Lékué: la revolució de la silicona

El director general de la companyia catalana detalla com han innovat a les cuines i com venen fora el 75% del producte

L'empresa catalana Lékué va fer allò que tothom reclama: innovar i, a més, internacionalitzar. Els més de 250 productes que ha introduït al mercat des de 2005, quan va fer canvis en l'accionariat, tenen un element de base: la silicona. Van fer-se seva la silicona 100% platí, fins llavors només usada en el camp mèdic, per utilitzar-la en material de cuina. De material per als biberons, a la cocció de verdures. Una revolució amb la què facturen ara 21 milions d'euros, compten amb una plantilla de 210 empleats, concentren gairebé el 75% de les vendes a l'exterior i acaben de guanyar un Premio Nacional de Diseño. Parlem amb el seu director general, Xavier Costa.

- Sense invertir en innovació, no hi hauria Lékué?
- El disseny innovador permet ser un producte completament diferent a la resta de productes del mercat. No només per la seva estètica que emociona i impacta al consumidor, sinó perquè cadascun dels traços, formes i, fins i tot, mides han estat desenvolupats per complir una funció. És un factor clau en el desenvolupament i èxit de l'empresa.

- De 0 a 10, quin pes ha tingut el disseny?
- Un 10. Ha estat un imprescindible. Innovació i disseny poden ser considerats els fonaments bàsics de l'èxit de Lékué i del seu procés d'expansió.

- Parlant d'expansió, com explica la bona acollida en ple estancament del mercat intern?
- El fet més important és que Lékué ha situat el consumidor al centre de tots el seus dissenys, comunicació i serveis. Les línies de treball deriven d'una observació dels canvis socials que han afectat a la manera de menjar i cuinar. Hem aconseguit que, en aquest moments, Lékué sigui la opció escollida a l'hora de buscar una solució ràpida, pràctica, moderna i divertida per cuinar de manera sana a casa.

Un 75% de les vendes a fora
En els temps de carmanyola a l'oficina i plats per emportar a un euro, Lékué ha trobat una veta. "Vàrem detectar que creixia una necessitat: cuinar a casa en poc temps i de manera senzilla", explica el director general. El context de crisi nacional és un factor de l'èxit; l'altre el mercat internacional, on la marca hi va advertir "un gran potencial", recorda Costa per correu electrònic, obligat per la seva agenda internacional de les darreres setmanes.

- Distribueixen a uns 40 països. A quin lloc li més sorprèn estar-hi treballant?
- Potser un dels països que sempre ha representat tot un repte per nosaltres, ja que mai hem aconseguit una penetració significativa, són el Estats Units. Hem treballat molt per aconseguir obrir-hi una filial l'any passat a EUA.

- Perquè tanta complicació?
- Necessitàvem uns socis que ens facilitessin el coneixement i l'experiència per introduir-nos a un país amb un gran potencial. Les seves necessitats nutricionals ens han permès entrar amb bon peu en un mercat on es necessita una reeducació alimentària important per donar qualitat de vida, salut i les pautes bàsiques d'alimentació.
 

- Malgrat les xifres d'exportació, són una empresa amb seu a La Llagosta (Vallès Oriental). Què és el millor de tenir la seu central a Catalunya?
- Potser un dels arguments més positius és que és un mercat bastant avantguardista i avançat, amb una gran capacitat per acollir nous conceptes i on Lékué ha pogut iniciar la seva distribució amb èxit. També ens ha permès col·laborar amb partners que són un referent en l'alimentació com la Fundació Alícia i amb la que estem treballant conjuntament per ajudar al consumidor a menjar millor i més saludable.

- I el negatiu?
- De fet, tots aquests punts ens ajuden a cobrir la part negativa que seria el desconeixement de les cultures culinàries de cada país. No obstant això, aquesta mancança ja ha estat solucionada amb la presència de distribuïdors en els països d'origen.

Fans a les xarxes socials
El director general ha perdut el compte del nombre de models Lékué que acumula a casa: "M'agrada provar tots els productes i integrar-los en el meu dia a dia", comenta. El producte estrella és l'estoig de vapor, que ha exportat un sistema de cocció a tot el món des d'un forn o microones convencional. El cert és que, a jutjar per les dades de la companyia, la marca compta amb un públic fidel. Alguns d'ells convertits en "fans", explica Costa.

- És fruit del boca-orella?
- Podríem dir que en gran part sí. Quan una cosa funciona sempre sorgeix l'impuls de recomanació a un altre. Les persones que han provat els nostres productes, han vist que els ha solucionat la vida i en aquest sentit han cregut que pot ser una solució també per d'altres persones. A la gent li agrada recomanar Lékué i explicar-ne les seves experiències amb els nostres productes. Podem dir que existeix una gran comunitat de fans de Lékué.

- A les xarxes socials, per exemple?
- I tant! Les xarxes han estat essencials. Són uns canals de comunicació que permeten fer una major difusió d'aquest boca-orella i on podem estar en contacte directe amb els nostres consumidors. Hi coneixem les seves necessitats, en podem donar una resposta ràpida. Els oferim tallers de cuina per aprendre a preparar plats sans, fàcils i ràpids, els donem receptes amb els pocs ingredients que tenen a la nevera, o els resolem dubtes a l'instant tant a Facebook o a Twitter.

Avui et destaquem
El més llegit