Kapunka, la democratització de l'oli d'argània

L'emprenedora Mònica Ruiz crea una marca per distribuir el producte, elaborat al Marroc de forma ecològica i amb una primera pressió en fred, a la seva web, clíniques, perfumeries, botigues especialitzades i plataformes com Amazon

kapunka kapunka

Donar les gràcies per la segona oportunitat que li va oferir la vida. Aquest va ser el propòsit que va impulsar Mònica Ruiz, una emprenedora de Calaf però resident a Lleida des de fa més d'una dècada, a desenvolupar el seu projecte laboral. I al voltant de la paraula gràcies se sosté. Kapunka, l'empresa que ha constituït, dedicada a la distribució d'oli d'argània ecològic produït al Marroc, significa gràcies en indonesi. Allà va fer un viatge després de patir una greu malaltia l'any 2011.

monica ruiz kapunka

"Amb una maleta i un Seat Ibiza". Així explica Ruiz la seva arribada a Lleida l'any 2008. Procedent del Reial Club de Polo de Barcelona, on exercia de quiromassatgista, va contactar amb el centre de medicina privada més important de les comarques de Ponent. Ruiz és auxiliar d'infermeria i quiromassatgista i allà va oferir el seu producte. Kapunka, la marca que dóna el nom a la companyia, és un oli d'argània elaborat al Marroc, "on selecciono personalment les llavors i després d'una primera pressió en fred i d'un procés doble de filtració, arriba a Lleida per ser distribuït".

Les propietats de l'or líquid del Marroc

Una vegada ha superat els controls sanitaris, Mònica Ruiz distribueix i comercialitza Kapunka en centres mèdics privats, botigues especialitzades en salut i bellesa i en centres d'estètica. Anualment, ven unes 2.000 unitats en quatre envasos diferents. Un dels objectius de Ruiz per crear la firma ha sigut "democratitzar l'ús de l'oli d'argània, un producte conegut com l'or líquid del Marroc, i del qual sempre he volgut que tinguessin accés els metges, els pacients i els clients".

L'empresa comercialitza 2.000 unitats anuals i està a punt de tancar un acord per subministrar a 400 punts de venda a Portugal

Des del punt de vista tècnic, Ruiz parla de Kapunka com un producte que té propietats superiors a la rosa mosqueta i altres olis i que permet millors cicatritzacions per regenerar la pell. A més del component estètic, la firma s'està centrant en el vessant mèdic. Recentment, l'empresa ha tancat un acord de col·laboració amb la Unitat de la Vall d'Hebron que tracta la malaltia del lupus.

De Lleida a Amazon

Als inicis, Mònica Ruiz admet que Kapunka va tenir dificultats de posicionar-se als mercats pel desconeixement del producte. Ara, la companyia factura una mitjana d'entre 6.000 i 8.000 euros mensuals gràcies a una xarxa de distribució i a la seva botiga en línia. Kapunka rep comandes de Barcelona, la zona nord de l'Estat espanyol, Andalusia, Eivissa i Madrid. Ruiz, que supervisa tots els processos que es realitzen amb l'oli d'argània (selecció de llavors, filtracions, control sanitaris, envasat, serigrafia i comercialització), està a punt de signar contracte amb una companyia portuguesa per establir 400 punts de venda de Kapunka a Portugal.

L'estratègia d'establir-se a nous punts de venda, tant físics com virtuals, ha fet que Kapunka estigui present amb el seu oli d'argània a la plataforma Amazon. "Oferim un producte natural sense ingredients, ecològic i còmode perquè no taca", explica Ruiz. Aquesta diferenciació es produeix en un segment com el de la perfumeria i l'estètica, que mou més de 6.000 milions d'euros a l'any a l'Estat espanyol. En aquest sector, les tendències que marquen el pas són la cosmètica verda, la vegana o la nutricosmètica, que planteja tractaments amb suplements nutricionals i alimentaris per millorar la pell. En aquesta categoria s'inscriu Kapunka.

De l'interès pels projectes humanitaris, que la van portar a Indonèsia i al Marroc, i el contacte amb professionals reconeguts de l'àmbit mèdic i esportiu, Ruiz va crear Kapunka. A més de donar les gràcies, la seva voluntat és "educar la gent a cuidar-se i ajudar-la a tenir una vida més fàcil i saludable".

Més informació
Alquienvas, de la brossa al gronxador
Distform, el forn ‘intel·ligent’ que enamora el Celler de Can Roca
Sosmatic, el ‘coach’ de l’assistència informàtica
Avui et destaquem
El més llegit