• Empresa
  • Plakks, el joc que no vol ser una moda passatgera

Plakks, el joc que no vol ser una moda passatgera

Amb una facturació acumulada d'1 M€ des de l'any 2019, la firma del Garraf no descarta obrir una ronda d'inversió per explorar nous horitzons

Imatge conjunta d'Haritz Múgica i Jordi Domínguez, fundadors de Plakks | Cedida
Imatge conjunta d'Haritz Múgica i Jordi Domínguez, fundadors de Plakks | Cedida
Sitges
14 de Juliol de 2023

Amb l’arribada de l’estiu, la cèntrica estació de Renfe a Sitges es converteix en una riuada gegant de visitants. Persones que majoritàriament transiten pels carrers de la vila per anar a la platja o bé fer un passeig per algunes de les joies culturals com són el Museu de Maricel o el Cau Ferrat. A pocs metres d’aquests itineraris, lluny de mirades mediàtiques, ningú pensa que existeix una petita oficina on dos joves sitgetans gestionen una marca de jocs denominats popularment com els de tota la vida que ja és reconeguda arreu de l’Estat i Europa.

 

En un món on els videojocs ocupen gran part del temps d’oci dels joves, Jordi Domínguez i Haritz Múgica han desenvolupat una idea de negoci a partir de la simulació d’un camp de futbol en un taulell de fusta. “Vam començar a donar voltes a partir d’un vídeo a les xarxes socials”, així descriu Múgica el punt de partida de Plakks. Cap a l’estiu del 2018, en un intent de veure la reacció del públic potencial al producte, els fundadors van encarregar 300 prototips a un taller de Barcelona per repartir-los entre familiars i esplais d’estiu. La prova va ser un èxit i aquest fet va empènyer Domínguez i Múgica a deixar les seves feines de dissenyador de producte en una multinacional de bolígrafs i investigador de mercat en una startup, respectivament, per iniciar l’aventura empresarial de forma oficial. 

Primers errors i primers aprenentatges

Amb l’activació de l’estructura d’empresa, cap a finals del 2018, Plakks va impulsar una primera campanya promocional que no va obtenir els resultats esperats. “Va ser molt propera a Nadal i ens vam adonar que per arribar en condicions a una data tan assenyalada ho hem d’engegar uns mesos abans”, reconeix Jordi Domínguez durant la conversa amb VIA Empresa. En aquest cas i també en el futur, l’empresa ha utilitzat el crowdfunding de la plataforma Kickstarter per finançar la fabricació del producte, sota la modalitat de la precompra. 

 

Pel que fa a la burocràcia i totes les tasques empresarials que no estan directament vinculades amb el taulell de futbol, els dos joves han estat molt autodidactes. “Sempre hem estat partidaris de formar-nos i cada dia destinem una estona”, afirma Domínguez. Un dels espais de referència en aquest àmbit és el portal Emprende Aprendiendo

Una fira d’Alemanya, punt d’inflexió

Mesos més tard, iniciat el 2019, el projecte de Plakks pateix un canvi radical quan els dos fundadors visiten la fira d’Essen (Alemanya), punt de trobada internacional del sector de les joguines i els jocs de taula. “Allà anem amb l’objectiu de trobar un nou fabricant i, a la vegada, explorar noves funcionalitats del producte”, explica Haritz Múgica. Malgrat els intents de trobar un proveïdor europeu, el factor preu és un element clau per triar un fabricant situat al voltant de Ningbó, una ciutat portuària de la Xina situada al sud de Xangai.

“És cert que sempre hi ha el tòpic que la qualitat d’un producte fet a la Xina és dolent, però nosaltres hem de dir que estem molt satisfets”, puntualitzen els emprenedors. De fet, el trasllat de la producció des de Barcelona al continent asiàtic ha representat una reducció d’un 40% del cost del joc. Tot i aquestes facilitats, Plakks no s’ha escapat dels efectes del coronavirus a la Xina. “Clar que ho hem patit, algunes vegades ens multiplicaven per set el preu de les importacions”, exposa Domínguez. Per no dependre d’una única cadena de producció, els gestors de la marca asseguren que continuen explorant la possibilitat de contactar amb proveïdors d’Europa o l'Índia, però sempre tenint en compte “l’aspecte del preu” a la Xina. 

Els principals mercats de Plakks 

Actualment, el taulell de futbol de Plakks i la resta de productes (tots relacionats amb el món de l’esport) es venen, principalment, a Espanya, Alemanya, Itàlia, França i Regne Unit. En aquest últim estat, fins al Brexit, era un mercat molt destacat. Els canals de venda són la mateixa pàgina web, Amazon i acords puntuals amb distribuïdors locals dels països. En paral·lel, quan s’activen les campanyes de Kickstarter, gràcies a la difusió de la plataforma, Plakks aterra en altres escenaris com els Estats Units i Austràlia. El preu del joc de futbol és de 59 euros, tot i que l’empresa ja treballa en una versió minimalista que no superi els 29 euros. 

Pares que compren els jocs pels seus fills o grups d’amics que l’utilitzen després d’un àpat són els dos grans perfils de gent que compren el producte de Plakks. “Encara que pugui semblar estrany, el fet de no tenir un únic públic definit ens provoca complicacions a l’hora de publicar missatges a través de les nostres xarxes socials o els newsletter”, ironitza Domínguez. Anecdòticament, en els inicis de Plakks, el producte va aterrar en l’imaginari de molts joves gràcies a les publicacions de grans estrelles del món del futbol com Antoine Griezmann (Atlético de Madrid), Borja Iglesias (Betis) o Marc Cucurella (Chelsea). 

 

El full de ruta per superar “el sostre”

Cinc anys més tard de l’inici del projecte, quatre si es té en compte la constitució oficial de la societat, d’alguna manera, Jordi Domínguez i Haritz Múgica assumeixen que la seva criatura li toca deixar l’etapa de l’escola bressol. L’any 2022, Plakks va tancar els comptes amb una facturació de 300.000 euros, xifra que puja fins al milió si es comptabilitza l’activitat acumulada des del 2019. “Sempre hem detectat que el creixement ha anat acompanyat d’una sensació de viure amb un sostre anomenat finançament”, sosté Domínguez.

Per aquesta raó, Plakks no descarta iniciar una ronda d’inversió abans d’acabar aquest any 2023. Més recursos vol dir més d’un joc per any i també incrementar l'estoc de producte per no dependre d’incidències logístiques o geopolítiques. En un altre ordre, els dos fundadors volen conformar un equip de treball per tal de “deslligar-los de la gestió del dia a dia”. Els perfils més demandats són personal d’atenció al client, comunicació i màrqueting o una figura que lideri un departament d’operacions.