Harmony-Games: música i innovació per formar els músics del futur

La iniciativa, que disposa d’una comunitat de més de 13.000 usuaris, ofereix recursos educatius de formació als professionals de l’educació musical

El fundador d'Harmony-Games i music.cat, Oriol Ferré | Harmony-Games El fundador d'Harmony-Games i music.cat, Oriol Ferré | Harmony-Games

De les set belles arts, probablement la música és la que més a prop tenim en el nostre dia a dia. És per aquest motiu que, d’entre els més de 300 conservatoris que hi ha arreu de l’Estat, hi ha més de 100.000 persones estudiant un curs de música, sigui per desenvolupar una carrera professional, o com a hobbie. Així i tot, hi ha una dada que alenteix l’arribada de nous músics i músiques a la indústria: segons les darreres dades publicades pel Ministeri de Cultura i Esports, 9 de cada 10 alumnes que comencen uns estudis oficials de música, no els acaben.

En aquest context i amb l’objectiu d’oferir nous recursos i serveis educatius de formació als professionals de l’educació musical, neix Harmony-Games. “El nostre origen es troba l’any 2010, quan vam iniciar el nostre pla de formació per a professionals de la música i la dansa destinat a oferir una formació continuada, digna i de qualitat” explica a VIA Empresa el seu fundador, Oriol Ferré.

9 de cada 10 alumnes que comencen uns estudis oficials de música, no els acaben

Com no podia ser d’altra manera, Harmony-Games no ha deixat d’evolucionar durant els seus 13 anys de trajectòria. En els seus inicis, Ferré va engegar el projecte com a autònom, per posteriorment convertir-lo en una associació i, finalment, el 2020, constituir l’empresa amb l’ajut d’una mentoria de Barcelona Activa.

Formar els músics del futur

El fundador ha estat molt enfocat en l’àmbit educatiu. El pla de formació que va idear als inicis d’Harmony-Games proposava cursos, tallers, festivals, seminaris i congressos orientats als professionals de l’educació musical. Així i tot, Ferré, que actualment disposa d’un equip de set persones, va constatar després de diversos anys treballant en el projecte que “tota aquesta activitat comportava molta feina”, i va ser quan va decidir crear music.cat.

Més de 3.400 persones han fet alguna formació de music.cat

“A music.cat manteníem la proposta de formacions per a professionals, però els fèiem de manera descentralitzada a diferents parts del territori”, comenta Ferré, qui detalla que, des d’aleshores, més de 3.400 persones han fet alguna formació de music.cat. “No és una xifra molt elevada, però es tracta d’un segment molt petit”, afegeix. Aquest salt evolutiu d’Harmony-Games va donar lloc a la seva botiga, que ofereix “els materials necessaris per realitzar les activitats que els professionals amb qui treballem duen a terme”. 

Instruments innovadors per a una formació innovadora

Ferré, que es defineix a si mateix com “un entusiasta dels petits invents”, ha experimentat amb diferents materials que, juntament amb el seu propòsit d’innovar, han donat lloc a la línia de productes de la botiga d’Harmony-Games, entre els quals es troben gots musicals, cubs harmònics i cintes elàstiques, entre d’altres. 

Música i tecnologia

En l’actualitat, el projecte, que continua oferint cursos a la comunitat de professionals de la música, treballa en els seus propis algoritmes per desenvolupar programaris destinats a altres projectes i professionals que acuden a music.cat amb la finalitat de formar-se. Un exemple és Jamulus, un programari que permet als músics dur a terme jam-sessions (sessions d’improvització) en temps real a Internet. En aquest sentit, Harmony-Games també esdevé un proveïdor tecnològic que fins ara ha creat sis plataformes per a altres entitats.

music.cat disposa d’una comunitat de 13.000 usuaris i col·labora amb 120 entitats del sector 

En l’actualitat, music.cat disposa d’una comunitat de 13.000 usuaris, col·labora amb 120 entitats del sector de la música i les arts, i en els darrers dos anys ha participat en més de 700 activitats i formacions per a professionals. Davant d’aquestes xifres, Ferré assegura que “les nostres perspectives de futur passen per l’explotació comercial del nostre programari” i afegeix que “malgrat que la nostra essència està basada en la formació de la música i les arts, per poder nodrir tecnològicament el nostre sector necessitem que altra gent aporti diners, i la millor manera que hem trobat ha sigut compartir la tecnologia que hem desenvolupat”. 

En aquest context, el fundador assenyala que “el món de la música té moltes necessitats, però poca inversió” i, en la seva trajectòria com a emprenedor, Ferré s’ha adonat que “molt sovint, a les entitats sense ànim de lucre, molta gent que hi va amb una finalitat acaba dedicant el temps a una altra cosa, com tasques administratives i de gestió, i la nostra missió és que s’hi puguin dedicar al seu objectiu plenament”.

Més informació
Kiversal, o per què el sistema sanitari és una mica més intel·ligent
Väcka, o com consumir formatge si ets vegà
Call To Agency: la professora i l'alumne que van decidir especialitzar els equips de màrqueting
Avui et destaquem
El més llegit