Diuen que la ciutat de Reus és un dels ecosistemes empresarials a qui no perdre la pista. El sud de Catalunya prem l'accelerador emprenedor i, a part de la mediàtica firma de cosmètica Freshly Cosmetics, també hi ha Viajes para ti. Possiblement, el nom de l'empresa és desconeguda per a molts, però sí que és reconeguda per les marques que agrupa al seu voltant: esquiades.com, buscounchollo.com, amimir.com o Jump2spain.com. Un projecte que va néixer el 2001 en un pis de Tarragona per Rafael Fuertes quan l'internet era "un altre món" i la velocitat de connexió era molt lenta. Molt d'esforç, de "picar pedra de veritat", moltes esquiades, viatges, festes de final de curs i... una aventura que els ha portat a obrir oficines a la "rival" Reus des de fa anys i a tenir 135 treballadors. És l'efecte busco un chollo i sembla que no els va gens malament.
Un dels èxits de la reusenca Viajes para ti és la seva desestacionalització i les quatre línies de negoci
Si anem a pams, Viajes para ti és una agència de viatges especialitzada en la venda en línia. Durant el seu dia a dia organitzen milers de viatges pels clients d'arreu del món, sobretot de Catalunya, Espanya i Andorra. Van començar com una petita agència de viatge especialitzada en esquiades i han ampliat el seu model de negoci amb l'aposta per la desestacionalització, que també ha abordat amb profunditat l'economista Oriol Amat recentment. Per exemple, les empreses de joguines efectuen el 65% de les seves vendes en la campanya de Nadal i Reis, mentre que les gelateries durant els tres mesos d'estiu. A Fuertes li succeïa un fet similar durant l'inici de Viajes para ti, sobretot durant l'hivern amb els esports de neu. D'aquí va néixer tres noves línies de negoci desestacionalitzades amb viatges a bon preu, allotjaments arreu del món i molt més.
Un equip amb "arrels" al sud de Catalunya
El CEO de Viajes para ti, Rafael Fuertes, va començar el projecte fa 23 anys amb el que es coneix com a "màrqueting de guerrilla", ja que no tenien Youtube ni xarxes socials. Utilitzava flyers i pòsters i els distribuïa a les universitats. Era un boca-orella constant. Amb l'evolució d'internet també va expandir el seu negoci i al cap de tres anys va poder fitxar el primer treballador i temps després, a nou persones per complementar l'equip. Les esquiades eren molt estacionals així que, posteriorment, van idear un portal sota el nom buscounchollo.com i van oferir viatges generalistes a un preu, amb ofertes flash i es van llançar a competir amb Grupalia o Privalia que sorgien al mateix temps. No els va anar gens malament, perquè durant el primer any de vida, buscaunchollo.com va generar 500.000 euros de facturació. I s'ha convertit en la "cirereta" del pastís.
L'aventura empresarial no parava d'expandir-se i en traslladar-se a Reus van canviar fins a tres vegades d'oficina per augmentar la seva mida. Com a curiositat, es tracta d'un equip que majoritàriament viu a la zona i, segons explica Nacho Vallina, CMO de Viajes para ti, a VIA Empresa, la mitjana d'edat dels treballadors és de 28 anys i un terç de la companyia està formada per informàtics. La resta el conformen un equip d'atenció al client "molt potent" que atén les 24 hores del dia als usuaris que ho necessitin, un equip de producte i comercial, un departament de qualitat i també de màrqueting, entre altres. Fa pocs anys, s'han aventurat amb un buscador d'hotels que es diu amimir.com per competir amb gegants de la talla de Booking i Expedia.
Una fita pionera de Viajes para ti: autofinançament i pagar els proveïdors en menys de cinc dires
Xifres? Segons Vallina, el 2023 van gestionar 300.000 viatges entre totes les marques i 200.000 formen part de buscounchollo.com, 40.000 són d'esquiades i 60.000 són reserves d'hotels per dormir. Entre els aprenentatges que destaquen des de Viajes para ti, és que amb un negoci en línia "no hi ha cap secret", sinó que hi ha d'haver "constància, esforç i molta dedicació". Entre els plans de futur hi ha el d'aposar, encara més, per la internacionalització. Finalment, un motiu per sentir-se "orgullosos": s'ho han autofinançat tot des del primer dia i paguen a tots els proveïdors en menys de cinc dies. Una fita, poc habitual, en una ciutat de Reus que veu sorgir diversos casos d'èxit. I Viajes para ti, és el gran exemple.