• Empresa
  • Metacampus, el canvi cultural del Web3

Metacampus, el canvi cultural del Web3

L'emergent dirigida per Pere Pérez proposa un projecte de formació, transformació i acceleració a la blockhain per situar-se al centre de l'ecosistema

Pere Pérez, CEO de Metacampus | Cedida
Pere Pérez, CEO de Metacampus | Cedida
Barcelona
11 d'Agost de 2022

"La descentralització que ofereix la blockchain obre la porta a replantejar molts models", raona PerePérez, CEO d'una de les emergents catalanes dedicades al Web3 amb més projecció, Metacampus. La startup, dedicada en paraules del mateix Pérez a la "transformació", és planerament una empresa d'educació. L'oferta al públic, que encetarà al mes d'octubre, es concreta en formacions sobre les possibilitats del web3 per a dirigents i decision-makers d'empreses i per als seus treballadors. L'emprenedor, però, aspira que la firma esdevingui molt més que una oferta de microcursos, de la mateixa manera que la transició cap a aquesta nova versió de la vida col·lectiva a internet és "una revolució que afecta tots els estaments, social molt més que tecnològica". Metacampus vol ser un agent de canvi.

Com explica Pérez, bona part de la seva tasca implica mostrar a les empreses el potencial de la descentralització dins els seus propis sectors, i així obrir-se a incloure "nous serveis de valor" que aprofiti al màxim la tecnologia de la blockchain. En paraules del mateix CEO, "la funció de Metacampus és també la de descentralitzar la mentalitat del professional", engegar una transformació que porti l'empresa més enllà de la seva organicitat jeràrquica. Sovint la qüestió tecnològica, també rellevant en una adaptació a la nova web, és secundària, en tant que molts professionals no necessiten les eines més complexes del web3 –ni tampoc del 2– per desenvolupar la seva feina.

 

Pérez: "La tecnologia descentralitzada és una revolució que afecta tots els estaments, social molt més que tecnològica"

El projecte de Metacampus, en tant que entén el web3 com aquesta sort de revolució transformativa, no evolució incremental, planteja a les empreses canvis sostinguts, a llarg termini. El mateix Pérez reconeix que moltes de les experiències que les empreses estan portant a terme, com els NFTs del Barça, són un one-off, una campanya única que no implica una estratègia d'integració de la blockchain al seu model de negoci. El CEO busca que les empreses que es transformin de la mà de l'empresa "un cop llencin els seus projecte hi siguin allà, desplegant i dinamitzant les seves comunitats". Així, els programes de Metacampus intenten ocupar-se de la formació de tota l'estructura de les companyies que hi participin, amb uns programes intensius de tres setmanes que s'ofereixen només a managers i un de més de tres mesos que s'estén al conjunt de treballadors per oferir-hi el reskilling necessari per adaptar-s'hi.

Els programes formatius adrecen l'aspecte tècnic, tot i que també l'encaix amb l'entorn social del web3. Els participants als cursos de Metacampus han de dur a terme "una transformació personal, aprendre a comunicar-se dins aquestes comunitats", moltes d'elles amb codis complexos i desenvolupats col·lectivament als seus nínxols. L'especificitat social dels ecosistemes descentralitzats també empenta a un canvi a les estratègies de transparència de les empreses. "En un món amb la identitat descentralitzada, contractar un perfil sense saber qui hi ha al darrere xoca amb la compliance", aclareix Pérez, que veu un salt complicat entre els nombrosos formularis i burocràcia que ocupen l'activitat interna de moltes companyies i l'àgil i anònim metavers. Així, els canvis culturals són al centre de la tasca de Metacampus: bona part de l'aprenentatge és un camí cap a la confiança en els nous espais descentralitzats.

Metavers publicoprivat

La companyia operarà a partir de l'octubre al voltant de diverses verticals: decentralized brand economies, dedicat a agències, marques i negocis de venda directa al client; esports, amb un partner del sector que encara no han anunciat; social good, empreses amb impacte positiu entre tots els stakeholders; retail i moda, un dels espais on més es pot connectar el metavers amb l'entorn físic gràcies a col·leccions d'NFTs que després puguin esdevenir merchandaising; i digitalització del sector públic. Pérez aposta especialment per aquest darrer espai, potser el més complex d'executar pel caràcter de les administracions, però que té el potencial de "crear la ciutadania del futur". En una sort de projecte pilot, Metacampus treballa actualment amb el govern d'Abu Dhabi. "Formem treballadors públics, càrrecs electes i altres estaments per entendre com aplicar els valors de la regió dins del metavers", explica el CEO, que identifica en aquest àmbit un dels grans reptes de la nova web: el de la regulació. "Com podem protegir els usuaris en un entorn on tot s'hi val?".

Si la burocràcia i la compliance al sector privat ja formen una gran escletxa entre un model centralitzat i un a la blockchain, "al sector públic és encara més pronunciat". L'aplicació d'una transició com la que proposa Metacampus a les institucions públiques implicaria, en alt grau, un canvi en les relacions socials que s'hi concreten. Un salt cap al web3 del sector públic no significaria només oferir serveis digitals a la ciutadania, com ja fan moltes administracions amb més o menys èxit; sinó traslladar a la vida digital qüestions com la moneda, la fiscalitat o la gestió de la cosa pública. Si bé aquesta transició exigeix una adaptació tècnica de grans proporcions, ja que es pot donar que el sector públic "faci els canvis pels avenços tecnològics tot i que la societat no estigui encara tecnologitzada". El principal risc, a banda de l'escletxa digital, seria en aquests casos el de la seguretat: en un món en què la mateixa condició ciutadana és digital, una manca de consciència sobre ella posa en perill molts més aspectes del dia a dia. "Hi ha atacs a les carteres digitals molt elaborats tècnicament i difícils de detectar si no tens prou coneixement tecnològic", avisa Pérez.

 

Ecosistema.eth

De cara al sector privat, l'ambició de Metacampus és la d'ocupar tots els esglaons del procés, des de la formació dels professionals fins a la creació dels unicorns blockchain del futur. Així, l'emergent estén els seus serveis més enllà dels programes formatius amb la integració de les empreses que hi participin en la seva pròpia DAO, la Metacampus Alumni Dau, des dón "es coordinen totes les potes". Les darreres fases de la formació passen, així, per una generació de noves idees de negoci, que després, mitjançant aquesta DAO, es comuniquen amb grups inversors i industry partners que hi financen els més atractius. "Tothom de l'organització hi pot participar: es pot aplicar als nous llocs de treball, buscar col·laboracions empresarials...", explica Pérez, que troba en aquesta darrera fase la clau per "generar una mica aquest ecosistema, crear microeconomies" a l'ecosistema descentralitzat.

Tot i que en el futur els programes estaran oberts, i qualsevol empresa pot inscriure's, durant el primer trimestre la formació només es durà a terme en empreses seleccionades, amb què s'arrbia a acords concrets. Si bé en pròximes edicions es contempla la possibilitat de diversificar els programes formatius, a les primeres experiències es farà cadascun exclusivament dins d'una empresa perquè els participants "puguin exposar i debatre els seus projectes en llibertat". Actualment, l'emergent compta amb un equip de 16 treballadors, després de l'aixecament d'una ronda d'inversió d'1,5 milions d'euros a principis d'any. Pérez, però, ja observa els mercats internacionals: de cara a finals d'any, el projecte és aixecar una segona ronda, aquesta d'uns 5 MEUR, dedicada a créixer cap als mercats anglosaxons –"els principals en la tecnologia descentralitzada", raona el CEO – i cap a Amèrica Llatina.