Oli&Carol, l’èxit internacional dels mossegadors de bebès fets per dues germanes catalanes

Amb només 16 i 21 anys, les germanes Carolina i Olimpia van emprendre un projecte de mossegadors per a bebès fets amb materials naturals

Olimpia i Carolina Román, amb els seus productes a Corea del Sud | Cedida Olimpia i Carolina Román, amb els seus productes a Corea del Sud | Cedida

Olimpia i Carolina Román són dues germanes que amb 21 i 16 anys van emprendre un projecte de mossegadors per a bebès fets artesanalment amb materials naturals, sostenibles i lliures de plàstic. Era el 2013 i deu anys després, Oli&Carol està present a més de 80 països amb Estats Units com a principal mercat. La seva aposta per la sostenibilitat i el disseny va suposar una revolució per aquests utensilis tan utilitzats pels més petits.

Carolina Román: "Venim d'una família molt emprenedora, tenim l'emprenedoria a la sang"

"Venim d'una família molt emprenedora, tenim l'emprenedoria a la sang", explica Carolina Román, que aquell moment encara anava a l'escola. Parlant amb la seva germana van decidir començar un negoci de mossegadors fets amb cautxú 100% natural: "No vam fer cap estudi previ ni res, però era un sector que ens feia il·lusió".

La seva família coneixia el sector infantil i veien que podia tenir mercat: "Tothom vol fer un regal a un bebè i es gasten molts diners". El que tenien clar és que el projecte anava molt més enllà del producte en si: "Volíem enviar un missatge a les famílies d'escollir joguines que no siguin de plàstic o silicona, sinó que fossin naturals i biodegradables". Des de llavors, la sostenibilitat ha marcat Oli&Carol.

Més info: Etecnic, carregadors elèctrics a tot el món amb segell de Reus

El primer client, dels Estats Units

"Ens vam llançar i a base de prova i error vam anar aprenent i millorant", explica Carolina. Un dels primers passos va ser crear un compte d'Instagram, on ensenyaven els primers esbossos dels mossegadors. I va ser a través d'aquesta xarxa social on el negoci va arrencar.

"Només teníem 200 seguidors i ens va escriure un distribuïdor dels Estats Units que estava interessat en el nostre producte. Vam al·lucinar", recorda la cofundadora. Després d'una conversa per telèfon, van veure que compartien valors. I va ser aquest distribuïdora el que els va avançar els diners d'una primera comanda, amb la qual van pagar al fabricant dels mossegadors: "Va confiar en nosaltres".

Carolina Roman: "Sense diners de bancs o família"

Tot i venir d'una família d'empresaris i tenir 16 i 21 anys, Carolina Román explica que van engegar el negoci "sense diners de bancs o família". De fet, deu anys després destaquen que no han necessitat inversors externs o finançament bancari.

L'origen de tot plegat va néixer pel cautxú natural, una matèria amb la qual creuen molt. Elles mateixes van fer els primers dibuixos de com s'imaginaven els mossegadors i encarregaven la fabricació a Àsia, on es disposa d'aquesta matèria primera. Els mossegadors, encara avui, es fan de manera artesanal i un a un: "Cada peça és única, no hi ha dos mossegadors iguals". L'expansió internacional, que va arribar de bon principi, l'han sustentat en distribuïdors: "Estàvem a l'escola i la universitat i no teníem temps per encarregar-nos nosaltres". Avui, Estats Units, França i Espanya són els països on més venen.

Una història que agradava

Ja a les primeres fires que anaven van veure que el producte agradava i tindria futur. També els valors de sostenibilitat i la història de la marca, de dues germanes joves. Tot i que fa deu anys, els valors mediambientals no estan tan estesos a casa nostra: "Si ara ja costa la conscienciació sobre la sostenibilitat, imagina abans". Però ho tenien clar: "Vam prioritzar un projecte de futur i de creixement i que aportés a la societat".

Instagram, a banda de ser la plataforma que els va portar el seu primer gran client, ha estat també l'eina que els ha permès créixer més al llarg d'aquests anys. Avui sumen més de 150.000 segudirors.  "Ens ha donat molta visibilitat, ens ha conegut des d'un Corte Inglés a una botiga de barri i distribuïdors internacionals".

Més info: Woodys, les ulleres nascudes a Vic que han triomfat arreu del món

La gran revolució de les fruites

El 2015 va arribar un gran punt d'inflexió per Oli&Carol amb la sortida al mercat d'uns mossegadors naturals amb formes de fruita i verdura. La primera va ser un plàtan. "A banda de ser sostenible i biodegradable, introduíem els bebès a menjar de manera sana", explica Carolina. L'èxit va arribar: "Va ser un boom". Va ser just quan van començar a fer encara més dissenys propis, que cuidaven molt

Carolina Román: "Hem crescut a poc a poc, però de forma sana i orgànica"

El creixement d'Oli&Carol ha sigut sostingut des dels seus inicis i esperen tancar el 2024 amb uns 3 milions de facturació. Poden semblar xifres modestes tot i tenir presència a més de 80 països i en 3.000 punts de venda. Però ha estat una aposta clara de les germanes. "Hem apostat per créixer a poc a poc. És temptador créixer exponencialment, ho hauríem pogut fer. Però ho hem volgut fer de forma sana i orgànica, que és com ens agrada treballar", resumeix Carolina Román, que veu Oli&Carol com un estil de vida que reflecteix la seva manera de ser.

"Veiem casos de marques que perden la seva identitat quan entren inversors. I a nosaltres ens obsessiona això", afegeix Carolina, que sentencia: "Fem les coses perquè hi creiem". Amb els anys han anat incorporant nous productes per a bebès i ara també joguines per edats una mica més avançades. Però amb la sostenibilitat i valors educatius com una bandera a la qual no volen renunciar.

Tots aquests valors i el disseny dels productes els ha obert les portes també de museus d'arreu del món i les seves botigues de souvenirs. Per exemple a la Tate Modern de Londres. "És un orgull per nosaltres perquè eleva la marca a un altre nivell", finalitza Carolina Román.

Més informació
Mooma, l'amor per la poma de la primera sidra catalana
Avui et destaquem
El més llegit