Mobile Week, els vímets d'una condició ciutadana digital

L'Ajuntament de Barcelona i la fundació Mobile World Capital Barcelona impulsen la sisena edició de la setmana tecnològica sota el lema "On la ciutadania i la tecnologia connecten"

La tercera tinenta d'Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, amb la responsable de Mobile Week, Cristina Colom, a la presentació de l'esdeveniment | Cedida La tercera tinenta d'Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, amb la responsable de Mobile Week, Cristina Colom, a la presentació de l'esdeveniment | Cedida

Les bretxes digitals sovint es consideren una qüestió d'usabilitat. El trencament entre aquelles persones capaces de treure profit de les possibilitats dels entorns tecnològics pot quedar tancat dins els límits del paquet office, les xarxes socials o els formularis digitals de bancs o administracions públiques. Tot i que entendre els usos concrets de la tecnologia i aplicar-los és una peça central de qualsevol transformació digital, només és una part de la cadena. La Mobile Week Barcelona celebra entre el 28 de març i el 3 d'abril la seva sisena edició – la del retorn a la presencialitat després d'un 2021 marcat per la pandèmia – amb aquesta concepció holística de la seva tasca: tancar les bretxes tecnològiques vol dir construir una ciutadania digital, que inclou, però supera les competències tècniques. "Hem de garantir que l'ús de la tecnologia vagi en el sentit que volem i no posi en risc els nostres drets més bàsics, que també són drets digitals", subratlla la directora de la Digital Future Society i responsable de l'esdeveniment dins la fundació MWC Barcelona, Cristina Colom.

De la mà de la Mobile Week, Barcelona té l'objectiu d'esdevenir un indret clau d'aquesta transició cap a la ciutadania digital. La tercera tinent d'alcaldia de l'Ajuntament, Laia Bonet, considera, en aquest sentit, que la ciutat ha "volgut i sabut fer que la vinculació amb la tecnologia estigués centrada en les persones". La regidora projecta una relació bidireccional amb la cadena de valor tecnològica, amb uns ciutadans més formats en els seus usos i crítics amb les noves amenaces als drets bàsics que s'hi poden generar i una tecnologia "pensada per tenir un impacte positiu en la vida de les persones". Així, Bonet anima la ciutat a "no renunciar a la tecnologia, però tampoc permetre que aquesta impacti negativament en el nostre dia a dia".

Bonet: "No hem de renunciar a la tecnologia, però tampoc permetre que aquesta impacti negativament en el nostre dia a dia"

Colom, en la mateixa línia, reivindica la capacitat d'apropar la tecnologia als ciutadans tenint en compte les seves dimensions "ètiques i socials" de la Mobile Week. En la nova consciència ciutadana en els entorns digitals irrompen qüestions com la lluita contra la desinformació a internet. El programa de la setmana s'erigeix com un pla per "oferir eines perquè els ciutadans puguin entendre i fer servir la tecnologia amb un pensament crítics i sent agents de la transformació digital". Així, l'aproximació és competencial, però també s'adreça al coneixement i exercici dels drets digitals, com la privacitat, la sobirania de dades o la pròpia identitat a la xarxa.

Una aplicació comprensiva d'aquest programa demana adreçar les necessitats específiques de diversos col·lectius amb accions i reflexions que s'hi adaptin. Així, la Mobile Week portarà a Barcelona activitats centrades en l'apropament a les noves tecnologies de les persones grans, amb una aproximació més propera a la usabilitat dels dispositius; mentre que també oferirà espais formatius dedicats a la conscienciació en drets digitals dels joves. "Els adolescents no viuen d'una altra manera que no sigui integrats en entorns digitals – apunta colom – però han desenvolupat poc pensament crític sobre els continguts" que consumeixen.

Perspectiva de gènere

"No podem excloure el punt de vista de les dones de la relació de la tecnologia amb la societat" afanya Bonet, que alerta contra un disseny i implementació de dispositius digitals que és sovint aliè a les perspectives i necessitats concretes de la meitat de la població. "Cal que la tecnologia estigui construïda per a tota la societat", i la Mobile Week pretén impulsar la participació de dones, especialment joves i nenes, en entorns i carreres STEM que les permetin accedir als primers eslabons de la cadena de valor tecnològica per poder pensar les tecnologies amb perspectiva de gènere.

Colom: "Les dones som usuàries de les tecnologies, però no hem estat partícips de la transformació digital"

"Les dones som usuàries de les tecnologies, però no hem estat partícips de la transformació digital" assevera Colom, que posa el focus en la formació i capacitació de les joves en entorns digitals per aspirar a una carrera professional en l'àmbit. Així, entre les activitats de la setmana destaca una xerrada a càrrec de Charlotte Webb, fundadora de Feminist Internet, que parlarà de les implicacions de gènere del desenvolupament tecnològic, així com diversos debats al voltant de la bretxa que aquest conflicte genera en la societat i en la seva relació amb la tecnologia.

Digitalització de l'ecosistema productiu

Una part rellevant d'una transformació digital que tingui efecte pel conjunt de la societat és que afegeixi el teixit productiu. La Mobile Week en dona bon compte, amb una jornada sencera dedicada als processos de transició tecnològica de la petita i mitjana empresa del país. El dimecres dia 30 el certamen centrarà la seva agenda en esdeveniments de tota mena dedicats a assistir les petites i mitjanes empreses de la ciutat i el país en la seva adaptació als entorns digitals. Segons ha explicat Colom, les accions es desenvoluparan al voltant de tres verticals: la digitalització, el màrqueting digital i l'e-commerce i la ciberseguretat. "Creiem necessari donar eines a les pimes i els professionals autònoms en el seu procés de digitalització", declara la responsable de la setmana.

La col·laboració entre Fundació, Ajuntament i sector privat se situa així al centre d'una setmana que compta amb la participació d'alguns dels principals agents econòmics de la ciutat. Així, fundacions tecnològiques com Vodafone, espais com l'Hospital Vall d'Hebron o l'Ateneu Barcelonès o actors del tercer sector com Fundesplai portaran a terme fins a la meitat de les activitats que se celebrin en el marc de la setmana. Bonet, així, ha celebrat el rol d'aquestes empreses i organitzacions que "comparteixen els punts de partida" de la Mobile Week, en un exemple de col·laboració publicoprivada "perfectament integrada" a l'esdeveniment.

La sisena edició de la Mobile Week torna a la presencialitat just un mes després del tancament de l'edició de revifada del Mobile World Congress per celebrar el desè aniversari de MWCapital Barcelona amb una nova aposta per la ciutat. Més de 700 activitats i 70.000 participants després, la setmana està marcada al calendari tecnològic barceloní com un dels "esdeveniments de referència a la ciutat" com celebra Bonet. A Barcelona i també al conjunt del territori català i de l'Estat Espanyol, amb una celebració descentralitzada a finals d'abril a 16 municipis catalans i el retorn a Ourense, Màlaga i Alcalà d'Henares a l'horitzó, tot plegat amb l'objectiu de "corregir els biaixos que hi ha en la implantació de la tecnologia". "Promovem una transició justa que no deixi ningú enrere", coincideixen les ponents.

Més informació
La Mobile Week, entre l'art i el digital
Els nous Llocs del Mobile
Avui et destaquem
El més llegit