• Empresa
  • Kidalos, el Netflix de les joguines

Kidalos, el Netflix de les joguines

I si en comptes d'omplir la casa de joguines trobéssim la manera de tenir-ne sempre de noves?

Vanesa i Andrea Enríquez, fundadores de Kidalos | Cedida
Vanesa i Andrea Enríquez, fundadores de Kidalos | Cedida
Barcelona
09 de Setembre de 2021
Act. 09 de Setembre de 2021

Quan érem petits, els regals més típics que se li acudien a qualsevol que ens vingués a veure eren o bé roba o joguines. Nadal, aniversaris, Reis, sants o simplement alguna cosa ben feta era l'excusa perfecta per regalar qualsevol joguina a un nen o nena. El resultat d'aquestes accions inofensives acabaven convertint-se en una gran pila de jocs sense utilitzar tancats en un armari; objectes que havien servit el temps suficient perquè el nen o nena s'avorrís, però que seguien estant en perfectes condicions. Avui dia, la societat és més conscient d'aquesta actitud consumista i cada vegada més empreses neixen per combatre aquest model. És el cas de Kidalos, una startup que, amb la col·laboració de Barcelona Activa, ha creat una plataforma digital de lloguer de joguines.

 

“El temps de vida que té una joguina a les mans d’un infant és de tres mesos aproximadament”, explica Vanesa Enríquez, cofundadora de la companyia, que juntament amb  la seva germana Andrea Enríquez, van decidir endinsar-se en el món de les joguines per “democratitzar-ne l’ús”, tal com descriuen elles mateixes. Així doncs, Kidalos és una empresa que lluita contra la consciència consumista i té l’objectiu de demostrar que “pots aconseguir estímuls constants sense necessitat de comprar”.

La companyia té un catàleg de joguines per a nens des d'un a set anys i tot i que el projecte encara està en una fase inicial, una vintena de famílies i dues escoles s'han sumat a la iniciativa de compartir joguines: "En el nostre cas no funciona el factor sorpresa, les famílies necessiten saber el que compren per als seus fills", explica Enríquez. Així doncs, la plataforma tria les joguines que vol anunciar depenent dels criteris propis de l'empresa: "Tenim clar que busquem joguines sense gènere, sostenibles i screen free [sense pantalles]", descriuen les fundadores.

 

Enríquez: “Nosaltres treballem per canviar aquest lligam que tenim des de petits amb els jocs o objectes”

Un cop la família tria la joguina que vol utilitzar, se li envia a casa pel període de dos mesos i passat aquest temps, un repartidor se l’endú per portar-la a revisió i retornar-la al cercle perquè una altra família la pugui obtenir durant el mateix període de temps: “Nosaltres treballem per canviar aquest lligam que tenim des de petits amb els jocs o objectes”, reflexionen les cofundadores, i també recorden que “moltes vegades és més positiu ensenyar que un cop acabada la seva funció pot seguir gaudint-la un altre nen”, expressen. 

Comprar o compartir?

Kidalos no té una opció de comprar, perquè tal com explica Enríquez, "no és l'objectiu de l'empresa". Així i tot, en algun cas excepcional els usuaris han pogut quedar-se la joguina a un preu inferior el que hi ha al mercat: "També hem descobert que la vida d'una joguina oscil·la entre l'any i l'any i mig, així que passat aquest temps ens podem plantejar si alguna família vol comprar el producte", expliquen les cofundadores de la companyia.

A més, també preparen la seva entrada en el món de les empreses, com per exemple escoles o centres per a nens en els quals les etapes de creixement són molt més ràpides i es necessita constantment trobar gènere nou: "Podem ser un referent del sector", somriuen les germanes Enríquez.

La vida de la joguina

Aquesta plataforma té dues vies per obtenir les joguines. Una de les principals és a través dels proveïdors locals, ja que tots els jocs de la companyia estan fets de manera artesanal i sense producció en massa: "També tenim clar que volem visibilitzar el talent del comerç local i de proximitat", asseguren les cofundadores. D'aquesta manera, aconsegueixen "joguines úniques i de més valor", afirmen. L'altra línia d'obtenció són els mateixos usuaris de la plataforma que poden vendre les joguines que ja no necessiten, "sempre que passin un filtre de qualitat i tinguin els requisits necessaris", aclareix Enríquez.

Enríquez: "A un any vista, volem tenir un servei de recollida de joguines per tal d'assegurar-nos de tancar el cercle"

Tanmateix, Kidalos també té l'objectiu de la sostenibilitat i l'economia circular entre cella i cella. Per això, estan començant a crear una línia de joguines de la seva pròpia marca que estiguin fetes de jocs o peces d'altres joguines que ja no servien: "A un any vista, volem tenir un servei de recollida de joguines per tal d'assegurar-nos de tancar el cercle", descriuen les cofundadores de la companyia.

La companyia ha tingut una bona acollida i ja està preparant la seva primera ronda de finançament per a finals d'any. L'economia circular i sostenible és el futur i cada vegada més empreses lluiten perquè els models de consum millorin i es modernitzin i Kidalos n'és un exemple, perquè tal com recorden les seves cofundadores: "Hem vingut a canviar les regles del joc".