
El Consell d’Administració del Port de Barcelona, celebrat avui, ha adjudicat a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) la concessió de la nova terminal d’automòbils per a un termini de 27 anys. L’empresa japonesa, una de les navilieres més importants del món i amb la segona major flota de vaixells dedicats al transport d’automòbils, invertirà un total de 75 milions d’euros en la construcció de la nova terminal de caràcter públic, que s’ubicarà al moll Príncep d’Espanya i reforçarà el Port de Barcelona com a hub internacional del sector de l’automoció.
El concurs per a la concessió de la qual serà la tercera terminal dedicada al tràfic de vehicles al Port de Barcelona respon al creixent tràfic d’automòbils nous, especialment de vehicles elèctrics, provinents en gran mesura de l’Extrem Orient i amb destí a diversos mercats d’Europa. L’oferta de NYK, una multinacional del transport i la logística amb una flota de 96 car carriers i que ja opera 17 terminals ro-ro, principalment a l’est i sud-est d’Àsia i nord d’Europa, dona resposta a aquesta necessitat, amb una previsió de tràfic de gairebé 180.000 vehicles anuals, majoritàriament d'importació, a partir de 2028.
Aquest volum de tràfic suposarà per al Port de Barcelona un salt quantitatiu, però també qualitatiu en la logística de vehicles nous. La nova terminal ocuparà 101.058 metres quadrats i estarà operativa a principis de 2027. La major part de la inversió, la més important d’una empresa japonesa en un port de l’Estat, es destinarà a la construcció d’una nova sitja automàtica amb capacitat per a 8.160 vehicles. La terminal estarà operada amb vehicles i equips de manipulació 100% elèctrics i la sitja automàtica estarà coronada per una instal·lació fotovoltaica amb capacitat per generar 3.211 MWh anuals.
Aquest volum de tràfic suposarà per al Port de Barcelona un salt quantitatiu, però també qualitatiu en la logística de vehicles nous
En línia amb l’estratègia del Port de Barcelona, NYK també inclou en la seva oferta una important aposta per la intermodalitat. La nova terminal estarà ubicada al costat de la terminal ferroviària del moll Príncep d’Espanya, que actualment ja pot operar trens de 750 metres en els tres amples (UIC, ibèric i mètric) i que aviat s’ampliarà amb una quarta via, que permetrà a NYK moure fins a 10 combois a la setmana.
Alhora, NYK també és propietària del 50% de la naviliera noruega United European Car Carriers (UECC), especialitzada en les connexions per a la logística de vehicles a Europa. Les sinergies derivades d’aquesta relació permetran posicionar el Port de Barcelona com a hub mediterrani de vehicles per a la seva distribució no només a la resta de la Unió Europea, sinó arreu de la Mediterrània, incloent-hi el nord d’Àfrica i Turquia.
Segons el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, “l’oferta de NYK encaixa plenament amb els nostres objectius, consolidant el Port de Barcelona com a hub logístic per a vehicles en un moment d’importants canvis en les cadenes de distribució en aquest sector. La seva aposta per la intermodalitat i la construcció d’una terminal sostenible també està alineada amb la nostra aposta per la descarbonització”.