La paperera catalana que també celebra el tricentenari

L'empresa J. Vilaseca, que ha viscut la història de Catalunya sobre el paper, celebra ara 300 anys gràcies a la seva capacitat de renovació i adaptació als nous temps

Poques empreses poden presumir cofoies d'haver crescut al mateix ritme que un país. La firma paperera J. Vilaseca ho pot fer, i aquest any, el mateix que es commemora el tricentenari de Catalunya, celebra els seus 300 anys d'història.

L'empresa va néixer en un context molt concret, i la seva ubicació és la resposta a la seva llarga trajectòria. "Venim de la zona de Capellades, on hi ha una tradició paperera, a l'època del naixement hi havia més de 60 fàbriques de paper", explica Carles Torredemer, director comercial de J. Vilaseca.

Natura i ubicació
"Fa 300 anys les coses eren diferents, l'empresa va néixer de la fusió de tres molins paperers, i des de llavors ha anat creixent fins els nostres dies", assenyala Torredemer, que apel·la a la tradició d'una zona rica en aigües i on hi destaca l'aqüífer Carme-Capellades, una zona subterrània de roques carbonitzades que recull les aigües de la pluja.

A més, per la zona també hi passava antigament el Camí Reial per on circulava molt material tèxtil, element bàsic per a fer el paper, que es produïa amb draps de cotó.

La tecnologia com adaptadora
Antigament, el paper es produïa artesanalment, full a full, però la propietat que va adquirir l'empresa l'any 1953 hi va fer un gir, amb una renovació tecnològica. "Fins la data s'utilitzava tinta de color i s'assecava, fulla a fulla i sota demanda, i amb la incorporació de la darrera tecnologia es va poder incrementar la producció, fins el punt que vam passar de les 2.000 tones de paper a les 50.000 tones anuals.

Precisament, la tecnologia s'ha dibuixat com una substituïdora del suport paper. No és massa estrany sentir aquella frase que alerta que "els ordinadors substituiran el paper", una versió actualitzada d'aquell "Video killed the radio star", que cantaven els Buggles l'any 1979.

"Per sort no és cap imprevist, fa molt temps que en som conscients i la tecnologia ha fet que l'ús del paper disminueixi, però no tots els tipus de paper", explica Torredemer. El director comercial explica que sí bé és cert que l'ús del paper gràfic ha baixat, com és el cas del paper per a llibre o fotocopiadora, n'hi ha d'altres que han augmentat la seva demanda.

En aquest sentit, abans imprimien moltes targetes d'embarcament i ara gens ni mica, o es feien un fart de produir tiquets per a peatge i ara menys, donada la irrupció dels dispositius de pagament sense contacte com el Via T.

Papers de seguretat, el core business
Però de totes les gammes de productes n'hi ha una que està creixent més que la resta, els papers de seguretat. Es tracta d'elements que s'utilitzen per evitar la manipulació o la falsificació d'un document, ja sigui un timbre per a tabacs, ampolles d'alcohol, papers notaries, xecs o entrades per a partits de futbol o espectacles.

"Suposa el 35% de la nostra facturació, i és l'àmbit on som més forts i que ens ha permès exportar", explica Torredemer. En aquest sentit, justifica la gran flexibilitat de l'empresa per adaptar-se a les innovacions perquè es tracta d'una firma de capital intensiu, que precisament ha fet recentment un gran esforç inversor per tal d'assumir aquests nous horitzons.

La internacionalització com a resposta
No tots els països del món tenen les mateixes necessitats, i per tal de cobrir-les cal que hi hagi empreses que responguin a la demanda existent. Si a Catalunya i la resta d'Europa hi ha un decreixement de demanda en cert producte, pot haver-hi altres indrets del planeta on aquesta necessitat encara hi sigui.

"Hem crescut molt gràcies a la producció d'etiquetes per a vins, però també amb la impressió digital publicitària o amb el paper de sublimació", explica Torredemer, fent referència a una tècnica que s'utilitza per planxar estampats, per exemple, a les samarretes dels equips de futbol. "Hem buscar nínxols de mercat que requereixen un alt valor afegit i ens hi hem ficat, són mercats en ple creixement", afegeix.

"Actualment exportem el 70% dels nostres productes, quan als inicis de la crisi la xifra rondava el 50%; l'objectiu és arribar al 80% amb nous mercats, incorporant gent nova i viatjant, no té cap altre secret", afegeix. Actualment la firma treballa en 84 països d'arreu del món.
Avui et destaquem
El més llegit