteorològics o accessos a la via no autoritzats.

En relació a aquesta darrera causa, també s'ha acordat incrementar els tancaments a les vies per evitar els accessos no autoritzats. La consellera ha afirmat que se n'han detectat més d'una vintena que són les que acumulen més casos. En aquest punt, que es treballarà amb Interior, també s'inclou un reforç de la seguretat per evitar actuacions delictives i actes de vandalisme. "És absolutament fonamental per reduir una font d'incidències que és especialment rellevant a Catalunya", ha remarcat la consellera.

La darrera mesura suposarà un reforç del personal de tallers en cap de setmana, on fins ara es treballava de dilluns a divendres per resoldre les avaries d'un material rodant que ja compta amb molts anys de vida útil. S'hi incorporaran setze noves persones per continuar amb el manteniment dels combois en dissabte i diumenge i s'augmentaran les hores al taller de Ripoll.