Gutmar, submarins fabricats a Sant Cugat

L'empresa familiar és proveïdora de primer nivell d'Airbus i, conjuntament amb una empresa nordamericana, també fabrica naus que viatgen sota l'aigua

Maqueta d'un dels submarins pel qual Gutmar fa peces crítiques | Bernat Millet Maqueta d'un dels submarins pel qual Gutmar fa peces crítiques | Bernat Millet

Gutmar és una empresa familiar catalana fundada el 1951 a l'Hospitalet de Llobregat dedicada al disseny i fabricació de conjunts mecànics adreçats especialment al sector aeronàutic, aeroespacial, robòtic i biomèdic. Més de mig segle després, s'ha consolidat com la principal empresa aeronàutica de país, sent proveïdor de nivell 1 (Teer 1) d'Airbus en la fabricació de peces crítiques per a avions, helicòpters i satèl·lits. El 2017 es va traslladar a Sant Cugat del Vallès per fer un salt endavant i, a més de consolidar-se com a proveïdor del gegant aeronàutic, s'ha obert possibilitats en el món dels submarins a través de col·laborar amb l'empresa nord-americana Triton. És una de les empreses catalanes amb una maquinària més puntera.

Pioners de l'aeronàutica

Els orígens de Gutmar es remunten a mitjan segle XX i, tal com explica el seu actual president executiu, Joan Martorell, va ser fundada pel seu pare i un amic: "Era gent molt humil i que van treballar com a mestres industrials en una fàbrica d'aviació a Barcelona. Tenien molta passió per la qualitat i van crear un petit taller". Per la seva banda, Joan Martorell va estudiar enginyeria industrial, tasca que compaginava en el taller de Gutmar fent de fresador i torner: "M'ho vaig haver de treballar molt". Un cop finalitzats els estudis va impulsar la seva pròpia empresa d'enginyeria, fins que als anys 90 una crisi va colpejar la companyia familiar: "Em van demanar que tornés a casa, per tancar l'empresa o rellançar-la". I això va fer.

Joan Martorell: "Ens deien l'Astèrix de l'aeronàutica"

En aquell moment un dels clients de Gutmar era Eurocoptel, la branca d'helicòpters d'Airbus. Així, Martorell es va agafar en aquest camí per potenciar la companyia fins que s'han convertit en un proveïdor de primer nivell d'Airbus. "El sector aeroespacial té moltes barreres d'entrada, tecnològiques, de qualitat i financeres. Costa molt entrar, però un cop hi ets, és molt agraït", explica. L'empresa continuava sent familiar i relativament petita: "Ens deien l'Astèrix de l'aeronàutica, un grup petit i irreductible del qual penjaven tots els models d'avions, helicòpters, satèl·lits de l'Agència Espacial Europea...". Però havien de fer un pas endavant.

"Airbus ens va venir a veure i ens van dir que estaven molt contents amb nosaltres i amb la qualitat que oferíem, però que érem el Teer 1 més petit d'Europa i havíem de créixer", recorda Martorell. Així és com es van plantejar anar a Sant Cugat, on conjuntament amb tres empreses catalanes més, van reindustrialitzar l'antiga planta de Delphi. "Per nosaltres era un repte molt important i un salt massa gran, però teníem l'espasa damunt nostre d'Airbus. Si ho fèiem bé i ens homologaven la planta, ens consolidàvem com a Teer 1. Però també hi havia el risc de morir en l'intent". I va ser un èxit: tant Airbus com l'Associació Espanyola de Normalització i Certificació van homologar la planta.

gutmar empresa sant cugat

Joan Martorell, de Gutmar, amb la màquina que és única a Europa | Bernat Millet

"En un any hem passat de tenir com a proveïdor únic unes 900 referències de peces crítiques d'avions i helicòpters a tenir-ne 1.200", explica el president de Gutmar. Tot plegat els ha convertit en la primera empresa aeronàutica de Catalunya. Actualment a Sant Cugat compten amb més d'un centenar de treballadors, molts dels quals formats per la mateixa empresa. I és que, pel que fa a avions, satèl·lits i helicòpters, Gutmar fabrica peces vitals, aquelles que si fallen, l'aparell deixa de funcionar.

La màquina clau

A més de fer una forta inversió en les obres de la fàbrica, Gutmar va apostar per comprar una nova màquina que al món només la tenen alguna empresa japonesa i nord-americana i que permet fer els fressats i tornejats de grans peces en cinc eixos en un mateix torn. Aquesta aposta, cara, els va obrir un nou sector. "És com poder fer el Coliseu de Roma, la forma i les cares, en una sola màquina a partir d'un gran bloc", destaca Martorell.

Joan Martorell: "Ens va arribar una oferta de Miami per fabricar una cúpula semiesfèrica per a submarins"

Així ho explica Joan Martorell: "Ens va arribar una oferta de Miami de Triton Submarins per fabricar una cúpula semiesfèrica de titani molt crítica per a submarins que baixaven a 12.000 metres de profunditat i que tenien problemes per fer-la". Una peça valorada en 28.000 dòlars i que Gutmar va demanar cobrar per avançat, ja que no es coneixen de res. "Ens la van pagar, la vam fer a la primera i va ser un èxit", apunta Martorell.

Això va possibilitar tancar un acord amb Triton per fabricar peces crítiques de submarins a Gutmar des de Sant Cugat i construir, conjuntament, submarins pel mercat mundial. Així, un equip de Triton s'ha traslladat a la planta santcugatenca per treballar conjuntament amb els treballadors de Gutmar en la fabricació d'aquests submarins d'ús lúdic i recreatiu. El 2019, sortirà per la porta de Gutmar de Sant Cugat el primer submarí íntegrament fet a la ciutat vallesana.

Tecnologia punta

gutmar empresa sant cugat tecnologia

Un dels robots dissenyats i fabricats per Gutmar | Bernat Millet

A banda de fer peces que els encarreguen des d'Airbus o altres companyies, que fabriquen sobre el pla que els hi lliuren o dissenyen directament ells, Gutmar també crea per iniciativa pròpia altres tipus de productes i màquines. Per exemple, fa uns tres anys l'Agència Espacial Europea necessitava una asta telescòpica muntant en un camió per mesurar les microones d'un satèl·lit. "Des d'aquesta idea embrionària la nostra enginyeria va fer el disseny i va fabricar les peces", recorda Joan Martorell.

Més info: J. Juan i Gutmar invertiran 10 milions d'euros per reindustrialitzar Delphi

Entre altres productes que han dissenyat i fabricat des de Gutmar hi ha el robot Aquiles, un robot 4x4 comandat a distància i pensat perquè forces de seguretat desactivin explosius o per qüestions de seguretat com el control de fuites nuclears. La Guàrdia Civil en té un, entre altres. També han construït dues unitats de robots humanoides autònoms (Tibi i Dabo) que van ser utilitzats a l'Aeroport de Barcelona i que permetien, per exemple, detectar cares de persones en cerca i captura.

En biomedicina, han creat un exoesquelet per braços pensat, per exemple, perquè pacients que han perdut la mobilitat com a conseqüència d'un ictus, la puguin recuperar. Tot plegat són prototips seus.

gutmar sant cugat airbus

Un exoesquelet, dissenyat i fabricat per Gutmar, per a rehabilitacions | Bernat Millet

I pels satèl·lits construeixen peces de vol crítiques, tal com explica el president de Gutmar: "Són sèries molt petites, úniques i de materials exòtics com titani o invar. El seu material es pot trobar en sistema de navegació per satèl·lit Galileo o en el vehicle espacial BepiColombo, impulsat per l'Agència Espacial Europea i l'Agència Espacial Japonesa per a l'exploració de Mercuri.

Avui et destaquem
El més llegit