Otramirada, qui va dir que el turisme era pels estrangers?

Els Tours per als residents de Barcelona es converteixen en tendència arran de la pandèmia

Ana Cecilia, fundadora d'Otramirada | Cedida Ana Cecilia, fundadora d'Otramirada | Cedida

Quantes vegades ens hem parat a pensar si coneixem realment el lloc on vivim? El turisme sempre ha estat un concepte molt relacionat amb viatjar i conèixer parts del món desconegudes, però mai amb arribar a descobrir realment com és el lloc on vivim. La pandèmia ens ha tancat a casa i ha deixat les nostres llibertats apartades en un racó. És per això, que el turisme ha patit una forta davallada, però també ha ajudat a buscar-li un altre sentit, donar-li una volta a la truita. Aquest és el cas d’Otramirada, el projecte vital d’Ana Cecília, una guia amb més de 10 anys d’experiència que va passar de fer Tours a l’estranger a organitzar rutes guiades perquè els residents de Barcelona coneguessin realment la ciutat on vivien: “Vaig trobar l’oportunitat de redescobrir la ciutat”, explica.

Aquesta emprenedora ha construït un relat històric en diferents capítols, una sèrie que explica, detalla i descobreix els barris de Barcelona com mai s’han vist. D’aquesta manera, Cecília construeix un conte que narra mentre explica les parts més emblemàtiques de cada barri fins a aconseguir una imatge completa de la història de la ciutat de Barcelona. Tal com ella mateixa explica, “moltes vegades ens perdem els detalls dels llocs que més freqüentem”, i per això, gràcies a Otramirada, els ciutadans barcelonins ja poden gaudir de les petites històries que s’amaguen darrere els carrers dels seus barris.

Aquest projecte va començar en l’era de la pandèmia i ha tingut un creixement orgànic, ja que durant la crisi no es podia viatjar i la gent anava desesperada per trobar activitats diferents dins del mateix municipi: “He anat creixent a mesura que les restriccions han anat alleugerant”, explica la fundadora. Així doncs, el nombre de persones dels Tours, la freqüència o la llunyania depenien únicament de la millora de les normatives arran de la covid. Tot i això, Cecília explica que té algunes pautes molt marcades, com per exemple el nombre de persones en una visita, o la llargada d’aquestes històries pels barris barcelonins: “Jo treballo amb grups de fins a 15 persones perquè prefereixo poder sentir-me més propera a la gent amb la qual parlo”, detalla l’emprenedora.

Cecília: “Jo treballo amb grups de fins a 15 persones perquè prefereixo poder sentir-me més propera a la gent amb la qual parlo”

Pel que fa al patrocini d’aquestes visites, la fundadora ha utilitzat aplicacions per a connectar amb persones interessades en els seus serveis, però també el boca orella ha estat un dels seus aliats principals.

Sense públic definit

Les visites guiades sempre criden l’atenció, i tot i que hi ha estadístiques que parlen de com són els viatgers i quina classe de persones viatgen més, la situació canvia quan els Tours són al costat de casa. Tal com descriu Cecília, “té un públic molt divers, sobretot gent amb interès per la història”. D’ençà que va començar a fer visites hi han anat famílies, estudiants, joves i grans amb ganes de descobrir aquelles parts secretes de la ciutat: “La meva idea principal era crear un projecte de cultura i oci on després de les visites puguis seure i xerrar del que hem vist”, descriu la fundadora.

Cecília també ha començat a apostar per diversificar el negoci i apropar-se públics diferents, com per exemple els nens. “He començat a fer visites guiades per nens, ja que crec que és una bona idea que aprenguin on viuen”, descriu la cofundadora. A més, també ha començat una nova línia de visites per a persones estrangeres que acaben de començar a viure a Barcelona, però que no parlen l’idioma: “He organitzat històries i relats en anglès per aquests estrangers que volen conèixer Barcelona, però segueixo prioritzant el turisme local”.

Cecília: “Otramirada Barcelona de moment no s’expandirà a altres territoris, però si per Catalunya”

Una altra de les grans línies que vol explorar la fundadora són les empreses. Segons ella mateixa ha explicat, ja ha començat a fer algunes col·laboracions amb empreses on en comptes de fer el típic dinar empresarial, fan una sortida de coneixement de la ciutat. A part, també ha obert rutes d’un dia sencer, on les persones es poden apuntar a fer el camino de Santiago català, és a dir, el camí de Sant Jaume, que va des de Barcelona a Sant Cugat: “Otramirada Barcelona de moment no s’expandirà a altres territoris, però si per Catalunya”, explica l’emprenedora.

La carrera de Cecília no va començar pel guiatge, però si s’ha convertit en una gran passió per a ella. Gràcies a Barcelona Activa i la pandèmia, aquesta emprenedora va descobrir la seva vocació, “No és feina si estàs enamorada del que fas”, descriu la fundadora. Així doncs, neix Otramirada, una barreja entre passió i curiositat que vol transformar Barcelona, perquè tal com ella mateixa recorda: “Tots podem aprendre a mirar amb uns altres ulls, jo mateixa, ja veig Barcelona amb una altra mirada”.

Més informació
Rokubun, de l’espai a la carretera
Dribia, l'art de transformar una empresa
Avui et destaquem
El més llegit