Sanmartín: "Alliberarem la impressió de la caixa tancada"

La directora general d'Impressió en Gran Format d'HP, Guayente Sanmartín, reivindica l'art de somriure, aprendre, somniar i embogir per triomfar

Guayente Sanmartín és directora general del negoci d'Impressió en Gran Format d'HP. | Àngel Bravo Guayente Sanmartín és directora general del negoci d'Impressió en Gran Format d'HP. | Àngel Bravo

Guayente Sanmartín (Barcelona, 1968) és directora general del negoci d'Impressió en Gran Format d'HP a escala mundial. Enginyera de formació i comunicadora de vocació, va entrar a la multinacional com a becària i 25 anys després d'haver voltat pel món assegura que ha complert un somni. La clau del seu èxit? Escollir la feina que més la fa somriure i no deixar d'aprendre mai, caminant a ritme de TED Talks.

S'autodefineix com "extrovertida, propera i curiosa" sobretot en tecnologia, innovació, gestió d'equips i negocis. Comença tots els seus comunicats escrivint "Les persones primer", cada setmana esmorza amb 10 o 15 dels seus treballadors per entendre què necessiten i defensa que "només pots tenir èxit si ets feliç en allò que fas". Més enllà del paper, els somnis es dibueixen i la felicitat s'imprimeix.

Vas entrar a treballar a HP el 1991. 

Encara estava estudiant Telecomunicacions a la UPC i vaig començar com a becària al departament de vendes. HP creixia molt i vaig tenir un somni: volia ser la directora general d'aquest negoci. M'ha costat 25 anys, la volta al món i treballar en totes les funcions de la companyia. 

"Quan algú comença a HP li demano que dibuixi com és el seu somni"

Del somni a la realitat. 

Si cada dia no aprens una cosa nova vol dir que el dia no ha servit de massa. Sovint fem un exercici de strength finder (cerca de fortaleses): no busquem les febleses del treballador sinó les seves virtuts. La meva primera característica és l'aprenentatge. Sense això és impossible que la persona evolucioni i l'organització sobrevisqui. 

Què has après?

Ara t'ensenyaré la Bíblia [Riu]. Cada dia he après alguna cosa tant de persones com d'estímuls externs així que és molt difícil que t'ho digui tot... No sóc una gran esportista però quan camino em poso TED Talks d'innovació, creixement, organitzacions, política o qualsevol altra cosa. He après que mai s'ha d'abandonar un somni. Encara que després el canviïs, val més tenir un pla de cap a on vols anar. De fet, quan algú comença a HP li demano que dibuixi com és el seu somni. 

Guayente Sanmartín HP | Àngel Bravo

Fotografia d'Àngel Bravo

"La vida és somni", que escrivia Calderón de la Barca. 

Només pots tenir èxit si ets feliç en allò que fas, mai escullis una feina pel títol o el sou. T'ha de fer somriure. Al llarg d'aquests últims anys liderant grans organitzacions m'he adonat del valor de les persones i per això començo tots els meus comunicats amb una frase que diu "Les persones primer". I demà segur que hauré après una cosa nova... Aquests són els principis d'HP que més m'agraden: "Imagina el futur, inspira el teu equip i fes-ho possible".  

Com inspires i gestiones el teu equip?

El primer és saber qui és l'equip.  Hi ha una analogia d'un llibre que explica que has de fer un viatge i has de decidir qui vols que pugi a l'autobús amb tu. A vegades és dur. Has de dibuixar una visió i tot depèn del recorregut que vulguis fer. Un cop has escollit el teu equip és molt important empatitzar amb l'organització. Cada setmana esmorzo amb 10 o 15 treballadors per entendre què necessiten i fem moltes activitats per incrementar el compromís amb la companyia, marcar objectius assolibles i ajudar-los a créixer. 

"Només pots tenir èxit si ets feliç en allò que fas, mai escullis una feina pel títol o el sou"

Què pot aprendre un treballador que marxa fora que no pugui aprendre aquí?

Parlem molt de diversitat entre homes i dones, grans i petits, però hem d'entendre la diversitat cultural personal. He treballat a Singapur on conviuen quatre religions i allà vaig aprendre a treballar amb totes les cultures de debò. Viure a Barcelona també és un luxe i està ple de talent. Canviar de lloc t'ensenya a reinventar-te pel que fa a la família, el negoci, la cultura...

Dius adéu a la zona de confort. 

I tens la capacitat de començar de nou, aportar idees fresques i guanyar l'empatia total de les persones en la seva diversitat. Tenim clients d'arreu i hem de tenir centres d'innovació a tot el món. 

Víctor Costa entrevista Guayente SanMartín | Àngel Bravo

Fotografia d'Àngel Bravo

Sant Cugat és el centre internacional d'HP més important després d'Estats Units. 

És molt fàcil créixer en un gran centre d'innovació com aquest per la seva capacitat d'atreure talent competitiu. Per això, el 3D printing ha sortit dels enginyers d'aquí i des d'aquí també es controlen les vendes dels negocis a Europa. HP seguirà invertint a Barcelona sempre que hi hagi estabilitat econòmica i social. 

"Imprimir no és dolent, és un acte emocional", assegura Enrique Lores, president de Printing and Solutions Business d'HP. 

Molt bona. Sempre diem If you like it, click it. If you love it, print it. Per què? Et proposo un exercici: agafa una fotografia dels teus pares i trenca-la i després, esborra-la del teu iPhone. Encara som éssers analògics i com més sentits involucrem en una cosa, més vincle hi tenim. Es va començar a imprimir menys en publicitat i ara ha tornat a pujar... És la connexió: imprimir fa que tinguis més sentits a punt. Un estudi d'HP afirma que retens un 47% de la impressió si la veus i només un 37% si està en format digital.  

"HP seguirà invertint a Barcelona sempre que hi hagi estabilitat econòmica i social"

Trencant tòpics, llavors el paper no té data de caducitat?

Imprimir ja no és només una cosa del paper, tot i que molta gent encara té la percepció que és nociu. Per què no puc imprimir i que després s'esborri amb la pluja? La impressió és il·limitada. A HP volem reduir a través d'impressions digitals la xifra de papers que s'imprimeixen en impremtes analògiques.

El 3D tampoc té límits més enllà de la imaginació. 

La construcció és la indústria que menys ha augmentat la seva productivitat al llarg d'aquests anys. S'ha passat de no voler automatitzar-la a desitjar-ne l'automatització i ara, hi ha un canvi sobre què s'imprimeix i per què. El futur és amb més robòtica i digitalització i el concepte d'impressora serà una eina de col·laboració que permetrà automatitzar aquests processos. 

Guayente Sanmartín HP | Àngel Bravo

Fotografia d'Àngel Bravo

Es capta o es reté el talent?

Les dues coses. Tothom se centra a captar el talent però retenir-lo és una cosa diferencial que fa HP. Aquí fem moltíssim treball per incrementar el compromís dels treballadors i moltes activitats de caràcter social com, per exemple, els 40 days of doing good o el Charity Day. L'empresa no només et dóna objectius sinó que també t'ajuda a donar un retorn a la societat. I a sobre tenim un camp de futbol... [Riu]. Cal retenir el talent i després, captar-lo. 

"Encara som éssers analògics i imprimir fa que tinguis més sentits a punt"

Gutenberg va crear un invent revolucionari fa més de 550 anys, com t'imagines la impressió del futur?

T'imagines la impressió tancada dins una caixa i en paper. Però, en un futur serà mòbil, flexible i oberta. Alliberarem la impressió de la caixa tancada. Serà més lliure i no tindrà problemes ni de paper ni de mida. Obre la caixa i comença a somniar. A la Carretera de les Aigües hi ha un escrit en francès que diu així: fa falta una mica de bogeria per fer que les coses canviïn. 

Més informació
La impressora de les emocions viatjarà a l'espai
Ramon Pastor: "Amb la impressió 3D t'imprimiràs la peça que se't trenqui de la rentadora"
HP compra el negoci d'impressió de Samsung
Avui et destaquem
El més llegit