Muria, la mel catalana que triomfa a Harrods

La família Muria es dedica a la producció de mel des del 1810 i exporten el 50% del seu producte a l'exterior

Rafel Muria Martí, cinquena generació de Mel Muria |Cedida Rafel Muria Martí, cinquena generació de Mel Muria |Cedida

La història de la família Muria està lligada a la mel des de principis del 1810. Sis generacions després, aquesta empresa situada al Perelló, el poble de la mel, és un dels referents del sector i el seu producte fins i tot es troba a Harrods, els grans magatzems de Londres reconeguts per la qualitat dels productes que exposa.

El que va començar a principis de segle XIX com una feina d'apicultor per sobreviure i vendre al mateix poble, és avui dia una companyia que fabrica 150.000 quilos de mel a l'any i factura uns 2 milions d'euros. I sempre amb l'amor per les abelles i la mel: "Fan or".

Apicultors de subsistència

Rafel Muria Queralt és el primer de la saga a desenvolupar la tasca d'apicultor i, el seu fill, Rafel Muria Llambrich (1850) va fundar i presidir el primer 'Ligajo de colmenas', una associació que tenia 225 associats o 1.820 ruscs. Va ser el 1888. Les seves aportacions no es van quedar aquí i va ser dels primers professionals a canviar l'antiga arna (on les abelles fan la mel) de palla i suro per una de fusta i de forma quadrada.

Aquesta innovació no va ser menor, ja que va permetre practicar la transhumància, que consisteix a anar traslladant les abelles en diferents zones segons el clima i buscant les millors floracions. Primer ho feien en poblacions properes i, actualment, ja es mouen per tot Catalunya, de les Terres de l'Ebre als Pirineus.

Muria: "En aquella època, era més aviat per supervivència. Feien la mel i la venien al mercat del poble"

"En aquella època, era més aviat per supervivència. Feien la mel i la venien al mercat del poble", explica Rafel Muria Martí, cinquena generació. I recorda una anècdota que ha anat passant de pares a fills: "Els meus avis es van situar en finques pageses. Durant la Guerra, fins i tot els soldats venien a curar-se amb la nostra mel perquè no hi havia prou antibiòtics".

Dels mercats del Perelló a Barcelona

El negoci es va mantenir en aquest nivell fins que Rafel Muria Martí i el seu pare van decidir fer un pas endavant. Fins llavors, la venda era sobretot en el mercat local i a majoristes que passaven pel Perelló. "Perquè s'ho guanyin els majoristes, ja ho fem nosaltres", van pensar.

Més info: El Perelló, el poble de la mel

I van començar a professionalitzar el negoci i anar a vendre'l a mercats de Barcelona. Això va implicar haver d'envasar la mel, ja que fins aquell moment la venien a granel. "Va ser molt complicat perquè havíem d'anar a una capital on estaven acostumats a tenir productes de qualitats diferents. Per exemple, no entenien que la mel es podia cristal·litzar", recorda. I van haver de fer una tasca d'evangelització.

De Catalunya al món

Un cop fet el camí a Barcelona, el següent pas era obrir-se a altres països. I és el que van fer Rafel Muria Martí i el seu fill. Amb el suport de la Generalitat van visitar algunes fires del sector, per tal de donar-se a conèixer. I tot va canviar a París: "Estàvem en una fira i va passar la cap de compres de Harrods. Li agrada el nostre packaging i s'enamora del producte. El vol".

I després de dos mesos de negociació, van tancar un acord perquè Mel Muria es vengués en aquests grans magatzems. "Va ser un abans i un després", assegura Rafel Muria Martí. I la relació ja s'allarga des de fa cinc anys: "Ens ha fet diferents, pel fet d'estar en un mercat més selecte".

Aquest "segell de qualitat" que els hi aporta la confiança de Harrods els ha permès anar a altres mercats. I avui dia el 50% de les seves vendes ja són a l'exterior. França, Anglaterra, Països Baixos, Alemanya, Polònia, Aràbia Saudita o Dubai són alguns dels principals països on són presents.

El secret de l'èxit

El responsable de l'empresa resumeix el seu èxit a través de tres potes que la fan diferent: el packaging, la qualitat i la història. "La gent vol una història real, i nosaltres la tenim. Som sis generacions", resumeix. Pel que fa a l'envàs, destaca la seva aposta per diferenciar-se de la resta. I, en relació amb el producte, una qualitat que els ha permès fins i tot obtenir reconeixements internacionals.

"Intentem ser una empresa diferent", emfatitza. I, lògicament, mantenir l'esperit artesanal des de fa gairebé 200 anys: "L'abella transforma el nèctar de la flor en mel. Nosaltres l'agafem i la posem dins d'un pot, de la manera més natural".

"La mel és un producte que, com més natural, més qualitat té", resumeix.

Avui et destaquem
El més llegit