L’any 2019, un estudi de la Generalitat, a través d’ACCIÓ, situava Catalunya com una de les millors ubicacions del sud d’Europa per ubicar un hub logístic. Des d’aquella data fins a l’actualitat, l’administració ha justificat el seu posicionament per “la presència d’un ecosistema industrial sòlid i especialitzat amb presència d’empreses internacionals”, una gran capacitat de distribució estratègica, infraestructures i especialització amb valor afegit. Més enllà d’inversions multimilionàries de grans empreses i automatitzacions de processos amb maquinària d’última tecnologia, en els darrers temps, el capital humà del sector logístic s’ha incrementat. Com? Una major especialització de la formació.
D’alguna manera, MRPlay aprofita aquesta embranzida. De la mà de Josep Manel Rodeiro i Guillem Valero, l’empresa ha creat un programa, amb aparença de videojoc, que simula diferents processos vinculats a la gestió d’estocs. “Oferim la possibilitat de practicar la presa de decisions”, descriu Rodeiro. Les paraules d’un dels fundadors del projecte responen al context que la logística és un àmbit on la tecnologia té un protagonisme destacat i, a la vegada, s’acumulen moltes dades per interpretar. La constitució de l’empresa es va formalitzar l’any 2022, tot i que el camí ja s’havia iniciat dos anys abans amb el desenvolupament de la idea i les primeres vendes del programari.
L’alimentació i les begudes, el motor, la indústria farmacèutica, els productes electrònics, la metal·lúrgia, els productes químics i el tèxtil són els principals sectors que requereixen, habitualment, els serveis de la logística. La posició geogràfica de Catalunya, sota el criteri d’ACCIÓ, permet arribar a un públic potencial de 400 milions de consumidors d’Europa, el Mediterrani i Àfrica en menys de 48 hores. Un informe de Savills també recull com, fa dos anys, el sector logístic de l’Estat va concentrar uns 1.800 milions d’euros, dels quals Catalunya va acumular un 34% de les operacions.
Interès dels joves
“Ens ha sorprès positivament com els joves que han utilitzat el nostre simulador han resolt els exercicis amb un enorme interès”, afirma Guillem Valero. Combinant les experiències tècniques i formatives de Valero i Rodeiro a les seves trajectòries laborals, MRPlay manté una relació estreta amb l’Institut de Logística de Barcelona i altres centres de formació professional. A Catalunya i la resta de l’Estat hi ha una oferta d’uns 4.000 centres de Formació Professional, un 70-80% dels quals encaixen amb l’univers logístic. En paral·lel, la xarxa de clients també està formada per Pimec, Barcelona Activa i l’Ajuntament de Girona.
A curt termini, l’horitzó d’MRPlay és “ser un referent” del mercat formatiu, especialment de les tasques de comerç, màrqueting i l’administració que rodeja la logística. L’evolució del projecte s’ha vist beneficiada per la incubadora d’alta tecnologia de logística 4.0. Aquesta plataforma del Consorci de la Zona Franca de Barcelona agrupa 30 firmes emergents especialitzades en la impressió 3D, la robòtica, l'automatització de magatzems o la intel·ligència artificial, entre altres.
Tot amb l’objectiu desenvolupar les tecnologies "més capdavanteres" i oferir solucions, serveis i productes enfocats en l'àmbit de la cadena de valor del sector logístic. Des de fa poc més d’un any, l’organisme ha perseguit la millora de l'eficiència i la versatilitat dels processos productius, incentivar la innovació i desenvolupar el talent especialitzat, reorientar i diversificar alguns dels subsectors de la logística i impulsar i internacionalitzar les iniciatives incubades .
Una iniciativa, finançada pels fons europeus FEDER, que compta amb la col·laboració de la Fundació Incyde. De moment, els 30 projectes de la incubadora ja han aixecat un finançament de 13,6 milions d’euros. “Som una fàbrica d’oportunitats i els resultats de la Incubadora reforcen el treball que s’està realitzant per impulsar un hub logístic a Barcelona obert a la innovació, la digitalització i la sostenibilitat”, expressa Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci.