Intel·ligència al servei de l'envàs

L'smart packaging' ofereix solucions per monitorar en temps real l'estat dels productes i aplicacions amb capacitat per millorar l'experiència d'ús dels usuaris

A les llaunes de Heineken apareixia el dibuix del gel quan la beguda estava a una temperatura òptima A les llaunes de Heineken apareixia el dibuix del gel quan la beguda estava a una temperatura òptima

Codis QR amb informació relacionada, envasos que canvien de color per donar informació visual al consumidor, materials amb capacitat d'allargar la vida útil dels productes que contenen o solucions de disseny que permeten que el packaging tingui una segona vida després de la seva utilització. Totes aquestes innovacions es poden veure a Hispack, que se celebra aquesta setmana a Fira Barcelona. Si avui l'embalatge avui és més que un simple contenidor de productes és, en part, gràcies al desenvolupament de l'smart packaging i de les opcions interactives, que completen la mateixa oferta, aporten informació de valor a l'usuari i milloren l'experiència d'ús.

Un estudi de la consultora Jack Morton indicava que el 62% dels consumidors valoren l'experiència d'ús com un motiu rellevant en la decisió de compra i el 44% estaria disposat a pagar més si aquesta experiència fos millor. La responsable de Tecnologies Intel·ligents i de Packaging d'ITENE, Núria Herranz, considera que l'smart packaging juga un paper fonamental en aquesta millora en la interacció entre el consumidor i el producte. Tot i això, considera que cal diferenciar en solucions intel·ligents i interactives. "La tecnologia smart monitora el que hi ha a l'interior de l'envàs i ens diuen en temps real què està succeint amb aquell element, mentre que la interactiva és un afegit d'informació relacionada a través de codis o un reclam de màrqueting", puntualitza.

Si en els últims anys les solucions interactives han estat les més utilitzades, la tendència ara sembla revertir-se cap a l'smart packaging. Herranz vincula el creixement de les solucions smart a la creixent voluntat dels usuaris de consumir productes sans, naturals i en les millors condicions. "En la categoria smart trobem indicadors que mostren si s'ha trencat la cadena del fred, si un medicament està caducat, si una crema està perdent les seves propietats o, per exemple, si una cervesa està a la temperatura òptima per a ser consumida". L'aplicació més habitual d'aquestes solucions és l'aplicació d'informació visual amb el disseny. Un exemple són les llaunes de Heineken en les que apareixia el dibuix del gel quan la beguda estava a una temperatura òptima, o els premiats tetabriks del dissenyador Ko Yang, que omplia el packaging amb il·lustracions de bacteris quan la llet estava en mal estat.

Un exemple són les llaunes de Heineken en les que apareixia el dibuix del gel quan la beguda estava a una temperatura òptima 

A ITENE han apostat per una opció similar amb el llançament de l'etiqueta Freschcode. Un indicador visual per obtenir informació en temps real d'un dels productes d'alimentació més consumits, com és el pollastre. L'aplicació d'una tinta intel·ligent permet a l'etiqueta captar l'emissió dels gasos volàtils que es produeixen durant el deteriorament de l'aliment en atmosferes modificades i modificar la seva tonalitat.

Per Herranz, la clau en l'èxit d'aquestes solucions és la facilitat d'ús. "Les aplicacions interactives requereixen la utilització d'un smartphone i apps relacionades per arribar a la informació, i està demostrat que aquest tipus d'innovació només arriben a la franja de població més acostumada a interactuar amb la tecnologia, mentre que les aplicacions intel·ligents no requereixen cap esforç a l'usuari". Pel futur, l'experta preveu innovacions que encara facilitin més la vida a l'usuari. "Ja estem veient tot tipus de propostes visuals que, per exemple, posen en contacte la nevera amb els productes per recordar-nos quant de temps porta un aliment o si ens estem quedant sense llet, per exemple".

Intel·ligència també a la indústria

Les solucions smart no només està millorant la vida als usuaris. La indústria està traient profit de les aplicacions intel·ligents per millorar totes les fases del procés de producció i trasllat dels productes. "Gegants com Amazon apliquen sistemes RFID complexos per controlar tota la cadena logística sense necessitat de lectures de codis de barra", apunta l'enginyer sènior de packaging de Leitat, Aleix Fortuny.

Més enllà de millorar la traçabilitat de les mercaderies, l'especialista creu que les principals millors s'estan produint en els magatzems, amb l'entrada de robots col·laboratius, capaços de compartir i complementar el treball de les persones, el que està comportant grans millores d'eficiència en la preparació dels palès.

Aquestes innovacions prometen millorar l'eficiència dels processos i reduir la despesa en la producció. Malgrat tot, Fortuny considera que la indústria "té un repte pendent en la reducció dels preus d'aquestes tecnologies".

Més informació
Què exigeix el consumidor al 'packaging'?
Hispack i FoodTech Barcelona sumaran 1.100 expositors
Hispack o la transformació de l'envàs
Avui et destaquem
El més llegit