Indústria 4.0 per a 'dummies': un procés no tan costós

La digitalització completa dels sistemes productius promet beneficis indiscutibles, però una mala aproximació estratègica pot fer fracassar la seva implementació

La Indústria 4.0 celebra la seva setmana gran a Barcelona a la fira Advanced Factories. L'anomenada quarta revolució industrial planteja la completa transformació digital de les empreses amb la creació de fàbriques intel·ligents, en la que cada procés productiu estigui automatitzat i connectat entre si. Un concepte senzill, que promet una reducció en els costos de fabricació d'entre el 10% i el 40% -segons qui faci l'estudi-, però que genera neguits entre molts empresaris per la transformació física i conceptual que suposa i pels costos que implica la seva implantació. La jornada Indústria 4.0: la revolució digital aplicada a la fàbrica, organitzada per Pimec, ha servit per clarificar conceptes i enderrocar mites.

Més info: Indústria 4.0 s'escriu en alemany

"Avançar en conceptes de digitalització és més senzill i menys costós del que sembla". Així s'expressava el director general de FESTO a Espanya i Portugal, Xavier Segura, que assegura que es poden aconseguir grans millores amb petites transformacions. "El simple fet de formar un equip de 50 comercials pot suposar organitzar 50 viatges, reservar hotels i totes les despeses derivades; digitalitzar aquest únic àmbit de l'empresa a través de la formació virtual o mixta ja suposa una reducció immensa de diners, a través d'una inversió amortitzable en un sol any i que es podrà aprofitar cada cop que entri una nova persona".

Segura: "Avançar en conceptes de digitalització és més senzill i menys costós del que sembla"

Segura recomana iniciar el desplegament 4.0 de les fàbriques per etapes, a partir de les necessitats i els objectius de cada empresa. "De vegades els objectius són tan simples com millorar la qualitat dels nostres productes, la flexibilitat o reduir un 40% el cost de producció. Un cop els tinguem identificats podrem buscar les solucions tecnològiques que ens ajudin a assolir-los". L'empresari recorda, a tall d'exemple, com el 40% de la inversió en captar nous clients es produeix en el seguiment posterior a les visites comercials, i assegura que la utilització d'aplicacions d'enviament i seguiment de les operacions fa caure en picat aquest percentatge. "La tecnologia està a la nostra disposició; només necessitem posar-hi la idea".

Comparteix la reflexió el director comercial i de màrqueting industrial d'AEtech, Xevi Sagué, que recomana als empresaris preguntar-se si la digitalització forma part del seu pla estratègic abans de començar a invertir. "El que sol succeir és que el director general d'una empresa ve a una xerrada com aquesta, agafa a una persona de confiança dins de l'empresa i li adjudica 50.000 euros per tal que comenci un pilot en Indústria 4.0. Això no forma part de la cultura empresarial i està condemnat al fracàs".

Sagué: "Quan un director general adjudica 50.000 euros a algú de confiança de l'empresa per començar un pilot en indústria 4.0, això està condemnat al fracàs"

Sagué considera que, per iniciar un projecte de digitalització exitós cal "un desencadenant que porti a adquirir el coneixement necessari, a visualitzar el benefici que obtindrem i, finalment, a impulsar l'empresa introduint la digitalització en la seva estratègia".

Ara bé, qui ha de ser l'impulsor de la digitalització de l'empresa? Per jerarquia, la resposta evident és la direcció, però la indústria actual cada cop entén menys de verticalitat. "Dins de l'empresa hi ha gent molt més propera a la tecnologia i capaç d'entendre quins beneficis portarà la implementació de sistemes d'intel·ligència artificial que els directius. Són ells els que han de desplegar la Indústria 4.0 dins el seu radi d'actuació, fer propostes petites i que es puguin implementar basades en tres factors: "Què sóc, què vull fer i què puc fer", recomana la responsable de desenvolupament de negoci de tecnologies digitals d'Eurecat, Lali Soler.

Necessitats formatives

El problema en l'aplicació de la digitalització moltes vegades no és de voluntat ni d'estratègia, sinó de manca de formació. La distància entre acadèmia i indústria és una queixa històrica en l'àmbit productiu que s'ha accentuat amb l'acceleració del desenvolupament tecnològic. "Les empreses anem deu anys per darrere de les tecnologies, però és que les universitats van deu anys endarrerides respecte a la indústria. Cal intervenir en els plans d'estudi per formar professionals segons les necessitats de les companyies", reivindica el CEO d'Infaimon, Salvador Giró.

Més info: La Indústria 4.0 aterra a la realitat

Malgrat coincidir en l'argument, Soler reivindica una formació generalista com a garantia de formar persones amb capacitat per plantejar i resoldre problemes. "No val de res tenir una plantilla d'especialistes hipertecnològics si no comptem amb mentalitats agregadores que pensin en com abordar un repte: la creació d'una fàbrica intel·ligent només és el final d'un camí que es construirà pas a pas segons les necessitats de l'empresa".

El ROI de la digitalització industrial

Com en tota inversió, apostar per la Indústria 4.0 només té sentit si hi ha un retorn. De nou, la clau per aconseguir-ho és inserir aquesta digitalització en la cultura i l'estratègia de l'empresa. "Incloure la digitalització en el pla estratègic vol dir que hi ha uns beneficis quantificables i qualitatius associats que tenim previstos", explica Sagué, que aporta la seva pròpia experiència a AEtech. "Després de més de 40 projectes d'implementació digital integral en sistemes productius hem detectat pilars de benefici: la millora operacional, amb l'eliminació de temps morts; la reducció de costos, amb processos més eficients i la caiguda d'hores dedicades a certes tasques; el manteniment de la qualitat a través de la repetició; i la generació d'informació estratègica en temps real, que és l'element de més valor en l'actualitat".

Sagué assegura que amb l'aplicació de la Indústria 4.0 tots aquests indicadors milloren entre un 15% i un 25%, però avisa sobre la necessitat de mantenir una inversió en el temps per garantir els resultats. "Darrere d'una inversió tecnològica hi ha d'haver una partida prevista en sistemes de millora contínua i un equip multidisciplinari de totes les àrees estratègiques de l'empresa que detecti noves necessitats en els sistemes productius".

Els experts coincideixen: la Indústria 4.0 reclama una inversió continuada. A canvi, promet beneficis i la creació d'empreses constantment actualitzades.

Avui et destaquem
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?

El més llegit