
Aquest dilluns s'ha presentat al World Trade Center de Barcelona La Micro Ruta de la Sal, una iniciativa pionera a escala internacional, ja que es tracta de la primera regata de llarga distància per a velers autònoms no tripulats, que se celebrarà l’abril de 2026.
Aquest projecte, impulsat per la Facultat de Nàutica de Barcelona (UPC) i organitzat per Enregata —entitat responsable de La Ruta de la Sal Rumb Eivissa, la regata d’altura amb més participació d’Espanya— proposa un repte tecnològic de primer nivell: dissenyar i construir embarcacions de vela, de màxim 3 metres d’eslora, que hauran de recórrer de manera autònoma, sense tripulació, la travessia entre Eivissa i la península, transportant un simbòlic sac de sal d’1 kg. La sortida es farà el 5 d’abril de 2026 des del Club Nàutic Sant Antoni, a Eivissa, amb dos possibles destins: Port Ginesta, a Barcelona, o el Reial Club Nàutic de Dénia, a Alacant, replicant així els dos recorreguts de la regata d’altura emblemàtica.
Oberta a la participació internacional d’equips formats per centres universitaris i de recerca, les set universitats espanyoles que imparteixen estudis d’enginyeria naval (Cadis, Cantàbria, Cartagena, Catalunya, Las Palmas de Gran Canaria, A Coruña i Madrid) ja han confirmat la seva participació i han presentat, durant l’acte, els respectius equips que desenvoluparan cadascun dels 7 projectes que competiran en el repte, que té el suport del Port de Barcelona.
La sortida es farà el 5 d’abril de 2026 des del Club Nàutic Sant Antoni, a Eivissa, amb dos possibles destins: Port Ginesta, a Barcelona, o el Reial Club Nàutic de Dénia, a Alacant
Els objectius de la iniciativa són clars: promoure la innovació per a un transport marítim sostenible, posicionar-nos com a país de referència en innovació tecnològica naval, fomentar el talent jove en l’àmbit de l’enginyeria, impulsar la cooperació interuniversitària i enfortir els vincles entre universitat, empresa i institucions.
Aposta per la sostenibilitat i la formació
En un context en què el 90% del comerç mundial es transporta per mar i el sector genera prop del 3% dels gasos d’efecte hivernacle a escala global, La Micro Ruta de la Sal planteja una reflexió profunda: com podem innovar per fer el transport marítim més eficient i sostenible.
La resposta arriba de la mà de la recerca universitària i la innovació aplicada. El projecte s’adreça a equips interdisciplinaris d’estudiants d’enginyeria naval, electrònica, informàtica i de telecomunicacions, que hauran de construir velers de màxim 3 metres d’eslora, propulsats únicament pel vent, capaços de navegar de forma totalment autònoma i alimentats exclusivament amb energies renovables.