Heura, Holaluz i Nixi for Children: l'èxit de construir un món millor

Les tres empreses catalanes, amb un passat en comú, han fet del seu negoci una eina per canviar el món

Carlota Pi (Holaluz), Marc Coloma (Heura) i Tomàs López (Nixi for Children) | VIA Empresa Carlota Pi (Holaluz), Marc Coloma (Heura) i Tomàs López (Nixi for Children) | VIA Empresa

Només una de cada 10 startups aconsegueix sobreviure dos anys després de la seva fundació. És l'estadística més coneguda pels emprenedors i la que, de fet, anima a molts d'ells a acollir-se a programes d'incubació per tal de tenir un suport i un guia que els ajudi a esquivar el temut fracàs precoç. Barcelona Activa, que ha incubat més de 1.700 empreses en els seus 30 anys de trajectòria, presumeix d'haver aconseguit revertir aquesta taxa de supervivència. Concretament, el 80% de les empreses emergents que s'han incubat a les instal·lacions de l'agència municipal sobreviu al quart any de vida. 

Al currículum de l'agència d'emprenedoria, a més, s'hi suma un llarg llistat d'empreses que, més enllà d'aconseguir superar aquest primer sot, han convertit els seus negocis en grans èxits empresarials, tant en termes de benefici econòmic com de generació d'un impacte positiu en la societat i en el medi ambient. Heura, Holaluz i Nixi for Children, que comparteixen aquest passat en comú a la incubadora de Barcelona Activa, en són tres grans exemples. La seva missió també és comuna: construir un món millor. 

Heura i la força dels Good Rebels

"Els Good Rebels podem canviar el món", deia fa pocs dies Marc Coloma, CEO i cofundador d'Heura, a una entrevista a VIA Empresa. I és que precisament és aquest l'objectiu de la que s'ha convertit en una de les startups més exitoses de l'ecosistema emprenedor català. L'empresa especialitzada en productes de carn d'origen vegetal va assolir el 2021 un volum de negoci de gairebé 18 milions d'euros, quan només un any abans en va facturar vuit milions. El seu producte està present a 20 països del món i compta amb una gran popularitat social. Per això, les seves rondes de finançament amb campanyes de micromecenatge aconsegueixen aixecar milions d'euros en temps rècord. L'última campanya de crowdfunding llançada per Heura i dirigida als Good Rebels va aixecar quatre milions d'euros en només 12 hores. El primer milió, que era l'objectiu inicial de la campanya, es va aconseguir en 30 minuts. En total, van participar en el micromecenatge més de 4.500 inversors de països com el Regne Unit, França, Itàlia, Suïssa i Espanya, entre altres. La força dels Good Rebels. 

El primer milió d'euros, que era l'objectiu inicial de la campanya, es va aconseguir en 30 minuts

Però l'èxit d'Heura recau en altres xifres, perquè, de fet, l'empresa emergent encara no és rendible. "Estem apostant pel futur", afirmava Coloma. Per això, en els seus resultats, destaquen l'impacte de la seva activitat: la startup va aconseguir estalviar 634,4 milions de litres d'aigua en el 2021, 1,4 milions de kilograms d'emissions de CO2 i salvar 80.280 animals. 

L'activisme d'Heura explota la seva rebel·lia moltes vegades a través de les seves campanyes de comunicació, aconseguint sortir als diaris molt recurrentment. Una de les seves campanyes més sonades va tenir lloc a la Monumental, antiga plaça de toros de Barcelona. La startup va presentar dos productes nous -la salsitxa i el xoriço vegans- en el mateix escenari on es va practicar la tauromàquia durant gairebé 100 anys. I la darrera aparició d'Heura als mitjans ha esdevingut fa tan sols una setmana i aconseguirà tenir ressò mundial durant, com a mínim, els tres pròxims anys: l'empresa s'ha convertit en partner del Barça Femení, acord amb el qual no només patrocinarà l'equip femení blaugrana sinó que els seus productes plant-based es vendran a les celebracions dels seus partits. 

Holaluz i la revolució de les teulades

Carlota Pi, CEO i cofundadora d'Holaluz, vol canviar el món a través de l'energia verda. "Perseguim el propòsit transcendent de convertir el món en un lloc 100% verd i ho fem connectant les persones amb l'energia verda", assegurava Pi a VIA Empresa. Per aconseguir-ho, l'empresa catalana ha creat un moviment, la revolució de les teulades, que té l'objectiu de transformar cada metre quadrat de teulada que estigui infrautilitzat en energia verda. Fins al moment, han assolit un volum de 7.023 instal·lacions de plaques fotovoltaiques, xifra que els situa al capdavant de la transformació energètica de les llars.

Pi: "Perseguim el propòsit transcendent de convertir el món en un lloc 100% verd"

L'empresa, que cotitza en el BME Growth des de novembre del 2019, va assolir en el 2021 una facturació de 571 milions d'euros, un 141% més que en el 2020 (235,97 milions). El volum de clients -de la branca de comercialització de llum i gas- també va créixer en el 2021, un 29,7%, fins als 386.548 clients. Però en el seu balanç de resultats, Holaluz publica abans una altra xifra: amb l'energia comercialitzada durant el 2021, van contribuir a l'estalvi de 330.038 tones de CO₂. Aquest, asseguren, és el seu gran èxit.

Holaluz també parla de rebels. En aquest cas, els green energy rebels: "activistes de sofà", capaços de canviar el món "sense tenir més despeses i sense fer cap esforç", defensava Pi fa uns mesos al cicle de xerrades Catalunya 5.0. Un viatge al cor de l'empresa. Com ho poden fer? Produint ells mateixos la seva energia, a la seva pròpia teulada, i venent la sobrant a Holaluz. La visió de Pi és ferma: "No puc dir la data exacta, però d'aquí a uns anys, tenir una placa fotovoltaica a casa per a l'autoconsum serà tan comú com dur un smartphone a sobre".

Nixi for Children i el benestar dels infants

Nixi for Children posa el focus en els més menuts, aquells que no poden fer una revolució ells sols. La startup fundada l'any 2019 ha creat un kit de realitat virtual que ajuda els nens que han d'entrar a un quiròfan a reduir la seva ansietat preoperatòria. A través de la plataforma de realitat virtual poden preparar-se per a l'operació acompanyats per la Nixi -ninot de realitat virtual- i fer diferents activitats individuals o acompanyats dels pares, per informar-se sobre el seu tractament o sobre el quiròfan i les diferents instal·lacions hospitalàries. Un dels objectius de la startup és aconseguir evitar la sedació en aquells casos que es pot eludir si l'infant està quiet, com a les radioteràpies.

"Què representa l'èxit per a nosaltres?", va preguntar Tomàs López, CEO i fundador de Nixi for Children, la nit que rebien el reconeixement de Netmentora a la Impact Night, mostrant al públic una fotografia de la Valèria. "Una nena abraçada a un peluix de Nixi", va respondre's, que va ser acompanyada per la Nixi durant tot el procés de l'operació: abans, durant i després. La startup també va ser considerada la millor startup catalana del 2021 a la Catalan Pitch Competition organitzada per Acció.

Segons dades de la startup, actualment hi ha més de 3.000 kits de Nixi actius. L'empresa tecnològica no només ha sobreviscut al seu tercer any de trajectòria, sinó que ha aconseguit començar a expandir-se per hospitals: la seva plataforma és utilitzada a Vall d'Hebron i El Pilar, (Barcelona), a l'hospital Germans Trias (Badalona), La Fe (València) i a l'hospital universitari Cruces, al País Basc. 

Més informació
Heura es converteix en partner del Barça Femení
Coloma: "Els 'Good Rebels' podem canviar el món"
Carlota Pi (Holaluz): "No pots fer una revolució només amb els rics"
Avui et destaquem
El més llegit