• Empresa
  • iLovePDF, "l’ibuprofè digital" català que garanteix confiança ISO al món

iLovePDF, "l’ibuprofè digital" català que garanteix confiança ISO al món

Sense inversors ni publicitat, l’empresa barcelonina creix un 40% anual amb un model ‘freemium’ que ha conquistat milions d’usuaris

L’equip d’iLovePDF suma avui 53 persones | Cedida
L’equip d’iLovePDF suma avui 53 persones | Cedida
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
06 de Desembre de 2025 - 04:55

Al núvol d’internet hi ha eines que passen desapercebudes fins que les necessitem. Enganxar dos documents PDF per enviar un pressupost, separar les pàgines d’un contracte, convertir un document a Word o comprimir-lo abans d’una reunió, són accions aparentment menors que sovint ens fan perdre el temps, i la paciència. iLovePDF va néixer el 2010 amb la missió de fer fàcil el més feixuc: “Per nosaltres, la millor publicitat és la d’oferir un bon producte”, assegura a VIA Empresa Marco Grossi, CEO i fundador de la companyia. Aquesta filosofia els ha permès créixer i teixir la seva reputació sense inversors ni grans campanyes.

 

Programador de professió, Grossi és italocatalà -el cognom ja ens dona alguna pista- i ha posicionat la seva idea com una de les 50 webs en línia més visitades d’internet, segons un estudi de la plataforma SEO Ahrefs. La dimensió és internacional, amb 850 milions d’usuaris únics anuals i una facturació que el 2024 superava els vint milions d’euros, de la mà d’un creixement sostingut del 40% anual gràcies al model freemium (gratuït, amb ingressos provinents de les funcionalitats avançades).

iLovePDF figura entre les 50 webs més visitades del món segons Ahrefs i suma 850 milions d’usuaris únics cada any

La combinació de simplicitat i seguretat -amb certificació ISO 27001 i compliment basat en el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR)- ha bastit des de Barcelona un creixement orgànic capaç de desafiar gegants globals. Grossi defineix la seva creació com un “ibuprofè digital”: sempre a prop de l’usuari, amb capacitat d’alleujar els maldecaps rutinaris i transformar-los en “vitamines, processos simples i segurs”, assenyala el fundador.

 

2010, 2014, 2017... I fins avui

Marco Grossi, CEO i fundador d’iLovePDF | Cedida
Marco Grossi, CEO i fundador d’iLovePDF | Cedida

Hi ha tres dates concretes que marquen la cronologia genèsica d’iLovePDF. “Tot va començar per una necessitat puntual”, recorda Grossi. Autònom pels volts del 2010, amb projectes de collita pròpia i encàrrecs de clients, va decidir crear un petit servei per unir i separar documents PDF. “En aquell moment, l’oferta era escassa en l'àmbit del PDF, i la simplicitat del producte va ser clau”, resumeix.

Abans, però, Grossi ja havia fet el pas cap al món digital. “Després de la universitat em vaig endinsar en aquest segment també gràcies a la meva mare, perquè ella ja feia pàgines web als anys 90. Em va ensenyar una part molt bàsica, i a partir d’allà vaig seguir el meu camí”, explica. Aquell aprenentatge inicial va ser la porta d’entrada a una llarga trajectòria com a programador: “Encara programo, tot i que cada cop tinc menys temps, perquè les responsabilitats de l’empresa m’agafen més espai”, admet.

Quatre anys després, Grossi va bolcar tots els seus esforços al projecte. “El 2014 es refà tot des de zero, s’afegeixen noves eines i es publica una versió renovada”, explica amb naturalitat. Aquell moment marca el salt: iLovePDF deixa de ser una solució casolana per esdevenir una plataforma amb ambició global. “Però no és fins al 2017 que comença a treballar el primer empleat”, afegeix. Li faig notar l’insòlit de les seves paraules: “Sorprèn un període de set anys sense cap treballador fix”. Grossi somriu i respon: “Set anys en el desert”.

Grossi: “El 99,9% dels nostres usuaris utilitzen la versió gratuïta, i volem mantenir-ho així, perquè és com va néixer i perquè creiem en aquesta manera de fer”

Així descriu el temps en què va tirar endavant gairebé sol, amb el suport puntual d’alguns companys d’universitat que, curiosament, avui formen part de l’equip, conformat per 53 persones, “majoritàriament programadors, amb molt poca rotació, però també amb un departament de màrqueting, de disseny gràfic, o de recursos humans”, assenyala Grossi. “I la menció especial se l’emporta l’equip de suport”, apunta l’Anna Rubio, cap de màrqueting d’iLovePDF: “Ens arriben milers de missatges diaris i aquest departament vetlla per aconseguir abastar-los tots, perquè això és el que ens defineix”, subratlla.

La cultura de proximitat amb l’usuari es reflecteix també en el model de negoci. Grossi ho comparteix sense embuts: “El 99,9% dels nostres usuaris utilitzen la versió gratuïta, i volem mantenir-ho així, perquè és com va néixer i perquè creiem en aquesta manera de fer”. Aquesta aposta ha permès que milions d’usuaris s’hi acostin cada dia, mentre que les empreses amb necessitats més grans opten per les subscripcions o per productes específics com ara l’aplicació d’escriptori -orientada al món business- o l’aplicació mòbil, concebuda com a porta d’entrada més limitada, però igualment accessible.

Les eines i serveis, en evolució: de la signatura electrònica a la IA

Demostració en directe de les funcionalitats d’iLovePDF durant una fira sectorial | Cedida
Demostració en directe de les funcionalitats d’iLovePDF durant una fira sectorial | Cedida

Els usuaris d’iLovePDF estan molt ben acostumats a la qualitat i simplicitat de les eines. Grossi ho té clar: “No els podem oferir una cosa que ja no tingui tanta qualitat, perquè ja ens coneixen”, reconeix. Aquesta exigència interna ha conduït la companyia a desplegar serveis cada vegada més sofisticats, alguns encara poc coneguts pel gran públic.

D’una banda, el procés de signatura electrònica ha crescut tant que s’ha erigit com un producte independent. La nova marca iLoveSign gestionarà tot el cicle de signatura electrònica: des de la validació digital fins a l’enviament de correus als signants. En els pròxims mesos, experimentarà una gran actualització que acabarà de consolidar la seva identitat pròpia. D’altra banda, iLoveImage neix com el germà visual del primer servei, una plataforma que replica la filosofia d’iLovePDF, però aplicada a l’edició d’imatges.

Una tercera funcionalitat més recent és la possibilitat de connectar diferents eines per crear fluxos de treball personalitzats i a mida. Unir dos documents PDF i convertir-los, o ajuntar-los i comprimir-los, es pot fer ara en un sol procés automatitzat, amb menys clics i més rapidesa. Els usuaris registrats poden construir el seu propi puzle d’eines i transformar-lo en una solució adaptada.

iLovePDF prepara dues novetats que veuran la llum d'aquí a poques setmanes: regions de processament i noves funcionalitats amb IA, totalment opcionals

I se’ns presenten dues novetats exclusives que veuran la llum “d’aquí a poques setmanes”, tal com afirma Grossi. La primera, les regions de processament: “Els usuaris business podran escollir la regió des d’on es processen els seus arxius”, explica. Tot i que per GDPR els documents es gestionen a Europa, iLovePDF desplegarà servidors globals que permetran, per exemple, que un client al Japó mantingui els seus documents dins del país. 

En segon lloc, la incorporació d’intel·ligència artificial, però amb cautela. Fins ara, iLovePDF no havia incorporat cap eina d’IA. Grossi explica que volien fer-ho amb calma: “Avui dia sembla que tot hagi de tenir intel·ligència artificial, i nosaltres considerem que no cal que tot en porti”. Durant els propers dies, però, arribaran noves funcionalitats amb aquesta característica, totalment opcionals, que ampliaran les possibilitats sense alterar la simplicitat que defineix la plataforma.

La presència en fires tecnològiques com a carta de presentació

Estand d’iLovePDF en una fira internacional de tecnologia | Cedida
Estand d’iLovePDF en una fira internacional de tecnologia | Cedida

La carta de presentació d’iLovePDF davant el món es dibuixa amb la presència en fires tecnològiques internacionals com Gitex. Sense publicitat convencional, l’empresa ha escollit el contacte directe com a estratègia: parlar cara a cara amb potencials clients, escoltar necessitats reals i demostrar que darrere d’una de les 50 webs més visitades del planeta hi ha un equip català amb protocols de seguretat verificables. És també la manera de trencar la bombolla local i reivindicar l’origen amb orgull.

El reconeixement CEPYME500 situa iLovePDF entre les 500 empreses espanyoles amb major creixement

L'expansió, que ha obligat a superar obstacles d’escala, ha estat reconeguda recentment amb el segell CEPYME500, que situa iLovePDF entre les 500 empreses espanyoles amb major creixement. "I, potser, el gran aprenentatge ha estat no mirar massa què fan els altres", destaca Grossi. Perquè, al cap i a la fi, és bo fixar-se en allò que fa la competència, però també pot distreure del que realment importa.

El futur s'escriu amb ambició i amb un compromís ferm cap al mercat B2B, malgrat ser conscients que el B2C continua dominant. Fidel a la proximitat, la confiança i la simplicitat, iLovePDF ha convertit un gest quotidià en un producte mundial, i ara juga en la lliga de les empreses que, des de Catalunya, projecten tecnologia amb segell propi i impacte internacional.