• Empresa
  • Myspace, auge i declivi de la primera xarxa social

Myspace, auge i declivi de la primera xarxa social

Les males decisions empresarials del web que va arribar a desbancar Google com el més visitat d'internet van ser la seva perdició

Capçalera de Myspace
Capçalera de Myspace
Sunta Ballester
Periodista
02 de Febrer de 2023

Myspace va ser una de les primeres xarxes socials en tenir una adopció massiva. Va arribar a valdre 12.000 milions de dòlars i va superar Google com la pàgina web més visitada a Internet. Tothom en tenia un compte, però, de cop i volta la gent va deixar-lo d'utilitzar. Facebook els va substituir, però no perquè fossin millors. Va ser culpa de Myspace. Així, què va matar Myspace?

 

Quan va començar tot, ens hem de remuntar en una època en què Napster i els MP3 triomfaven i YouTube era la darrera novetat, el principi dels anys 2000. I ens traslladem a Malàisia, on va esdevenir molt popular un dels primers webs socials anomenat Friendster basat en videojocs. L'agost del 2003, diversos empleats de l'empresa eUniverse que tenien comptes a Friendster van decidir copiar alguna de les característiques més importants d'aquest web. Deu dies més tard va néixer la primera versió de Myspace.

Myspace va ser llançada oficialment l'any 2003 i va créixer ràpidament amb el seu cofundador i CEO al capdavant, Tom Anderson, que sempre era el primer amic quan un usuari obria un compte. Els internautes podien crear-se un perfil, incloure dades personals, fotografies, música i fins i tot editar-ne l'aspecte. Un parell d'anys més tard, Myspace va ser adquirit per la corporació de notícies de Rupert Murdoch per l'enorme quantitat de 580 milions de dòlars. "Aquesta va ser la primera vegada que els mitjans tradicionals van veure la potencialitat de les xarxes socials", explica Pere Bacardit, professor de màrqueting d'EAE Business School i de la UPF Barcelona School of Management. "En aquell moment ningú creia en la publicitat i el màrqueting en les xarxes socials, però és que Myspace oferia quelcom perfecte per a una empresa de mitjans: els usuaris creaven el contingut, convidàvenen d’altres usuaris a ser amics sense cost d'adquisició i només els havies de mostrar la publicitat", afirma l'expert.

 

Myspace va rebutjar comprar Facebook per 75 milions de dòlars

Aquell mateix any a Myspace se li va presentar l'oportunitat de comprar una empresa anomenada Facebook. Però el preu que demanava Markc Zuckerberg era de 75 milions de dòlars, i Myspace ho va rebutjar. "Potser aquest va ser el primer gran error que va cometre l'empresa, sense saber-ho", afirma Bacardit.

L'any 2006, Myspace va superar Google com el web més visitat d'Iinternet. La xarxa social estava cridada a esdevenir un dels pilars de l'Imperi de Rupert Murdoch. El 2007 va ser un gran any per a la companyia. Mentrestant Facebook estava guanyant momentum, però Myspacte tenia el 80% del mercat amb 300 milions d'usuaris registrats i un valor de 12.000 milions de dòlars.

Però les esquerdes van començar a aparèixer poc després de l'adquisició. Llavors els fundadors de Myspace havien de respondre a ordres de superiors i directius. "Aquest és un factor clar d'avantatge de les startups respecte de les grans companyies: la capacitat de prendre decisions ràpidament i implementar les de pressa", diu Bacardit. "I és que en aquell moment Myspace havia d'arribar a objectius financers i monetitzar es va convertir en la prioritat, per damunt de millorar el producte o l'experiència d'usuari", afegeix el professor.

Paral·lelament, a l'altra banda de la ciutat Facebook era lliure d'afegir tantes novetats com volgués i fins i tot permetia a desenvolupadors externs de desenvolupar noves aplicacions per a la plataforma. Mentre Myspace ho desenvolupava tot in-house, amb multitud d’errors, cosa que va afectar l'experiència d'usuari.

A més, també van experimentar problemes interns de construcció del web, que havia estat desenvolupat en un principi amb un llenguatge que ja no era adequat. Llavors l'empresa va prendre la decisió de canviar a un altre llenguatge, un procés costós i enrevessat que va fer la feina molt complicada. Tot mentre la xarxa social creixia a un ritme de 300.000 usuaris per dia.

També van arribar els escàndols, quan l'advocat general de Connecticut va iniciar una investigació l'any 2006 perquè Myspace mostrava pornografia a menors. La xarxa social va haver de crear a córrer cuita un filtre per aquest tema, perdent una gran credibilitat davant dels seus competidors com Twitter o Facebook. "Aquest va ser un punt de no retorn per a Myspace i a partir de l'any 2008 Facebook va superar en nombre global d'usuaris a Myspace", apunta Bacardit. A més, Murdoch va virar el seu interès cap a la seva darrera adquisició, el Wall Street Journal.

El declivi de Myspace estava sentenciat i l'any següent el 30% dels empleats de Myspace als Estats Units i el 60% dels que tenien repartits pel món van ser acomiadats d'un total de 1.600 persones. L'empresa no havia parat de perdre diners, tràfic i usuaris des de 2005. "Un gran problema de Myspace era que podies esborrar el compte molt fàcilment i de manera permanent, mentre que Facebook ho fa molt més difícil i et facilita molt tornar a la plataforma", afegeix Bacardit.

Newscorp va vendre's Myspace l'any 2011 per 35 milions de dòlars a Specific Media Group i Justin Timberlake

Newscorp va vendre's Myspace l'any 2011 per 35 milions de dòlars a Specific Media Group i Justin Timberlake. El web va patir diversos redissenys en un intent de ressuscitar la que va arribar a ser la web més popular del món, però no s'hi va poder fer res. De fet, Myspace ha estat revenuda diverses vegades i actualment és propietat de Viant Technology LLC, una empresa de programari i publicitat.

El darrer escàndol que va afectar l'empresa va ser quan l'any 2019, després d'un error de migració del servidor, va perdre dotze anys de música carregada al seu web, un total de 50 milions de cançons.

"Un llenguatge de programari caducat, no comprar Facebook, l'adquisició per part de Murdoch i una mala imatge van matar Myspace, en definitiva, les seves males decisions", resumeix el professor de màrqueting. Què en queda de Myspace? La nostàlgia i Kate Nash, Arctic Monkeys i Calvin Harris, artistes que van ser descoberts a la plataforma