Kriskadecor, els decoradors que han arribat a Hollywood

Les cortines de l'empresa montblanquina pengen de les seus de multinacionals com Google o Paypal i han participat, fins i tot, a la cerimònia dels Òscars

Poc es podia imaginar Josep Maria Sans Amill que la seva idea de cortines de cadenes metàl·liques es convertiria, tres generacions més tard, en un objecte de decoració i interiorisme preuat arreu del món. Grans empreses com Google o Paypal, hotels, teatres i restaurants dels Estats Units, el Japó, Rússia o Sud-Àfrica han incorporat aquest element dins els seus locals, ja sigui per decorar o per separar espais. Així és com una empresa familiar nascuda l'any 1926 a Montblanc, a la Conca de Barberà, s'ha convertit en una firma d'abast internacional.

Tot va començar quan Sans Amill, que treballava fent cadenes de ferro, va tenir la idea de fer cortines metàl·liques. Als anys 60, el seu fill Josep Maria Sans Folch va començar a fer aquestes cortines amb petites malles d'alumini anoditzat, un autèntic teixit metàl·lic lleuger i versàtil, que permet tenyir-les de colors i adaptar-les a diverses necessitats. A principis de l'any 2000, amb una nova generació al capdavant, la companyia va créixer amb Kriskadecor, la divisió de decoració i interiorisme de Josep Maria Sans Amill SA.

Des de llavors, el nom de Kriskadecor s'associa a les cortines de cadena que decoren els anomenats espais contract –espais pensats per al públic- d'arreu del món. "Nosaltres ja vam començar a exportar als anys 60, però amb la creació de Kriskadecor ens hem fet més globals", explica el director comercial de la companyia, Josep Maria Sans Esplugues. Actualment, facturen al voltant de dos milions d'euros anuals.

Un moment de la cerimònia dels Oscars 2004.

Els productes de Kriskadecor s'han vist a l'escenari de la cerimònia dels Oscars del 2004 i cobrint el pavelló d'Equador a l'Expo Internacional de Milà celebrada l'any passat. Aquests són dos exemples dels usos d'aquests teixit metàl·lic que va molt més enllà d'aquelles cortines de cadena per les portes que es van popularitzar a partir dels anys 60.

"Nosaltres ens posem al servei d'arquitectes i interioristes", explica Sans sobre el funcionament de Kriskadecor, companyia que s'encarrega de desenvolupar les solucions que millor funcionaran en el disseny previst. Solucions que poden ser des de la cortina estàndard fins a un producte totalment personalitzat.

Una delegació als Estats Units
Kriskadecor acaba d'obrir una seu a l'estat d'Arizona, des d'on la companyia podrà millorar la seva implantació als Estats Units, on compten amb clients com Venetian, Cosmopolitan, Calvin Klein, Hard Rock Cafe, Novotel o hotel W. La seu americana de Kriskadecor ocupa un espai de més de 1.000 m2 i un equip de quatre persones centrades en les àrees comercial, producció i disseny, subministrament d'estocs i distribució logística per a clients. A la seu de Montblanc, per altra banda, en són una vintena de persones.

"Això ens permetrà consolidar la nostra presència als Estats Units, que és un mercat molt potent i que al mateix temps també t'obre portes a d'altres països", explica Sans. Al costat dels seus germans Cristina i Matías Sans representa la tercera generació d'aquesta empresa familiar que ha sabut diversificar els seus productes i serveis, oferint cortines amb dissenys personalitzats, pantalles per a sistemes d'il·luminació i estructures fixes i mòbils que permeten crear ambients i decorar parets i sostres.

La separació de les cadenes crea espais diferenciats. Kriskadecor

Però la internacionalització de Kriskadecor no s'acaba a Arizona, ja que el 70% de la seva facturació prové de mercats exteriors. L'any 2015 la companyia va començar a treballar al Japó i ja prepara noves missions a Corea i Iran. "Nosaltres tenim un producte nínxol, hem de buscar nous nínxols de mercat", explica el director comercial. I entre els projectes de futur, no descarten potenciar el seu departament d'innovació i desenvolupament i "investigar nous materials", segons diu Sans.
Avui et destaquem
El més llegit