
Arbúcies, 1888. Francesc Queralt Roca funda un petit taller de fabricació de carruatges i diligències de cavalls de fusta. És l'origen d'Indcar, que 140 anys després s'ha convertit en un referent en la producció de carrosseries per a minibusos d'arreu d'Europa, dona feina a més de 280 persones i factura uns 50 milions d'euros anuals. És una història de supervivència, superació, sacrifici i compromís amb un poble que s'ha convertit en un clúster mundial de la fabricació de carrosseries amb empreses punteres que són referents al món.
Gaël Queralt: "Hem tingut la capacitat i resiliència per adaptar-nos als temps"
"La meva família s'instal·la a Arbúcies per aprofitar la gran quantitat de fusta que hi havia a la zona i l'energia del riu", explica Gaël Queralt, actual CEO i cinquena generació. En els seus inicis treballen la fusta per carruatges i diligències de cavalls pel transport de passatgers. Més d'un segle després, continuen centrats en el transport de passatgers, però fabricant carrosseries de minibusos. L'autocar ha estat el fil conductor de l'empresa al llarg de la seva història: "Quan apareixen les primeres línies de bus de l'època, Sagalés ja ens comprava autocars i fèiem els vehicles gairebé a mida".
Va ser als anys trenta quan van anar deixant la fusta per incorporar el metall en les seves produccions. Una evolució a la qual Indcar s'ha hagut d'anar adaptant al llarg dels anys i que ha marcat el seu ADN: "Hem tingut la capacitat i resiliència per adaptar-nos als temps". Gaël Queralt reconeix que no ha estat una història senzilla i hi ha hagut anys de dificultats. De fet, als anys 60 tanquen la fàbrica d'Arbúcies i la família va a treballar a Barcelona.

Indcar es passa de la fusta al metall a partir de la dècada de 1930 | Cedida
El ressorgiment d'Indcar
A finals dels anys 70, el projecte torna a Arbúcies com a Industrial Carrocera Arbuciense (Indcar). Ho fa havent obert nous sectors, com les ambulàncies, els cotxes fúnebres o els vehicles industrials. Va ser llavors quan el pare del Gaël assumeix el lideratge de l'empresa i decideix centrar-se en els minibusos. Una aposta que ha marcat els seus últims 40 anys i que portat les produccions d'Indcar arreu d'Europa, convertint la companyia en un referent. "Vam voler buscar un nínxol de mercat per especialitzar-nos", detalla l'actual CEO. Així, el 1979 reobren el taller d'Arbúcies amb una fabricació de cent unitats de carrosseries de minibús a l'any.
Gaël Queralt: "És un privilegi anar a una ciutat i veure busos fabricats a Arbúcies"
Va ser llavors quan els Queralt van tenir la visió d'iniciar l'exportació, en una època gens senzilla per fer-ho. Aquestes van ser les bases de la seva expansió: aposta per al creixement, especialització i diferenciació per fer un producte de qualitat i donar les solucions als clients. Avui en dia, exporten el 85% de les 550 carrosseries que fabriquen l'any amb Itàlia, França, Alemanya, Finlàndia, Països Baixos i Anglaterra com a mercats principals. Fins i tot han fet operacions puntuals a Hong Kong. A més, tenen dues seus comercials a Itàlia i França i una altra planta productiva a Romania. "Estem orgullosos de veure els nostres vehicles per tot Europa. És un privilegi anar a una ciutat i veure busos fabricats a Arbúcies", celebra el Gaël. Per l'actual CEO d'Indcar, la "visió" del seu pare va ser fonamental: "Va fer un producte molt diferencial i innovador per l'època, amb un model molt futurista que tenia èxit a les fires internacionals".

Els valors d'una companyia centenària
Indcar manté l'ambició per créixer que sempre ha caracteritzat el projecte. Recentment, han adquirit el fabricant de carrosseries Car-bus.net de Manresa per consolidar la seva posició a Europa. El seu pla de creixement passa per arribar a les 800 unitats fabricades l'any i augmentar la plantilla en 45 treballadors. Tot plegat amb un elevat component d'innovació, com demostra l'últim model de minibús que han fabricat i que ja suma milers de quilòmetres de proves. Avui en dia, la carrosseria integra i necessita múltiples coneixements: pintura, acabats, soldadura o electrònica.
El valor familiar és intrínsec a Indcar, després de cinc generacions liderant l'empresa. "Molt treball, molt sacrifici, molta emprenedoria i tenir cura de l'entorn i les persones", resumeix l'actual CEO, que considera que una de les claus de l'èxit és la resiliència, assumir riscos i crear "una gran família". "Hi ha moments molt bons i altres molt difícils i tenir la gent al costat ens ha ajudat a sortir-nos-en", resumeix.
Gaël Queralt: "Mantenim la tradició en el poble, un poble rural, però molt industrial"
Arbúcies juga un paper essencial: "Als bars, es parla de carrosseries més que de futbol". Hi ha generacions de famílies que han passat per Indcar i que continuen aportant la seva experiència. Per Queralt, Arbúcies són les arrels d'Indcar, "on neix tot" i una de les "grans fortaleses" per Indcar gràcies a totes les empreses auxiliars i empreses emergents que s'han desenvolupat. "És la definició clara d'un clúster industrial, tot i que potser no som molt coneguts". "El poble s'ha autoalimentat de generar gent molt especialitzada en el món carrosser. Es viu molt la passió", afegeix Gaël, que conclou: "Mantenim la tradició en el poble, un poble rural, però molt industrial".