La fallida de Jardinitis, la gran botiga online pels amants de la jardineria

El jutge declara el concurs de creditors com a culpable i inhabilitat els seus administradors

Jardinitis es dedicava a la venda online de tot tipus de productes de jardí | iStock Jardinitis es dedicava a la venda online de tot tipus de productes de jardí | iStock

La catalana Jardinitis es va convertir en una de les grans empreses de la península de venda online de productes pel jardí abans de la seva liquidació. Entre els seus accionistes hi va haver Ona Capital Privat, la societat de capital risc de Joan Font (BonPreu). Un jutjat del mercantil de Barcelona ha qualificat el concurs de creditors de l’empresa de jardineria com a culpable i ha inhabilitat com a administradors als seus tres fundadors.

Jardinitis ha tancat les seves diverses pàgines web però encara es pot consultar el perfil de Linkedin en el qual es presenta com “el garden center número 1 a Espanya amb més de 200.000 clients i un milió de visites al mes”. Afegeixen que eren “distribuïdors oficials de més de 55.000 productes de primeres marques com Compo, Gardena, Bayer, Weber, Bestway, Intex, Feber, Campingaz, Fiskars, Smoby o Royal Canin”. I que servien “a tot el món més de 10.000 comandes al mes”.

Jardinitis era un referent entre els que tenen la jardineria com a hobby. Al darrere d’aquesta marca hi havia l’empresa Nodes Ecom Group, que va tenir l’última seu social i magatzem central a La Llagosta (Vallès Oriental). El 2021 van sol·licitar el concurs voluntari de creditors, que va acabar amb la liquidació i dissolució de l’empresa. En una sentència del setembre passat, el Jutjat Mercantil número 8 de Barcelona qualifica el concurs de “culpable” i inhabilita com a administradors als seus tres fundadors –Jordi Marrón, Marc Majó i Arcadi Pujadas–, tal com recull el BORME aquest gener.

Els tres fundadors han estat inhabilitats, durant un període de quatre anys, “per a l’administració de béns aliens i per a representar a qualsevol persona”, segons consta en la documentació registral. La sentència és recurrible. Tots tres van ser rellevats el març de l’any passat com a administradors de Nodes Ecom Group (Jardinitis) per un administrador concursal nomenat pel jutge. Portaven més de vint anys en el sector perquè, amb anterioritat, van fundar la cooperativa Centre de Jardineria L’Alzinar, d’Arenys de Munt.

El fons d’inversió de Joan Font va entrar en el capital de Jardinitis i, fins i tot, tenia un representant en el seu consell

Ona Capital Privat, la societat de capital risc controlada per Joan Font, propietari de BonPreu, va entrar en l’accionariat de Jardinitis. Fins i tot, va designar un representant en el seu consell d’administració, Oriol Lobo, entre desembre de 2019 i agost de 2020, amb anterioritat al concurs de creditors. El seu paper ha estat el d’inversor sense responsabilitat en la gestió de l’empresa de productes de jardineria.

Ona Capital Privat ha invertit en una trentena d’empreses: en algunes, l’aposta ha sortit malament –com és el cas de Jardinitis–, en altres ja s’han retirat – com la floristeria online Colvin, l’energètica Sud o l’analista de preus NetRivals– i, en la majoria, s’hi mantenen, com les energètiques Gamoneil, Bensol, Vegasun, Manesun Solar, Adencam o TCM Energy, així com a l'operadora de telefonia Parlem Telecom i a startups mèdiques, d'esport, de videojocs o del retail.

Jardinitis va incrementar la facturació i va exhibir beneficis l’any de la pandèmia, però després va sol·licitar el concurs

Segons els comptes de 2020, els últims consultables, Nodes Ecom Group (Jardinitis) va incrementar la facturació durant la pandèmia i va declarar beneficis, si bé un any després va demanar concurs voluntari de creditors. Així, el 2020 va facturar 10,3 milions d’euros, un 36% més que els 6,52 milions d’un any abans, mentre va tancar l’any de la pandèmia amb un benefici de poc més de 30.000 euros que contrasten amb les pèrdues de 130.000 euros de l’exercici anterior.

Les queixes dels clients a les xarxes socials van perjudicar la imatge de l’empresa abans del concurs de creditors. Però també hi ha qui va contribuir a promocionar aquesta marca, com BCN Ecologia Urbana, el canal digital d’ecologisme i mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que premiava els guanyadors de diversos concursos -de relats, fotografia, coneixements, ...– amb productes donats per Jardinitis.

Jardinitis es dedicava a la venda online de productes de jardí –plantes, adobs, eines, mobiliari d’exterior i tot tipus d’articles, així com cases de fusta– i, des d’agost de 2019, coincidint amb la compra del 100% de Wellindal.com, va ampliar el catàleg als productes de l’interior de la llar com mobles, decoració i il·luminació.

Més informació
Sabem com és el comprador online
“Les rebaixes seran més agressives en preu”
L''e-commerce' i la logística del futur
Avui et destaquem
El més llegit