Josep Anton Ortiz, Rosco Fruits
Josep Anton Ortiz, Rosco Fruits

La poma de xocolata que es menja com un dònut

L’empresa familiar Ort Bell crea la marca Rosco Fruits, un snack saludable de fruita deshidratada i coberta amb xocolata en forma de rosca

Des de l’any 2012, la Societat Agrària de Transformació (SAT) lleidatana Ort Bell destina una part del seu pressupost a l’R+D+I. Aquell any, la campanya de preus de la fruita no va tornar a anar massa bé per un excés d’oferta. En aquest escenari de preus baixos, el productor Josep Antoni Ortiz buscava noves fórmules per no veure’s forçat a abandonar un sector que “la meva família i jo ens estimem. Per això, vam optar per diversificar per no haver de marxar”. El fruit d’aquesta decisió és la marca Rosco Fruits, una poma saludable, que funciona com a alternativa a la rebosteria industrial, deshidratada i coberta amb xocolata i que té forma de rosca, menjant-se com un dònut.

El procés que ha permès crear Rosco Fruits es coneix com a quarta gamma, en el qual les fruites ja estan trossejades i envasades, preparades pel consum. Tot i això, el producte manté les seves propietats naturals i fresques. A principis de l’any 2020, Sat Ort Bell, l’empresa familiar d’Alpicat (Segrià), va ser finalista del Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) en la categoria d’Agroindústria. El reconeixement va ser per la marca Rosco Fruits.

Ortiz reconeix que la seva idea sempre ha sigut diversificar i reinventar-se per “assegurar la viabilitat i el futur de l’empresa”. La trajectòria d’Ort Bell així ho demostra. De productora de fruita, es va transformar en indústria, exportant íntegrament la collita. La tasca investigadora, iniciada fa nou anys, va culminar el 2019 amb el premi al millor projecte dins el curs de IV gamma, organitzat per l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA). D’aquí va néixer l’embrió de Rosco Fruits, una poma de la varietat golden de gran qualitat i calibre, tallada en forma de rosca banyada en xocolata.

Una oferta diferent

Des d’Ort Bell recorden que el reconeixement de l’IRTA els va impulsar a desenvolupar el projecte empresarial. Ortiz precisa que “vam comprovar que es tractava d’una oportunitat única de donar a conèixer un producte innovador dins de l’àmbit de l’agroindústria”. En aquest sentit, destaca que en tractar-se d’una oferta alternativa a la rebosteria industrial “ha sigut més fàcil captar l’atenció del consumidor”.

La combinació de diferents xocolates i la rosca de Rosco Fruits ha arribat a grans superfícies com El Corte Inglés

A través d’una tècnica de deshidratació propietat d’Ort Bell i la combinació de diferents xocolates, la rosca de Rosco Fruits ha arribat a grans superfícies com El Corte Inglés, supermercats que aposten pels productes de proximitat com Bon Preu-Esclat, PlusFresc i SUMA, o a  vendings de gimnasos i zones públiques.

Després del precalibratge de la poma, el tall, la deshidratació, la cobertura amb xocolata i el túnel de fred, sorgeix la rosca de fruita. “La nova proposta ens proporciona més opcions de rendibilitat a la producció”, assumeix Ortiz. A més, apunta a la necessitat que els més petits s’iniciïn a una dieta sana i saludable, deixant a un costat els productes típics de rebosteria industrial, mitjançant una poma fresca, deshidratada i amb xocolata.

Més info: El 'marketplace' de proximitat Aprop Online rep l'impuls de la pandèmia

Més enllà del sector fructícola, Josep Antoni Ortiz ha apostat per crear iniciatives de turisme, com condicionar el Castell de Torrebesses per transformar-lo en un allotjament rural o un projecte de restauració batejat com La Taverna de la Bruixa.

Dos anys després d’arrencar els presseguers de la seva finca per la manca de rendibilitat, sembla que Ortiz ha recuperat la il·lusió per tornar a plantar pomes i acabar guanyant-se la vida amb el que li agrada: Treballar la terra amb un valor afegit i sobreviure al món de la fructicultura.

Més informació
La moneda ciutadana per animar el comerç de proximitat
La rebel·lió del comerç de proximitat
Avui et destaquem
El més llegit