La pólvora que encén l'èxit

El sector de la pirotècnia preveu ingressar uns 15 milions d'euros procedents de la venda de petards, un 30% dels quals corresponen a l'activitat de Petardos CM, una empresa catalana amb més de 30 anys

Una revetlla de Sant Joan no seria el mateix sense tres elements bàsics: coca, cava i petards. L'empresa Petardos CM ha sabut consolidar-se en el mercat de la pirotècnica en els seus 31 anys de vida, gràcies a una visió centrada en la distribució d'un producte rodejat d'altes mesures de seguretat.

L'empresa, amb seu a Palau-solità i Plegamans, va néixer l'any 1983 amb l'objectiu de vendre petards, un producte que en el moment de creació de la firma venia en gran mesura del País Valencià. El seu creixement va anar acompanyat de grans canvis, tant en el producte com en el seu origen o en la manera de distribuir-lo.

La caseta: un model per arribar al comprador
Un dels artífexs de l'èxit de Petardos CM és la seva visió d'apropar el producte al comprador. La caseta ambulant, que s'instal·la per un període limitat a la via pública, s'ha convertit en una gran fórmula per tal no només de complir amb aquest objectiu; també permet rebaixar-ne el cost.

"La idea va sorgir d'una persona que va proposar de posar casetes, i vam començar amb cinc a Barcelona que van funcionar molt bé", explica Josep Maria Vilardell, propietari de Petardos CM. La instal·lació de les casetes al carrer va venir acompanyada de l'obertura de la primera botiga a Palau-solità i Plegamans.

"La caseta ens permetia comprar-la, col·locar-la durant dues setmanes, que és quan dura la campanya, puntualment, i tornar-la a retirar fins l'any següent", afegeix Vilardell, que recorda que al principi posar-ne una al carrer costava com a màxim 60 cèntims (100 pessetes) i ara el preu pot rondar els 30.000 euros: "És un model que en temps de crisi funciona millor", assegura, però.

La combinació amb locals
Al local de Palau-solità i Plegamans ben aviat s'hi va sumar un segon local, aquest a Barcelona. Les botigues físiques tenen la virtut de poder obrir durant un mes sencer coincidint amb la campanya de Sant Joan, i tot i que resulta car – es paguen 12 mesos però tan sols n'obre un – és una de les vies que l'empresa ha explotat per mantenir el vincle amb el consumidor.

Des d'aquell primer local i les cinc casetes amb què van començar l'aventura, l'empresa ara disposa de 50 locals i 80 casetes distribuïdes per tot el país. "El 95% està concentrat a l'àrea de Barcelona i tenim 4 o 5 casetes a Girona, mentre que Tarragona i Lleida ho toquem a través de clients", explica Vilardell, que treballen en l'expansió també cap aquesta zona.

Garanties de seguretat
La manipulació, distribució i venda de material pirotècnic va embolcallat de grans mesures de seguretat per evitar accidents innecessaris i no volguts. De fet, la normativa s'ha endurit amb el pas del temps, i les botigues i casetes han de comptar amb garanties de seguiment dels protocols establerts.

"Per tenir casetes cal tenir magatzems per a guardar-hi pirotècnica, que costen molt, i el nostre èxit ha estat també tenir-ne", explica Vilardell. De fet, no hi ha terrenys públics on construir-ne, calen requalificacions perquè es tracta d'una activitat especial. "La importància de tenir els magatzems a prop de les botigues o les casetes garanteix que puguis enviar els petards quan toca, perquè cal rebre'ls a l'hora; si t'arriben a mitja campanya o tocant a Sant Joan ja no serveix per a res", assenyala el propietari de Petardos CM.

Uns 15 milions d'euros en petards
Vilardell, que també és el president de l'Associació de Fabricants i Majoristes de Pirotècnia de Catalunya (AFIMAC), assenyala que el sector preveu ingressar uns 15 milions d'euros procedents de la venda de petards, un 30% dels quals corresponen a l'activitat de Petardos CM. La dada respon a la millora del comportament de l'economia.

"Ara portem 20 dies de campanya, no hi ha l'alegria de 2007, però la caiguda dels últims anys ha estat del 50%, i aquest any sembla que hem tocat fons", assenyala. Tot i això, hi ha elements externs com ara la meteorologia, que poden fer trontollar els comptes. Un altre element és el futbol.

"Fa dos anys les seleccions de futbol d'Espanya i Itàlia es van veure les cares en les semifinals de l'Eurocopa, amb prorroga i penals, i això va fer que gran part de la venda d'aquell dia es perdés, va fer molt de mal a molts", explica. El fet que aquest any la selecció espanyola hagi quedat eliminada fa preveure que el partit d'avui, en què es mesurarà amb la selecció d'Austràlia, no atraurà a tants espectadors com ho podria haver fet en cas de jugar-se la classificació.

Projectes d'expansió
Catalunya és un gran territori per a vendre petards per Sant Joan, si bé l'empresa mira també cap a fora per cobrir altres territoris en altres èpoques de l'any. Aquí ho va intentar per cap d'any ara farà cosa de dos anys, però no va acabar d'arrelar. "On si que funciona el cap d'any i la pirotècnia és a altres països com Estats Units o per Europa, aquí ho vam intentar sense èxit, però en canvi a Madrid si que té sortida", admet Vilardell. Per aquest motiu la seva expansió en l'àmbit estatal mira cap aquest territori, sumat al del nord, on també hi volen posar mig peu.

Millora del disseny
La millora del producte també ha vingut de la mà de l'increment de la competència. Si ve el gruix del producte fa uns anys procedia del País Valencià, ara ve de la Xina, on s'esmercen per fabricar un producte a gust del consumidor. "Des d'aquí aportem idees sobre el disseny, i l'envien des d'allà amb els colors, l'embalatge o el paquet que demanis, i imprès en l'idioma que vulguis, castellà o català", explica Vilardell. Precisament la millora del producte xinès ha estat en dues vessants, la de la qualitat de la presentació i l'efectivitat del petard: "Abans molts feien llufa, ara ja no tants", afegeix.

Avui et destaquem
El més llegit