Malgrat que pensar en videojocs pugui significar pensar en consoles, pantalles i ordinadors, les empreses del sector ubicades a Barcelona pensen més enllà, adoptant una visió global on hi ha un factor que juga un paper clau: el talent. Aquesta és la prioritat de les firmes de la indústria, que es troben en el camí de consolidar la capital catalana com la capital dels videojocs i d’assolir “el somni comú”.
Aquest és precisament el lema de Gamelab, la plataforma professional de videojocs i entreteniment interactiu que celebra la seva 17a edició enguany entre els dies 28 i 30 de juny a la ciutat comtal, reunint més de 120 líders de la indústria europea que celebren els videojocs com un somni compartit.
Iván Fernández, fundador de Gamelab: “El nostre objectiu és desenvolupar el sector i atraure inversió i talent a Catalunya”
“El nostre objectiu és desenvolupar el sector, atraure inversió i, sobretot, atraure talent a Catalunya”, explica a VIA Empresa el fundador i director del congrés, Iván Fernández, qui afegeix que “algunes de les fites més rellevants que s’han assolit a la indústria en clau estatal han sorgit de converses, reunions i narratives provocades per Gamelab”. I és que no podia ser d’una altra manera: la plataforma impulsa i treballa en el món dels jocs electrònics des del 2005.
El videojoc, "el mitjà més influent d'aquesta era"
D’entre totes les definicions que té el videojoc en l’actualitat, Fernández considera que és “el mitjà més important i influent d’aquesta era, ja que està transformant el món”. Aquest fet s’explica amb l’evolució en què es troba el sector gaming: en els últims cinc anys, el volum de negoci de la indústria ha passat dels 320 milions d’euros als 553 milions, suposant un creixement del 70%, tal com ha detallat a VIA Empresa Manel de Bes, director del Departament d’oficines de Forcadell.
El volum de negoci de la indústria 'gaming' ha passat dels 320 milions d’euros als 553 milions
Així i tot, més enllà de les xifres de negoci o dels 4.000 llocs de treball que el sector ha generat a Catalunya -d'acord amb les dades facilitades per de Bes-, el patrimoni que ha assolit el territori és, segons Fernández, “l’ecosistema actual en què hi intervenen professionals, món acadèmic, món financer i governs, i que creu en allò que vam començar a sembrar amb la certesa que és possible convertir Catalunya en el millor lloc del món on crear videojocs”.
El fundador de Gamelab explica que els perfils professionals que en l’actualitat desenvolupen “el mitjà més important del nostre segle” són els que augmentaran la rellevància dels videojocs en el món i, per tant, el fet que estiguin ubicats a Catalunya generarà un “efecte bola de neu” al qual no només s’afegiran els catalans, sinó també perfils molt qualificats d’arreu del món, que troben un entorn on desenvolupar la seva carrera professional.
El "somni comú" de l'ecosistema
L’ecosistema actual a Catalunya, que segons el director del Departament d’oficines de Forcadell concentra el 50% del pes de la indústria a l’Estat, en l’actualitat disposa de “molts perfils d’alt nivell que són la base del creixement no només del sector, sinó també d’altres oportunitats d'emprenedoria i de desenvolupament de projectes”, tal com apunta Fernández, qui emfatitza la importància del somni comú, que ha aconseguit que “en creuar un semàfor al centre de Barcelona o en entrar a una cafeteria, puguis trobar conversacions de professionals de la indústria que parlen de les tecnologies més avançades”.
En aquest context oníric, Gamelab ha organitzat en la seva primera jornada la taula rodona Donant forma al somni del videojoc a Catalunya, amb la participació de Marisol López, directora general d'Innovació i Cultura Digital de la Generalitat de Catalunya, Enric Cabestany, director general de Funplus, Jordi Sellas, fundador de Layers of Reality, Xavier Carrillo, fundador de Digital Legends i Jangmi Baek, cofundadora de Melbot Studio.
“Es diu que l’òpera és l’art global perquè ho engloba tot, però hi ha videojocs que, per a mi, han estat l’òpera digital”, ha apuntat López en la seva intervenció. Amb la finalitat d’afermar aquest art, la directora general d'Innovació i Cultura Digital ha prioritzat la consolidació del sector per sobre de la creació de noves empreses: “No sé fins a quin punt hem de créixer en el nombre d’empreses, ara per ara és clau que les actuals tinguin una mirada de futur, ja que aquest fenomen no pot ser una bombolla, sinó un sector que hem de consolidar”.
Per crear projectes “que no es desmuntin”, López ha apuntat que el paper de l’ecosistema és essencial, per sobre del paper de les administracions. “Totes les peces són clau, i aquest és l’èxit de Barcelona”. D’aquesta manera, les institucions pretenen “esdevenir un power up en comptes d’un final boss”.
La IA: l'eina que permetrà somniar
Com no podia ser d’una altra manera, la intel·ligència artificial no s’ha perdut la festa gaming. “És una eina que s’està instal·lant en la indústria, que farà que els models productius del videojoc evolucionin d’una forma molt més eficient”, ha detallat Cabestany, qui ha afegit que “no es perdran llocs de treball, d’igual manera que els comptables no van perdre la seva feina amb l’aparició de l’Excel”.
Davant una indústria que aprofita les darreres tecnologies i en la qual, segons Baek, “tot està per fer”, Barcelona, de mica en mica, se situa en el mapa dels principals hubs de videojocs del món, amb un ecosistema disposat a "somniar molt lluny".